Loffe87 skrev: ↑ons 30 jul 2025, 19:55
Skulle dock vilja veta mer om felet så att säga innan jag byter hela generatorn. Kanske hade räckt att byta likriktaren men hur fasiken felsöker man mer noggrant tro?
Generatorer med LIN-buss måste rimligen ha en liten microcontroller inbyggd. Man kan fundera om den elektroniken sitter inbyggd i laddningsregulator-modulen, den man byter då kolen är slut. Eller om LIN-elektroniken kanske sitter utanför?
120mA skulle kunna tyda på att styrelektroniken inte går ner i sovläge som det är tänkt. Kortslutna dioder borde rimligen ge värre läckström?
Iallafall, likriktardioderna tror jag sitter inpressade i en kylfläns, den borde gå att byta..
Tääänk.. om man tar ur laddningsregulatorn och kollar om läckströmmen ändå finns kvar så måste det rimligen vara likriktarbryggan som felar..
Försvinner däremot läckströmmen så borde felet rimligen ligga i laddningsregulatorn som är betydligt enklare (och billigare) att byta.. Men ta det inte som ett löfte

Jag tror att det ska gå att lirka ur laddningsregulatorn med generatorn på plats men lätt lär det inte vara..

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65450 mil, borde väl kunna gå 100k. What could possibly go wrong? Oops..

Ny kupefläkt och nytt batteri monterat, rullar igen