Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mattias_F
Grannen har 2,5T -04 som varit inlämnad för felet och de(Bilia) har tom. bytt låda på den utan att ljudet försvunnit. När vi kollade skillnaden mot min -05 så upplevde han den betydligt bättre. Han upplevde även växellådan som förbättrad på 05:an, någon som vet om det har varit någon action på detta? :roll:
av Volvo_S60
Då var bettan på Bilia. Mekanikern behövde knapp provköra utan visste att det var bultarna till drivaxeln som lät. Fanns tydligen en ny typ av bult med gummibricka. Kunde också saknas fett där. Återkommer när bilen är hämtad........
av R.H
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=20

0755 åkte jag och diagnoskillen ut för en provtur. Jag berättade om problemet och vad jag trodde felet kunde vara. Efter ett tag så sa han att det låter som att det kan vara något med lameller,svänghjul samt oljeläckage. Jaha nu börjas det tänkte jag. In på verkstaden och jag visade stället som jag trodde det var. Han kollade motorfäste och bussnigar.
Han gick iväg och kom tbx med mekgolvchefen. Vi samspråkade ett tag och de beslutade att ta en till provtur. Under tiden han jag gå 200m för att hämta kaffe läsa en tidning samt ringa till han som jag köpte bilen av. Naturligtvis hade han inte märkt något ljud. Efter 25min kom de tillbaka. Neeej de är 3st som kliver ut.
Nu är det inte 1000 lappar som gäller utan 10.000 lappar. Mekgolvchefen säger att det här var ett nytt ljud men det är defenetivt inte koppling eller växellådan. Pust tbx på 1000 lappar igen. Mgchefen säger att ljudet kan komma från drivaxlarna. Upp med bilen av med navkappslarna.

Jaha drivaxelmuttern på vänster sida sitter löst och inget fett. På högersida är den dragen men inget fett.

De drar samtliga bultar under bilen i framvagnen som de kommer åt och samtliga sitter som de ska göra.

Ut på provtur kl08.50 igen och bilen är som ny. Jaaaaaaaaaaaa

Pris diagnos 570kr
Pris dragning av bultar och infettning 350kr

På frågan om jag vill ha inbakat pris
så tycker jag att det låter OK.

Totalt pris 570kr

Det var Volvo i Norrköping som klantade sig när de servade bilen så tror jag att de bjöd på dragning av bultar och infettning.
av Volvo_S60
Det löste problemet. Fan vad gött!:D
2 x distanshylsa (VO 30714142) 355,78kr

Ny mjukvara ändrade bilen karaktär till att bli mycket mjukare. Motor går mer mjukt.
1 x Ny mjukvara (VO 30677038) 840kr

I kväll får det firas med en pils :D

Glad Påsk!
Nämen ser man på.... kan ngt vara billigt på Volvo=o)))

En dum fråga kanske. men vart exakt på drivaxeln sitter dessa distanshylsor/bultar??

2 x distanshylsa (VO 30714142) 355,78kr är de dessa som har gummibrickorna?

När jag var in med min bil så limmade de även om några splines som de trodde kunde ha lossnat,,, men utan resultat,, Bultarna ni pratar om har inget med detta att göra eller???
av Volvo_S60
Har bara gott att säga om Bilias verkstad. Tycker att det är kanon med en personlig mekaniker som man kan lita på.

Var dom sitter är jag inte säker, men skulle tippa på bakom centrumbulten i hjulet?

Min mekaniker sa att detta var en ny lösning som Volvo tagit fram istället för att limma splinesen. Var ett helvete när kunderna kom in och med andra problem och dom skulle få bort limmet.
av Volvo_S60
När dom limmade min S60 så varade det i några veckor, men sen kom ljudet tillbaka. Var dock inte samma symtom som på V70:n, utan på S60:n var det mer som ett knastrande metallljud.
av Kena
Limma splines???? glappar det i splinesen lär man behöva ett kraftigt Karlssonsklister om det ska hålla. Och som sagt hu f-n ska man få isär det sedan?? och om det uppsått ett glapp, för det kan väl inte vart så från fabrik, hur länge håller det innan det går sönder???
Tech skrev:Nämen ser man på.... kan ngt vara billigt på Volvo=o)))

En dum fråga kanske. men vart exakt på drivaxeln sitter dessa distanshylsor/bultar??

2 x distanshylsa (VO 30714142) 355,78kr är de dessa som har gummibrickorna?

När jag var in med min bil så limmade de även om några splines som de trodde kunde ha lossnat,,, men utan resultat,, Bultarna ni pratar om har inget med detta att göra eller???
Samma här. Vi får förmoda att det är de med gummi. Ska köpa och meka dit.

Det låter inte längre när man m&ou[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Partikelfilter, egr-ventil eller dieselspridare so[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag int[…]

Generator laddar ej batteriet

Nix, men lambdasondslampan lyser så få[…]