Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alminjo
Gör det lätt för dig o sätt på de bara. Funkar klockrent
av Marbas
Statsminister skrev:Onödigt att köpa nya styrutslagsbegränsare för 200. Mina 235or tog i när jag svängde fullt. Plockade bord styrutslagsbegränsarna (sitter med 2 bult på varje sida) och satte mellan en m8 mutter på varje bult. Funkar klockrent och däcken tar ej längre i när jag svänger. Tog ca 5 min per sida.

Kostnad: i princip 0:-
Volvoverkstaden vet vilka styrstoppar som är till för t.ex. 17" 225/45 hjul. Om man använder dessa får man en optimal svängradie utan att skada hjulhusen.

Visst, det är billigare att sätta in distanser bakom de befintliga, men då får man kanske inte den "optimala" svängradien, utan troligen lite sämre svängradie än som behövts. Och med tanke på den redan kassa svängradien så hade jag köpt korrekta styrstoppar (vilket jag gjorde...). Tycker inte 200:- är mycket pengar, t.o.m. mindre än nya torkarblad...

Men visst,man kan ju experminetera med olika antal brickor / muttrar och få fram sin optimala inställning...
Användarvisningsbild
av smygaren
Marbas skrev:
Statsminister skrev:Onödigt att köpa nya styrutslagsbegränsare för 200. Mina 235or tog i när jag svängde fullt. Plockade bord styrutslagsbegränsarna (sitter med 2 bult på varje sida) och satte mellan en m8 mutter på varje bult. Funkar klockrent och däcken tar ej längre i när jag svänger. Tog ca 5 min per sida.

Volvoverkstaden vet vilka styrstoppar som är till för t.ex. 17" 225/45 hjul. Om man använder dessa får man en optimal svängradie utan att skada hjulhusen.

Visst, det är billigare att sätta in distanser bakom de befintliga, men då får man kanske inte den "optimala" svängradien, utan troligen lite sämre svängradie än som behövts. Och med tanke på den redan kassa svängradien så hade jag köpt korrekta styrstoppar (vilket jag gjorde...). Tycker inte 200:- är mycket pengar, t.o.m. mindre än nya torkarblad...

Men visst,man kan ju experminetera med olika antal brickor / muttrar och få fram sin optimala inställning...

Varför måste man byta "utslagsbegränsarna" enligt volvo??
Vad gör de för något extra som inte "rullarna" eller "styrstoppar" gör??
De "rullarna" eller "styrstoppar" som jag har idag är Blåa konstaterade jag nyss på min bil.

Smygaren
av Marbas
smygaren skrev:
Marbas skrev:

Varför måste man byta "utslagsbegränsarna" enligt volvo??
Vad gör de för något extra som inte "rullarna" eller "styrstoppar" gör??
De "rullarna" eller "styrstoppar" som jag har idag är Blåa konstaterade jag nyss på min bil.

Smygaren
Utan utslagsbegränsaren kan du svänga mer än vad styrstopparna tillåter med den effekten att du låter styrservon jobba hårt vid maxutslag. Detta sliter lite mer på styrväxeln (enligt volvo).

Men en normal förare tar ju inte i extra vid max utslag för att försöka svänga lite till (möjligtvis frugan, men hon har fått veta vad som gäller, tro mig).

Jag satte dit styrstopparna för att utesluta att jag (läs frun) slår i innerskärmarna, men vid maxutslag drar jag ju inte mer i ratten bara för att servon tillåter det...

Enligt volvo ska man ha både styrstopp och utslagsbegränsare.
Användarvisningsbild
av ragge1
Mattias_F skrev:Jag tror inte du behöver styrutslagsbegränsare på 225/45 17"
Denna dimension är standard på min -05 och de har förmodligen samma inpassning och bultcirkelmått.
PÅ 04 då behöves utslagsbegränsare men då får man dåligt svingradius
jag har 225/45 17 på sommer däck

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ght=#93846

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]