Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FenioN
vjohnj skrev: ons 02 apr 2025, 21:20 Hur är det om du rullar utan moton på. Samt hur gamla och hur ser skivorna ut.

Kanske motorfästen. Och om du verkligen vill o kan åk till däckverkstad och fråga om du får testa nån kund eller deras däck på fälg, bara för att utesluta
Har prövat rulla utan växel med samma resultat. Skivornaoch belägg gått kanske 1000-1200 mil
av vjohnj
Hur o var känner du vibrationer mest? Ratt/ sättet/pedaler /golv eller hela bilen
Användarvisningsbild
av Erik Å
Är det obalans / orunda däck så tenderar vibrationerna att bli värre om man frirullar pga att drivknutarna inte dämpar vibrationerna lika bra som då de överför vridmoment.
Problem med drivknutar brukar tvärtom bli värre då motorn drar bilen och försvinna då man frirullar.
av FenioN
vjohnj skrev: ons 02 apr 2025, 21:43 Hur o var känner du vibrationer mest? Ratt/ sättet/pedaler /golv eller hela bilen
Hela bilen och ratt
av FenioN
vjohnj skrev: ons 02 apr 2025, 21:37 Ja men har du testat utan att motorn är på
Nepp det har jag inte. Skulle inte se hur det skulle göra någon skillnad men får pröva i morgon.
av vjohnj
Nä kanske inte gör skillnad, men du måste testa för att komma vidare, annat du kan testa är att lyfta bil på pelarlyft.

Å testa med o utan hjulen på för att se om det är nått med ex bussningar hjul etc,etc, samt olika varvtal.
Samt kolla när bil i I luften om nåt ser ut att ge vibrationer
av FenioN
Hjullager har jag kikat , inga hugg eller glapp. Stötdämpare är misstänkta. Styrlager ej kollat. Bakvagn har jag inte hittat något misstänkt.

Skriv gärna vad normala symptom på diverse saker brukar vara. Kan ju vara 1 sak eller en kombination av olika då är det bra att veta och kanske känner igen symptomen.

Blev ingen skillnad med motorn av och rulla.

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]