Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SubMarine skrev: ons 05 jan 2022, 18:33 Hur länge vid start ligger den på 28 grader?
Den bara peakar så att det registreras på skalan men går ner direkt igen. Vet inte ifall alla gör så, men det är ju något jag sett nu när jag läste av min bil och som man så klart började fundera på.
Att jag fastnat på detta är väl för att jag inte har någon annan förklaring än så länge på varför felkoden envisas med att komma tillbaka trots att allt borde vara inom toleranserna.
Om nu VVT skiljer mellan -01 och -02, kan det då ställa till det med ECM, skiljer funktionen dem emellan eller det är bara monteringsförfarandet som skiljer mån tro!?

Motorn har alltid gått bra i min ägo, men man märker skillnad i karaktär beroende på hur man justerar avgaskammen, så nu när man vet detta så vill man förutom att få bort felkoden även se till att kamaxlarna står helt rätt så den rätta karaktären kommer fram. Så jag tänkte jag skulle försöka få tag på riktiga tolkar, vet inte ifall min egenbyggda är helt 100 att lita på, dessutom tror jag att den är för klen om man ska byta VVT.
Har för mig att man måste gasa lite när man kollar adaptionerna för att få korrekta värden. Har du gjort det? Så länge du är inom toleransen +/- 7° så borde väl inte karaktären skilja kan jag tycka, såvida VVT-justeringen helt stängts av pga. felkoder.

Inte fel att kolla med tolkar. Biltema har en sats har jag sett.
SubMarine skrev: tor 06 jan 2022, 00:47 Har för mig att man måste gasa lite när man kollar adaptionerna för att få korrekta värden. Har du gjort det? Så länge du är inom toleransen +/- 7° så borde väl inte karaktären skilja kan jag tycka, såvida VVT-justeringen helt stängts av pga. felkoder.

Inte fel att kolla med tolkar. Biltema har en sats har jag sett.
Man ska hålla den på 2000v/medans testet pågår.
Den har legat inom toleranserna hela tiden, men felkoden dyker upp vid start då den peakar då av någon anledning. Felet är ju inte statiskt, därför tror jag inte att den stänger av funktionen även om felkoden sätts, märker ingen skillnad i alla fall om motorlampan lyser eller ej!
Det kanske lät som om skillnaden på karaktären var större än vad den är, men visst märks det!
Efter att ha justerat vvt till 0 så kom felkoden nästan på första starten, efter att ha ställt tillbaka den till där den stod från början (har gjort markeringar) så kan det åtminstone gå 2-4 starter innan felkoden kommer tillbaka, så nåt tokigt är där!?
Iaf, har precis demonterat VVT hjulet från den gamla motorn, jag kan konstatera att det är INTE samma hjul som det som sitter på motorn just nu, dvs det skiljer på artikelnummer mellan -01 & -02. Vad som skiljer rent fysiskt har jag dock ingen aning om, men något är det ju eftersom det inte går att få rätt på som det är nu.
Det hjul jag demonterat glappar ca 2mm axiellt, är detta något man bör oroa sig över eller är det normalt? Vill ju i helst undvika att behöva köpa ett nytt hjul då det är hiskligt dyrt!!

Jag rev av "ventilkåpan" och kamaxlar, det var lättare att komma till och släppa hjulet på så sätt, dessutom är baktanken att jag ska kunna använda detta för att kunna måtta och tillverka ett nytt verktyg för att låsa kammarna.
SubMarine skrev: mån 10 jan 2022, 14:23 Kände du någon skillnad mellan dreven? Vet att vissa har en inbyggd fjäder som drar drevet till ett visst läge mekaniskt och vissa saknar denna fjäder.
Jag har inte bytt hjulen än, bara demonterat -02ans än så länge, så jag har inte kunnat jämföra än. Men jag har också läst om detta tidigare, återstår att se när jag fått loss båda och kan jämföra på riktigt.

En annan sak, hur fasiken kommer man åt att ta torxen på hjulet?, det är riktigt tight mellan motor och fjädertorn/kablar osv.
Måste man lyfta motorn något för att kunna komma till med ordentliga verktyg? Kan inte se att detta problem har nämnts en enda gång i allt det jag läst hittills.
Har bytt på en V70 T5 -05 och då flyttade jag bara kylvätske- och servooljebehållaren samt lossade kabelstammen som sitter utmed längs fjädertornet, sen kom jag åt. Eventuellt tog jag bort fjäderbensstaget också, minns inte riktigt.

Det var dock riktigt trångt att knacka i den nya packboxen på avgaskammen. Där skulle jag egentligen behövt offra en sexkantshylsa för att fått plats ordentligt.
Ok, men då ska det gå att få plats i alla fall, alltid något! ;)
Bara tycker det ser väldigt snävt ut med tanke på att man ska få plats med bits/hylsa och skaft och sen ska man ju helst få plats med momentnyckeln också, men men, det ger sig när vi kommer så långt.
Håller på att försöka få till ett verktyg till kamaxlarna nu, det jag har sen tidigare blir lite klent och det är nog dessutom inte alldeles 110 rakt...

Jag har fått ihop den för hand, men d&a[…]

Skillnaden är att man inte köper en elbi[…]

Värmepaket Volvo 240

Tog loss värmepaketet utan att ta loss instru[…]

Provar en övernattning för att se om jag[…]