Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 144
Erik Å skrev:Schh.. sprid inte ut det där, firmorna som lever på att sälja dyr olja går i konkurs :-D
För övrigt har jag åkt mer än 50k mil på Biltemas helsyntet med 2000 mil bytesintervall, Ser inget problem med det..
Har fin komp och perfekta emissionsvärden fortfarande. :party:
Har nyligen gått över till 0W30 för att pressa förbrukningen, har åkt på 5W40 mesta tiden, sen 0W40 under ett par år.
Vi kör mest korta sträckor så jag håller mig till 1000mil, dessutom lämnar vi ungarna på förskolan på vägen till jobbet så det blir dubbla kallstarter eftersom det knappt är 5min dit.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Klart, har man otäta kolvringar och får ner en massa sot i oljan så behövs tätare bytesintervall. Man får hålla koll på hur fort oljan blir svart.. Longlife eller inte, blir det för mycket sot inblandat så får man avlagringar och sludge.
Och kortkörning samlar dessutom fukt och oförbränd bensin i oljan..
Sen bör man väl byta minst en gång per år, min bil rullar runt 3k så det har liksom inte varit den begränsande faktorn på många år. ;-)
av Dextre
Är det bara jag som fått olja bytt på Volvo någon gång? När jag fick det, för det var annat de tittade på, så hade de hällt i Castrols C3-olja modell lyx (Magnatec Professional 5W-40 OE). Jag har lyckats hitta ganska bra pris fortsättningsvis via Amazon så jag har fortsatt med det. Kanske pärlor för svin men jag antar att Volvo valt den av en anledning.

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]