- ons 05 jan 2022, 19:09
#1481995
Att jag fastnat på detta är väl för att jag inte har någon annan förklaring än så länge på varför felkoden envisas med att komma tillbaka trots att allt borde vara inom toleranserna.
Om nu VVT skiljer mellan -01 och -02, kan det då ställa till det med ECM, skiljer funktionen dem emellan eller det är bara monteringsförfarandet som skiljer mån tro!?
Motorn har alltid gått bra i min ägo, men man märker skillnad i karaktär beroende på hur man justerar avgaskammen, så nu när man vet detta så vill man förutom att få bort felkoden även se till att kamaxlarna står helt rätt så den rätta karaktären kommer fram. Så jag tänkte jag skulle försöka få tag på riktiga tolkar, vet inte ifall min egenbyggda är helt 100 att lita på, dessutom tror jag att den är för klen om man ska byta VVT.
SubMarine skrev: ↑ons 05 jan 2022, 18:33 Hur länge vid start ligger den på 28 grader?Den bara peakar så att det registreras på skalan men går ner direkt igen. Vet inte ifall alla gör så, men det är ju något jag sett nu när jag läste av min bil och som man så klart började fundera på.
Att jag fastnat på detta är väl för att jag inte har någon annan förklaring än så länge på varför felkoden envisas med att komma tillbaka trots att allt borde vara inom toleranserna.
Om nu VVT skiljer mellan -01 och -02, kan det då ställa till det med ECM, skiljer funktionen dem emellan eller det är bara monteringsförfarandet som skiljer mån tro!?
Motorn har alltid gått bra i min ägo, men man märker skillnad i karaktär beroende på hur man justerar avgaskammen, så nu när man vet detta så vill man förutom att få bort felkoden även se till att kamaxlarna står helt rätt så den rätta karaktären kommer fram. Så jag tänkte jag skulle försöka få tag på riktiga tolkar, vet inte ifall min egenbyggda är helt 100 att lita på, dessutom tror jag att den är för klen om man ska byta VVT.
V70N 2,4T AWD -02 // V70 GLT -00
http://www.volvoturbo.net
http://www.volvoturbo.net