Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
Även när verktyget går ändå in är det inte en låsning på samma sätt som till kammarna. Tolken till veven talar egentligen bara om att man är på rätt ställe. Vill man dra åt muttern till remskivan eller svänghjulet lär man hålla emot på annat sätt. Siktat efter märkningen på vevaxel / oljepump eller med ettan i topp?
av bronze
Marlboroman skrev:Även när verktyget går ändå in är det inte en låsning på samma sätt som till kammarna. Tolken till veven talar egentligen bara om att man är på rätt ställe. Vill man dra åt muttern till remskivan eller svänghjulet lär man hålla emot på annat sätt. Siktat efter märkningen på vevaxel / oljepump eller med ettan i topp?
Ja. Verktyget går nu ända in efter att jag fått böja upp fliken men det låser aldrig veven. Har mailat företaget jag beställde ifrån men såklart inget svar. Jag funderar på om det finns olika beroende på manuell/automat men det är bara motornummer man beställer på så det borde inte spela ngn roll.
Användarvisningsbild
av 144
bronze skrev:Har bland annat det här verktyget.

Har provat stoppa in en förlängare som är längre men den tar aldrig i något heller, som att det vore tomt bakom??

Låser den mot veven direkt eller vad är tanken att det ska låsa i?

https://www.briklas.se/product/volvo-mo ... -lasbultar
Låset som du sätter i hålet bakom startmotorn låser bara när veven dras moturs, det låset du länkat till används för att hålla emot när man lossar/drar åt remskivan.
av bronze
Ja den silverfärgade delen är till för det men de svarta är för precis det du beskrev.
Jag fick efter mycket om och men reda på det du vänligt nog beskrev, att den bara låser motsols.
Stort tack för ditt svar.
Fel efter byte VVT

Aha, trodde den skulle vara med och låsa mot[…]

Körde en SAAB 9 3 på akylatbensin i c[…]

Vilken mjukvara har ni?

Det är ju inte alla som släpps OTA, […]

V70N -01 Växellådsbekymmer.

Jag hade kikat på kransarna. Kan vara en li[…]