- mån 02 apr 2007, 21:54
#96517
Du kollar lagren så här:
Öppna huven så att du ser de svarta plastkåporna som täcker muttrarna till stötdämparnas kolvstänger. Ha motorn igång så att styrservon jobbar. Vridpå ratten till ändlägena. Nu skall "plastkåporna" (dvs stötdämparbenen) vrida sig mjukt och fint i takt med att du vrider på ratten. Om de "hakar upp sig" eller hoppar till så är nog fjäderbenslagret slut.
När man vrider på hjulen så vrids ju också fjädern. Lagren i fjäderbenen tar upp relativrörelsen mellan kaross och fjäder. Om lagren går trögt eller har skurit så kan man få lite olika symptom i styrningen/framvagnen.
Hade detta fel på min -00. Felet komm och gick. I bland small det till som fan, (det sa fjong). I bland var det väderleks/temperaturberoende.
Klonket du beskriver får mig att misstänka fäderbenslagren. Se åtminstone till att utesluta dessa. Lagren kostar lösa cirka 900:-, men hela fjäderbenspaketet ska ner och det kräver hjulinställning. Man kan då överväga att byta dämparna också om man ändå gör sig besväret (beroende på skick och ålder förståts).
cme
V70 2.4T -00, BSR PPC steg 3, 3" downpipe, BSR 2.5", Black Diamond, Sachs Performance
V70 XC -01, BSR PPC steg 1, BSR 2.5", Black Diamond