Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av glock40sw
Erik Å skrev: ons 08 feb 2023, 18:36 Kompletteringsladdning, var det inte något man höll på med på likströmsgeneratorernas tid?😁
Jo jag vet, utvecklingen påstås gå framåt och nu behövs det tydligen på nya bilar 😳
Inte på nya bilar längre ,men äldre . Volvo gjorde en tabbe ,när de började montera batteriet i den kallaste platsen i bilen.
Det har visat sig att på 10 minusgrader har inte batteriet kunnat ta emot laddning alls under första halvtimmen .Så korta resor och kallt klimat gjorde kompletteringsladdning för nödvändig och orsakade kortlivade batterier. Sen des har Volvo rättat sitt fel och flyttat batteriet tillbaka till motorutrymmet där den lever lite hälsosammare liv.
av Albireo
Tack för förslag och idéer! (Blir nästan sugen att förnya min CTEK-laddare ...)
Dock funderar man på deras konkurrenter - ligger de fortfarande efter när det gäller strategin att ladda batterier?

Sant! Kör man lite på sommaren bör man ladda batteriet även då, men känner att det är viktigare på vintern.
(helst bör batteriet få ett varmgarage - men det är en ny nivå på att sköta sitt batteri ;-) )
Enklast är att ha en laddare som passar Defa eller Calix så batteriet automatiskt laddas när motorvärmaren aktiveras.
Men laddar dessa batteriet lika skonsamt som t.ex. en CTEK-laddare?
Det jag saknar är "adapters"/"kopplingsdosa" för att ansluta andra produkter till t.ex. Calix/Defa/(Biltema) system.
Jag vill undvika två externa intag på bilen - ett för motorvärmare och ett för batteriladdaren :-D
På sommaren brukar jag inte ha motor och kupévärmare på, om batteriet ska laddas...
Men kupé uttaget kan ibland vara bra att ha tillgång till...
sicnarf skrev:https://www.bauhaus.se/bilbatteri-12v-5 ... ricerunner
https://www.mekster.se/exide-excell-eb620-62-ah.html
Spännande alternativ!
Undra vem som gjort batteriet till Bauhaus :-/
Bauhaus ger bara informationen att "det är ett bra batteri"
Hur vet jag att Exide Excell EB620 62 Ah från Mexter kommer att passa?
Skrivs regnumret in i Mexter, finns inte batteriet som alternativ.
Batteri Excell EB620 web.png
Batteri Excell EB620 web.png (134.33 KiB) Visad 228 gånger
De flesta batterier som Mexter rekommenderar är större - typ 70A.

Ett batteri som skulle passa (enligt Mexter - 60A) är Bosch SLI S4 005 60Ah
Båda från Mexter verkar ha "polställning 0" (har inte kollat att det stämmer med bilen.)
Batteri Polställning 0 - web.png
Batteri Polställning 0 - web.png (40.34 KiB) Visad 228 gånger
Är det klacken som inte kommer att fungera?
Excells klackinfo för B13
Batteri Excell EB620 Klackhöjd - web.png
Batteri Excell EB620 Klackhöjd - web.png (120.06 KiB) Visad 228 gånger
BOSCH klack info för B13
Batteri Bosch SLI - Klack B13.png
Batteri Bosch SLI - Klack B13.png (35.63 KiB) Visad 228 gånger
Är det någon info jag har missat?
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden