Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
#101083
Kan ett pris på 564kr/st stämma på denna 8693611?
Och jag antog att det var en kabelsats per stålkastare tidigare så då blir det typ 1200kr klappat och klart.
Användarvisningsbild
av Loner
#101084
564 då fick du ett bra pris oxå.. jag betalade 680 st tror jag det var

/L
Användarvisningsbild
av ER
#101092
Ok, det var lågt mao. Trodde han skämta först då jag hört priser på runt 3-400kr för det till 05- och bara i vild fantasi tro att detta skulle vara dyrare. Tack iaf. för att du bekräftade min misstanke om att det var per st så man tog hem rätt antal direkt. Får dom dock först imorgon då dom givetvis inte fanns hemma där.
av Matte V70
#101113
Berätta gärna hur det går för dig. Har samma problem, men tycker att kablaget är lite väl dyrt :?:


/Mattias
Användarvisningsbild
av ER
#101131
Matte V70 skrev:Berätta gärna hur det går för dig. Har samma problem, men tycker att kablaget är lite väl dyrt :?:


/Mattias
Visst är det det, alternativet som jag ser det är att köpa andra 4-poliga kontaktdon, både hpna och hane och kapa av bilens kablage före hontakten till halogenlamporna och där montera dom nya och där dela på kablaget vid lyktbyte så halogenlyktan behåller den gammla kontakten och du skarvar på den till nya med hanen till det du köper. Blir nog nån krona billgare då jag gav ca 150kr för 2 st 5-poliga kontaktdon till gammla S40:n när jag satte på dubbeloptiken på den. 6 kontakdom kan då med lite tur kanske gå på runt 500kr eller så.
Givetvis köper du don du vet vad både hane och hona har för art nr. så du får ihop det. Lite biligre blir det nog med piratdon. men återkommer senare i frågan.
av Matte V70
#101165
Kan få tag i "piratkontakter" på jobbet (gratis).
Men i det här fallet är ju inte gratis = gott, är ju tråkigt att modda i orginalkablagen på bilen :(
Får nog ringa volvo och kolla priset på 8693611. Sitter den mattan på alla V70N som har gamla xenonljusen? Är det alltså samma kablage i bilen? Bara en extra övergång typ :?: :?:

/Mattias
Användarvisningsbild
av ER
#101176
Korrekt, det är en adapterkabel/övergång till xenonen 02-04 (Ok även R-strålisar då det är samma strålis fast silverinlägg jmfr svarta i standard) då stålkastarna har annan kontakt än halogenbilarna men bilarna samma kontaktdon oavsett ljustyp precis som du säger. Annat kan man inte tolka det som då den annars inte skulle finnas till egentligen.
Jag köper denna enbart pga hanen som passar mina kontakter så byte kan ske på 15min och då givetvis på parkeringsplatsen utanför SBP i rent terrorsyfte strax innan besiktningen :) och att det blir så rent och snyggt/fabriksmässigt som möjligt i den kabeladapter jag skall knåpa ihop av denna och stumpen jag fick med till 05-lamporna. Att dom sen kostar en bra slant får man glömma fortare än kvickt senare.
Just denna är fullkopplad och för S60/V70N 03-04 enligt källor då det nummer jag först trodde det var är specificerade under 02 men är nåt knas med om inte parkljuset i xenon 02-04 fungerar som Loner påpekade på hans 02:a.
Kan ju vara så enkelt att kabelns art no. skall matcha strålisens årsmodell för korrekt funktion som på klarglas/dubbeloptik X40 fas1 där årgång 98 som jag fick tag på är 5-polig och 99- är 4-polig. Det antagandet vet Loner mer om då jag inte vet vilken årsmodell hans lampor är av annat än den med riktigt glas och som passar rakt på denna kabeladapter.
Användarvisningsbild
av ER
#101594
Matte V70 skrev:Berätta gärna hur det går för dig. Har samma problem, men tycker att kablaget är lite väl dyrt :?:


/Mattias
Gjorde en snabbkoppling med rörstift och rörhylsor kan jag säga att det var hur enkelt som helst att fixa detta med denna dyra kabel. Kopplade hel/halv samt posljuset förutom jorden givetvis och efter en snabbkoll på vad som var vad på bilens numrerade stift 1-4 så kopplade jag ihop vad som motsvarade det på kabelstumpen på 05-lampan och det var klockrent. Fundrar dock på att koppla xenonlampans bixenonhöjdjustering ihop med posljuset och inte höjdmotorn för då kan jag fimpa bort 75-80% av det inköpta kablaget samt rensa bort höjdmotorns och blinkersens kablage på lampans kabelmatta och byte blir ännu enklare med tre Volvo-standardkontakter. Skall gå att göra då den motorn som vrider upp lampan lite så det blir bixenon vill ha 12v matning och det bör kvitta var den tas och för enkelheten har dom jag sett kopplat till höjdmotorn av ren slump. Testar det senare när det blir ljust ute men tror inte det skall fela då det bar är 12v matning det handlar om.
Säger bara att visst är det dyrt med ca 1200 bagis för bara kontaktdonet och fyra stumpar kabel men väl värt det för enkelheten och renheten det blir med denna och man kan återställa allt på den tid det tar att byta strålisar med att bara lossa fronten lite lätt så man precis får ut strålisen, vilket väl inkl. kafferast är 20-30 min.
Kan kanske vara värt att ringa runt till skrotar och snällt fråga med mössan i handen om man får köpa loss denna kablel/ om dom har den löst och på det viset komma undan med runt kanske 50% av detta, dvs 500-600kr totalt. Har öför mig att JB har öppet nu den 5 maj med helt orörda bilar typ så där är ju guldläge för självplock på 03-04 xenonbilar av denna kabel om dessa bilar råkar finas med i potten.
Enda nackdelen är att posljusen var pissgula och dom syns mycket tydligt på dessa till skillnad från mina gammla där det dränktes av det xeonvita ljuset så det måste till lite styling på dom liksom helljuset och vit reflex tål att funderas på men känns inte riktigt rätt att såga sönder dessa dyra juveler bara för man är allergisk mot orange färg i lampor.
av zenobia
#101979
Loner skrev:Tyvärr frå du nog bege dig till en bilskrot och plocka kontaktdonen där, volvo säljer tyvärr inga lösa kontaktdon :(

/L
Jag har köpt massor med kontakter på BraBil och Bilia i Göteborg.
Bara att knata in med artnr så kommer det på ett par dagar.

Om dom inte har ändrat något det senaste året.
Användarvisningsbild
av Loner
#102001
Ja om man har ArtNr ja, men på moderna kabelmattor brukar det vara svårt nästan omöjligt att få reda på artnr på donen...

/L

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]