- fre 15 jun 2007, 09:46
#110796
Har precis beställt nya Osram Xenarc till min passat..
saxat från Osrams hemsida:
Betyder högre färgtemperatur bättre ljus ?
Nej, inte nödvändigtvis.
Idag så finns det många företag som säljer olika typer av xenonlampor ofta med argumentet "hög färgtemperatur - nu 8000 K".
Högre färgtemperatur betyder alltid lägre ljusflöde, man får, med andra ord, inte mer ljus med en högre färgtemperatur. En hög färgtemperatur kan däremot göra att man ändå ser bättre eftersom ljuset blir mer dagsljuslikt.
Man bör dock komma ihåg att dagsljuset har en färgtemperatur på 6000 K och att temperaturer på 7000-8000 K kan ge ett violett ljus istället för dagsljusfärg.
För att ljuset skall vara lagligt för bruk på allmän väg så skall färgtemperaturen ligga på 4300 K.
Mer ingående information om reglerna för xenonljus för fordon hittar du i europareglementet ECE R99
greeeken skrev:Helt rätt, runt 4100-4300 är väl det ultimata om jag förstått allt rättkentk skrev:Lite intressant är ju oxå att ju LÄGRE Kelvin desto bättre ljus...
Det stämmer inte till 100 %
Under 4300 får du sämre ljus.
Har precis beställt nya Osram Xenarc till min passat..
saxat från Osrams hemsida:
Betyder högre färgtemperatur bättre ljus ?
Nej, inte nödvändigtvis.
Idag så finns det många företag som säljer olika typer av xenonlampor ofta med argumentet "hög färgtemperatur - nu 8000 K".
Högre färgtemperatur betyder alltid lägre ljusflöde, man får, med andra ord, inte mer ljus med en högre färgtemperatur. En hög färgtemperatur kan däremot göra att man ändå ser bättre eftersom ljuset blir mer dagsljuslikt.
Man bör dock komma ihåg att dagsljuset har en färgtemperatur på 6000 K och att temperaturer på 7000-8000 K kan ge ett violett ljus istället för dagsljusfärg.
För att ljuset skall vara lagligt för bruk på allmän väg så skall färgtemperaturen ligga på 4300 K.
Mer ingående information om reglerna för xenonljus för fordon hittar du i europareglementet ECE R99