Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
När ja besiktade senast så stog ju mätarställningen från förra besiktningen
Om man kontrollerar besiktnignepappren samt servicen så kan man väll ha lite lättare att kolla upp bilen.
bilen ska ju servas varje 2000 mil eller 1 ggn per år.
Om besiktnignen säger bilen har rullat 1000 mil o du har servat bilen 1-2 gånger på ett år så äre ju lite skumt.
Sen kan man ju tänka själv verkar bilen skum o den inte servats hos volvo så avstår jag iallfall
av Lövet
Ska du importera själv så är riskerna ganska små såvida du inte köper bilen av någon skum vimpelhandlare i norra tyskland. Köper du bilen på firma i tyskland så är risken att den är skruvad väldigt liten. Man ska dock tänka på att prutning inte existerar i samma utsträckning som i Sverige på firmor så ibland blir inte skillnaden så stor. Det är också dyrare att försäkra en importbil på vissa firmor.

När det gäller att köpa en redan imporerad bil i Sverige så finns det ett jättestort "no-no". Köp aldrig en nyimporterad bil på blocket av säljare som inte skyltar med namn eller har registrerade telefonnummer. Dessa är 100% skruvade och/eller krockade och enbart intagna till sverige för att tjäna pengar på.

Om du väl bestämt dig för att köpa en redan importerad bil så måste du försöka verifiera mätarställningen. Du kan då exempelvis ringa föregående tyska ägare (står i bilens Fahrzeugbrief som finns hos bilprovningen), ringa upp de verkstäder som servat bilen i Tyskland och fråga om mätarställningen när den varit på service samt att kolla upp bilens garantiärenden hos Volvo centralt.

Om allt detta stämmer så är nog bilen ganska ärlig och kan vara ett gott köp. M-test är aldrig fel heller
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
andreas_lofgren skrev:Ska du importera själv så är riskerna ganska små såvida du inte köper bilen av någon skum vimpelhandlare i norra tyskland. Köper du bilen på firma i tyskland så är risken att den är skruvad väldigt liten. Man ska dock tänka på att prutning inte existerar i samma utsträckning som i Sverige på firmor så ibland blir inte skillnaden så stor. Det är också dyrare att försäkra en importbil på vissa firmor.

När det gäller att köpa en redan imporerad bil i Sverige så finns det ett jättestort "no-no". Köp aldrig en nyimporterad bil på blocket av säljare som inte skyltar med namn eller har registrerade telefonnummer. Dessa är 100% skruvade och/eller krockade och enbart intagna till sverige för att tjäna pengar på.

Om du väl bestämt dig för att köpa en redan importerad bil så måste du försöka verifiera mätarställningen. Du kan då exempelvis ringa föregående tyska ägare (står i bilens Fahrzeugbrief som finns hos bilprovningen), ringa upp de verkstäder som servat bilen i Tyskland och fråga om mätarställningen när den varit på service samt att kolla upp bilens garantiärenden hos Volvo centralt.

Om allt detta stämmer så är nog bilen ganska ärlig och kan vara ett gott köp. M-test är aldrig fel heller

Jepp, angånde "vimpel" handlarna så stämmer detta gott.

Tyvärr så finns det gott om snål svenssons....vad jag menar med detta är att svensken åker ner till Tyskland (men är inte beredd att åka en bit för att få tag på sin kära bil....för det är ju d-y-r-t....) så, han stannar till i Hamburg & knallar in till närmaste turk försäljare med vimplar & arbetsbod som kontor & intalar sig själv att han gjort en grym deal för han fick ju bilen så billigt....& den hade inte gått många mil alls + att han inte behövde åka igenom halva Tyskland.....

Sedan kommer snålpellen hem & blir efter ett tag naturligtvis besviken när det visar sig att hans "deal" inte var så bra som han övertygat sig om.

Alla vill ju göra en bra deal....men beroende på vad man ska ha för bil så får man allt ta & vara inställd på att det kan ta några dagar, typ en vecka med övernattningar (d-y-r-t) OCH en hel del mil på mätaren. Såvida man inte ringt & bokat an bil på en märkesverkstad.

Generellt så gäller; ju mer man spenderar ju mer sparar man in på ifall man hade köp bilen hemma.
av OC-RA
Jo, jag vet att Granadan har ett betydligt enklare system, det jag egentligen menade var att om man backar mätaren lagom till besiktningen eller servicen så spelar det ingen roll hur långt man går tillbaka i service datorn, det kommer aldrig att synas något i alla fall. Så det gäller att även den första ägaren är ärlig , oavsett vilket land den är köpt i.
av sike-swe
Hörde talas på en Volvoverkstad i Gbg, att det går att kolla om mätaren är backad.
Detta på det sättet att man kopplar in dator och kontrolerar felkoder eller något sådant. Då ser man om bilen har varit strömlöst. På detta sättet påstår dom att det går att kontrolera detta, men dom vill ha 500:- för att utföra jobbet.
Finns det verkligen möjlighet att kontrolera detta, eller luras dom bara?
På andra verkstäder viste dom inte om detta.
Användarvisningsbild
av Janne3
Nu tror ja du luras , jag har också hatt Ford,vid 25000 mil är de ju skroten som väntar för en sådan, tror inte man kan lura många bilintreserade att en sådan bara gått 4000 mil :lol:
av Mikael-71
Jag kollade på en tidigare V70 97-99 runt om i länet. Alla som hade schyssta priser på diverse småfirmor visade sig vara import och alla hade gått 10-11 000mil. Alla var också slut i säten, nedskavda pedalgummin, ratten var helt blanksliten. Efter att ha kollat på 20-30 bilar så gav jag upp.

Slutade röka istället tog de extra pengarna på att köpa mig en 04'a föredetta tjänstebil (detta var år 2005) som hade gått 6800mil. Den har gått 11000 mil idag och sätena visar inga spår av vara nedsuttna, ratten ser lika fin ut som när jag hämtade den och pedalgummina visar än så länge inga spår av slitage........

Utifrån detta så kommer jag aldrig mer att ens tänka tanken på att köpa en importbil (om jag inte tar hem den själv dvs).

Är så hundra på att det var bilar som gått brutalt stora miltal (taxi?) Inte ens de svenska taxibilarna med 40-50 000mil visar på sådana ålderstecken.

Mikael
Användarvisningsbild
av Janne3
hade en nära anhörig till mig som för några år sedan importerade tyska bilar de knepiga var att bilar som hade gått 10 -15000 mil va rattarna som skulle va skinn såg ut som mocka,har själv ägt bilar som gått mer än 30000 mil och deras rattar har sett ut som skin ändå :shock:
Användarvisningsbild
av TopGear
För billigt är ofta lika med för bra för att vara sant. Begär handlingar, finns inte detta avstå helst.
Har själv tagit in en V70 D5-2002 från Belgien för ett år sedan. Förutom serviceboken får man om bilen är servad hos en auktorierad Volvoverkstad ett utdrag på alla servicar och reparationer som innefattar VARENDA detalj som är bytt!!! Har fått flera A4-sidor där jag kan se vilket datum t.ex. luftfilter, kamrem, mjukvaruuppdateringar, t.o.m. enstaka skruvar är bytta och till vilket pris.
Vad jag vet kan man inte ens få fram detta i Sverige.
Många åker till Tyskland men har personlig erfarenhet av att Belgien är ett bättre alternativ. Där är ändring av mätarställning olaglig och den handlare som säljer en bil som har skruvats kan förvänta sig grovt straff. Dessutom är ca 80% av bilparken dieselbilar vilket gör att det är det självklara valet om man vill köpa den typen av bil. Bilarna är f.ö. bra utrustade liksom i Tyskland, dock har jag inte sätesvärme eller strålkastarrengöring på min bil. Det första fixat med fårskinnspäls, det andra ser jag t.o.m. att folk på forumet undrar hur man tar bort för utseendets skull.
Kort sagt, importbilar är inte farliga, se bara till att inte bli lurad :lol:

/T
av Spagan
Har en bekant som köpte en 04 D5 av en handlare i Sverige som i sin tur tagit hem den från tyskland hade bara gått 10700mil och hade fullständig servicebok frid och fröjd , men när felen börja komma och han kolla miltalen på bilia stämmde allt till punkt och pricka ,,men när han försökte komma i kontakt med den tyska verkstaden som utfört sevicarna och stämplat serviceboken så existera inte dom och aldrig gjort , så troligen var boken stämplad i efterhand och datumen inlagd i bilens Cpu i efterhand ,,så seviceboken är ingen garanti för miltalen

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]