- tor 07 jun 2007, 20:22
Hej! Du är i precis samma läge som jag var. Därför har jag kontaktat Bilbesiktningens centrala tekniska support samt Biltemas centrala tekniska support. Jag har en Volvo S80, årmodell -05, satt i trafik Augusti -04, nu med typad och godkänd dragkrok.
Just p.g.a. de nya EU-reglerna har Biltema inga krokar för -05, du finner inga andra krokar till andra bilmärken heller. En krok till -04 kommer att passa till -05, det är det viktigaste, mig veterligen ändrade man ej bottenplattan. Via Biltemas internetsida kan du ladda ned montageanvisningen för dragkroken. På denna bruksanvisning står att den passar Volvo V70 2000 - 2004. Jag kopplade dock ej ifrån batteriet, det brukar skapa problem med nya bilar. För juridiksnubbarna på Bilbesiktningen är det nu viktigt att det inte står i ditt nuvarande besiktningsintyg att din bil är en -05, endast att den är satt i trafik -04. Vanligtvis står inte tillverkarens årsmodell i besiktningsintyget = grönt ljus att montera, årsmodeller försvann officiellt för några år sedan. Enligt Biltema får dragkroken användas till bilar 2000 - 2004.
Montaget är lite småbökigt arbete, eftersom den bakre stötfångaren måste demonteras och den är tyvärr fastsatt med pop-nitar vid skärmkanterna, och för att borra ut pop-nitarna måste däcken demonteras. Nya pop-nitar följer med satsen. En fördel är att denna krok är olagligt delbar, d.v.s. du kan enkelt ta bort två stora bultar som håller själva krokämnet.
Jag gjorde en snabb jämförelse med Volvos originalkrok, om jag hade köpt originalkrok och elsats som paket skulle det varit ca 500 kronor dyrare, om jag inte missminner mig.