- tor 15 feb 2024, 18:50
#1570422
Jag kollade me felkodsläsare men, utan motorlampa så e de inget min lilla billiga läsare kan se, men jag dubbel kollade precis o den sa att det inte fanns några koder.
Vill också säga att jag bytte kamaxelgivare och vevaxelgivare utan någon framgång (som jag trodde)
Men angående spridarna så är det ganska uppenbart att vi har missuppfattat varandra, jag mätte på en kontakt där jag kopplade bort från spridarna och jag fick plus 12v från konstant 12v och +3v på signalkabeln.
Men nu mätte jag som du skrev ovanför och fick 12v+ från konstant 12v och 12v på signalkabeln vilket jag antar går igenom spridaren… men då känns det som du säger att spridaren ska vara öppen hela tiden. Men om jag drar signalkabeln till jord medans den är inkopplad så fungerar spridarna ändå så jag antar att jag mätte fel men inte så fel att det spelar någon större roll. Om jag mäter från batteri +12 till signalkabeln när den är inkopplad så visar den såklart ingenting men on jag mäter på samma när den är urkopplad så mäter den att 8,7ish v går från batteri till jord där igenom men inte hela 12v som jag antar coilen inuti spridaren behöver för att utlösa… (detta är då på tändning läge 2 alltså sista innan den börjar gå runt på startmotor)
Apropå det så fungerar inte startmotorn på nyckel utan man har dragit en knapp från relät in i hytten och kört på de sättet i ett år ungefär men det ska ha fungerat ända tills den slutade gå.
Förra ägaren har också bytt ut den datorn under ratten till en från en s80 (står det på den) men det ligger två extra i passagerarsätet vilka jag nu har provat att sätta i då jag tänkte att en av dem var org och borde vara programmerade till bilen men utan framgång då ingenting hände alls när jag vred om nyckeln på någon av de son var i reserv. Spridarna började inte heller att gå när jag satte i den gamla igen (tänkte att nått relä hade kanske dålig kontakt).
Vill också säga att jag bytte kamaxelgivare och vevaxelgivare utan någon framgång (som jag trodde)
Men angående spridarna så är det ganska uppenbart att vi har missuppfattat varandra, jag mätte på en kontakt där jag kopplade bort från spridarna och jag fick plus 12v från konstant 12v och +3v på signalkabeln.
Men nu mätte jag som du skrev ovanför och fick 12v+ från konstant 12v och 12v på signalkabeln vilket jag antar går igenom spridaren… men då känns det som du säger att spridaren ska vara öppen hela tiden. Men om jag drar signalkabeln till jord medans den är inkopplad så fungerar spridarna ändå så jag antar att jag mätte fel men inte så fel att det spelar någon större roll. Om jag mäter från batteri +12 till signalkabeln när den är inkopplad så visar den såklart ingenting men on jag mäter på samma när den är urkopplad så mäter den att 8,7ish v går från batteri till jord där igenom men inte hela 12v som jag antar coilen inuti spridaren behöver för att utlösa… (detta är då på tändning läge 2 alltså sista innan den börjar gå runt på startmotor)
Apropå det så fungerar inte startmotorn på nyckel utan man har dragit en knapp från relät in i hytten och kört på de sättet i ett år ungefär men det ska ha fungerat ända tills den slutade gå.
Förra ägaren har också bytt ut den datorn under ratten till en från en s80 (står det på den) men det ligger två extra i passagerarsätet vilka jag nu har provat att sätta i då jag tänkte att en av dem var org och borde vara programmerade till bilen men utan framgång då ingenting hände alls när jag vred om nyckeln på någon av de son var i reserv. Spridarna började inte heller att gå när jag satte i den gamla igen (tänkte att nått relä hade kanske dålig kontakt).