Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Slarvar man med fjäderspännarna så kan man få lida resten av livet :-/ Det finns en poäng i att jobba lugnt och metodiskt..
Tiden verkstan fakturerar lär inte bara vara effektiv "skruva-tid" utan tid för att rulla in bilen, plocka fram verktyg och packa upp delarna, göra jobbet, kontrollera att det blev bra, städa undan och skriva ut räkningen :-D
Jag vidhåller, toe måste justeras efter sådant ingrepp.. Allt annat är att betrakta som fuskjobb
av rosefors
Erik Å skrev:Slarvar man med fjäderspännarna så kan man få lida resten av livet :-/ Det finns en poäng i att jobba lugnt och metodiskt..
Tiden verkstan fakturerar lär inte bara vara effektiv "skruva-tid" utan tid för att rulla in bilen, plocka fram verktyg och packa upp delarna, göra jobbet, kontrollera att det blev bra, städa undan och skriva ut räkningen :-D
Jag vidhåller, toe måste justeras efter sådant ingrepp.. Allt annat är att betrakta som fuskjobb
.. eller inte.

Toe förskjuts visserligen marginellt om camber ändras, men det är just det, jävligt marginellt. Det är inte styrstag man byter. Inte sitter styrstagen i fjäderbenen heller. Men det är såklart upp till var och en att bedöma om man tycker 1500kr är försvarbart för att justera Toe en halv grad.

Det andra vet jag inte ens hur man ska bemöta. Det är knappast kunden som ska betala för att verkstadsmeken inte håller ordning på sina verktyg. Arbetstid är faktiskt tid som arbetas på bilen. Punkt slut.
Senast redigerad av 1 rosefors, redigerad totalt 0 gånger.
av rosefors
klacken skrev: fre 07 okt 2022, 22:16 "Om ingen skruv bråkar så tar det under 5 minuter från att bilen står på backen till att första dämparen ligger på marken"

Tidsoptimist😂😂
Icke. Jag har för annans räkning filmat hur lång tid det tar att plocka ner ett fjäderben på nämnda bil.

5 hjulbult.
1 Mutter krängarstag
2 bult fjäderben
3 muttrar topplagring

... med en mutterknack, hur många minuter behöver man? En minut per skruv/mutter? Räcker det?

Om jag som glad amatör har på film att det tar under 5 minuter att ta ner ett fjäderben så bör en professionell verkstadsmekaniker klara det på samma tid eller se sig om efter annat jobb.

Sen menar jag inte att verkstan ska fakturera för 20 minuters jobb även om det är möjligt att byta två fjäderben på den tiden. Det jag säger är att en heldag för detta jobb är bedrägeri. Borde ge en viss fingervisning om vad som är en rimlig tidsdebitering.
Senast redigerad av 1 rosefors, redigerad totalt 0 gånger.
av sicnarf
Här är en video. Det tar henne 7 minuter att ta loss den trots massa prat och förklaring.
Enklare byta hela fjädebenet och inte bara stötdämpare. Mindre och enklare arbete men dyrare inköp tusen kr .
av rosefors
Om du redan har köpt stötdämpare så behöver du veta att det är absolut rekommenderat att även byta flera andra komponenter samtidigt som ett minimum då man inte vill återmontera gamla grejer som är i tveksamt skick och skulle kunna leda till att allt arbete skulle behöva göras om. I princip samtliga delar av fjäderbenen är slitagedelar som behöver bytas ut i perioder och arbetskostnaden tenderar att bli lika stor eller större än vad delarna kostar tillsammans varje gång. Oavsett vilken strategi man väljer får man räkna med 4000-8000kr i enbart delar.

Av den anledningen är ett alternativ att om man inte väljer köpa kompletta fjäderbenen, köpa alla delar som behövs för att sätta ihop två kompletta fjäderben innan bilen kommer in på verkstaden. På så vis kan själva tiden bilen står på verkstaden minskas till under två timmar, plus vad det nu krävs för att göra hjulinatällning om man nu gör det också.

Det finns en annan tråd där det nyligen diskuterades vilka delar som behövs för att sätta samman två ben från lösa delar. Läs gärna i den.

Vad är det för dämpare och var är dom köpta?

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]