Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kärvande solenoider...
Kan det inte bero på vårat gråa slagg/massa? Eller tror du du åldern på dom är orsaken till att dom börjat kärva?

Tänker om det är den gråa äckliga smeten så kanske ett alternativ vore att typ köra igenom med diesel eller liknande (i absoluta värsta och sista nödlösning?)?

Typ Wynns Engine Cleaner
Att solenoiderna börjar kärva beror på att det har letat sig in smuts i dem, så bussningarna behöver rengöras eller bytas.
Jag har specialverktyget att öppna dessa och byta bussningarna.
När lådan blir varm så utvidgas metallen och det går trögare vilket resulterar i bland annat får lågt tryck till vissa funktioner.

Men för att du skall kunna gå vidare med dessa steg måste du skölja lådan och få den så ren det bara går.

Vart i landet bor du ?
Okej, hmm ja precis...

Måste ju finnas nån form av lämplig rengöringsmedel man kan hälla i? Tänker i den första skvätten av sköljningen.
Ja t.ex Wynns Engine Cleaner eller Valve Cleaner som lossar kärvande lyftare?

Okej, ja det vore nice, när/om jag väljer att ta det beslutet att öppna lådan :-D
Jag bor i Graninge/Sollefteå (ca 8-10mil ovanför Sundsvall)
Det du riskerar är att du får loss massor med smuts som sätter igen filter och/eller ventilhuset.
Vill du läsa ännu en spännade tråd från mig kring tätt filter kolla här :
viewtopic.php?f=19&t=165943

Så det du vill göra är att spola lådan genom att fylla på ny olja och tappa ut den innan den cirkulerar till baka i filter/ Ventilhus.
Iznogoud skrev: fre 07 jul 2023, 18:01
trasker skrev: fre 07 jul 2023, 15:53 Beställde du B4-locket på Volvo och vad kostar det?
Ja jag beställde från Volvo.
Ca 495kr eller nåt sånt (åtminstone strax under 500kr)

Artikelnummer: 30751262
Stort tack. Ska testa byta jag också. Min låda beter sig inte som din utan lägger bara i 3:an hårdare än de andra växlarna som den lägger i mjukt och fint.

22000 mil, bytte oljan i lådan ink sköljning vid ca 21000 mil. -04 2.5T
Köpa spjällhus.

Det stod på skruvat om man köper spj&au[…]

För att framtida personer med samma/liknande […]

D4 och D5 är prestandabeteckningar. D4 resp D[…]

Drivaxel xc90 sport.

Om du går in och kollar på t.ex. Autod[…]