Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreas12
Twin111 skrev: lör 17 okt 2020, 16:06 Såg kompletta fjäderben för ca 1500kr st. Är det för snålt eller duger det till en 05a ?
Frågan är varför du ska byta?
Om det duger eller inte beror på skick nytt el beg?
av Twin111
Skickade iväg några offertar till 3 bilverkstäder. Dom ville ha mellan 8000kr-10.000kr för att byta. Men troligt. Tar dom ca 1 timme. Jag har defensivt valt fel yrke. Vad är det för jävla priser ?
av Andreas12
Oj..ja det var rejält tilltaget om inte delar ens ingår..
Om du skriver var du finns är där kanske någon som kan lösa det för bättre pris här eller någon som vet en billig verkstad..
Jag hade räknat 1 timme, stor verkstad tar kanske 1000 kr per timme så fan vet hur dom räknat där..
av dieselkenneth
Testa med att smörja fjäderbenstallriken med lite 5 56 eller liknande och se om det blir tyst. Tar 5 min och är gratis förutom oljan.Hade samma problem och min blev tyst har nu kört ca 25000 mil och fortfarande tyst och nu börjar det att bli dax av andra skäl totalt ca 50000 mil. Det är inte krängningshämmarstagen som låter? Dom måste man byta betydligt oftare.
av Andreas12
Som föregående skrev så hade jag oxå bytt krängningsstagen först om det ej är gjort..
Billigt o dom håller inte så många år ..
Gjorde byte på en taxi förr, det var likabra o ha dom på hyllan , byttes på samma bil vartannat år..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Man kan fördubbla livslängden på krängningshämmarstagen om man pillar loss gummibälgarna och fyller upp dem helt med något vattenfast fett så att det helt enkelt inte finns plats för något saltvatten att komma in.. Lite pillrigt att få tillbaka låsfjädrarna bara :P
av Twin111
Andreas12 skrev: ons 21 okt 2020, 21:24 Som föregående skrev så hade jag oxå bytt krängningsstagen först om det ej är gjort..
Billigt o dom håller inte så många år ..
Gjorde byte på en taxi förr, det var likabra o ha dom på hyllan , byttes på samma bil vartannat år..
Dom bytade jag förra månaden både bak och fram. Då försvann ljudet men är tillbaka nu och värre 🤥🤔🙄
av Twin111
dieselkenneth skrev: ons 21 okt 2020, 20:23 Testa med att smörja fjäderbenstallriken med lite 5 56 eller liknande och se om det blir tyst. Tar 5 min och är gratis förutom oljan.Hade samma problem och min blev tyst har nu kört ca 25000 mil och fortfarande tyst och nu börjar det att bli dax av andra skäl totalt ca 50000 mil. Det är inte krängningshämmarstagen som låter? Dom måste man byta betydligt oftare.
5-56 har jag men vart fjäderbenstallriken sitter har jag inte en aning om. Kommer man åt den från motorhuven eller underifrån ? :-o :-( 8-)

Nu hittade jag ställmotorn och länkarmen[…]

Ingen internetanslutning via SIM

Jag stoppade in ett splitter nytt SIM-kort till et[…]

Carplay Trådlös adapter

v @XRay89 , Blev ingen tull sist jag beställd[…]

LED ramp och XBB dongle

Nu har min bil varit in till Innoware Development […]