Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kievY
Även jag har ett klonkande ljud vid ojämnheter. Nu har jag provat att gunga bilen och fått att det låter bara från förarsidan. Kan det vara fjädersätet med lager som är trasigt? Antar att det är bara att byta lagret och får riva allt då. Kikade lite fort på fjädern och dämparen men såg inte speciellt. Låter ingenting vid sväng eller rattutslag utan mer vid gupp, ojämnheter på asfalt.
av Dextre
kievY skrev:Även jag har ett klonkande ljud vid ojämnheter. Nu har jag provat att gunga bilen och fått att det låter bara från förarsidan. Kan det vara fjädersätet med lager som är trasigt? Antar att det är bara att byta lagret och får riva allt då. Kikade lite fort på fjädern och dämparen men såg inte speciellt. Låter ingenting vid sväng eller rattutslag utan mer vid gupp, ojämnheter på asfalt.
Jag har också det där eller iaf likande. Inget speciellt vid sväng utan t.ex. kullerstenar eller liknande gör att det låter men det klonkar hela tiden då. Ungefär som om något satt löst vid hjulen också bara på förarsidan. Det är inte smällarna från bussningarna. De hör jag också men lärt mig leva med.
av kievY
Är det lagret så får jag väl byta det så det inte blir värre.. men man kan leva med det om det inte är farligt men känns sådär att det klonkar och har sig på ojämheter. Då bilen är såpass gammal och inte värd så mycket vill jag inte heller lägga flera tusen på den om man kan leva med det förutom att det kanske låter otrevligt om andra kör bilen.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om det kluckar när man gungar bilen i sidled så är nedre kulleden på stabilisatorstaget (kallas också krängningshämmarstag, en besiktningskille kallade dem för "klapperstag" :-D ) misstänkt nummer ett.
Ta hjälp av någon som gungar bilen så du själv kan krångla in handen bakom hjulet och hålla runt nedre kulleden där den sitter skruvad på krängningshämmaren. Det brukar kännas tydligt om kulleden hoppar mellan glapp-ytterlägena..
av Tybbe
Hej det låter inte något från min kärra när jag gungar bilen stillastående men et låter lite när jag svänger lite åt höger och vänster och damaskerna ser ära fina ut. Och detta har det även varit förut min jag tror det har försvunnit med tiden. Jag ska snart besikta så vi får höra då .
av MickeM
Man brukar kunna se om övre fjädersätesbussningen är kass genom att ta loss övre brickan högst upp på fjäderbenet.
Där under fyrvingade muttern ser man fjädersätesbussningen ovanifrån.
Är det sprickor i gummit, så är den dålig.

Man kan också känna så vingmuttern sitter åt.
Har man nyligen haft ner fjäderbenet, så KAN det hela sätta sig lite, så vingmuttern blir lös. =glapp = ljud. Jag brukar efterdra den efter några mil.

Typiska ljud:

Fjädersätet ger dova "donk" i guppen. Mest när fjädern trycks ihop. Man brukar inte kunna framkalla det ljudet med att gunga bilen, för att den rörelsen är för långsam för att ge ljud.

Själva styrlagret brukar inte låta i gupp utan gå tungt när man svänger så fjädern får skruva sig tills lagret vrids. "Spjoing" säger fjädern då.
"Tock" kan det låta inifrån.
Allt från ett till ett par "Tock" per rattvarv.
Även stillastående.

Krängningsstagen ger mer klapprande/klickande ljud.
Inte så dova och ofta flera "klack" per gupp.
Dvs både in och utfjädring om det är ena hjulet som rör sig mer än andra.

Spindelled/styrled kan låta ganska likt krängningsstag, men ger oftast ETT ljud per gupp.

Länkarmsbussning låter sällan alls, utan brukar mest slita däcken snett. Oftast slits då ena mer snett än andra och det kan bli slitet på både in och utsida av samma däck.

Dåliga underlägg till fjädern ger gnekande ljud.
Oftast vid större fjäderrörelser. Tex trottoarkanter, farthinder osv.
Det ljudet kan bli bak också om bakfjädern är rostig. Ljudet kan försvinna tillfälligt om man sprayar med WD40 eller liknande på nedre fjädervarvet som test.

En drivknut låter oftast inte i gupp, utan mer typiskt när man accelererar i tvärare sväng.
"Knack knack knack" kanske 6ggr per hjulvarv.

Ett "klick" när man backar eller ska framåt efter att ha backat är splinsen i hjulnavet för drivknuten. Ofarligt, men lösningen är att man tar ur axeln ur navet och fettar in den och monterar med ny centrumskruv.
Föreslår en verkstad lim, ger ni vederbörande en örfil, för då är det lögn i hlvte att få isär den. Fett ger samma resultat och underlättar framtida demontering .
av kievY
Jag misstänker det är fjädersätet ihop med lagret.. eftersom jag inte gjort något med bilens dämpning under alla år och mil. Sen att det hörs vid minsta lilla ojämnhet knappt att ens dämparen jobbar.. och jag kan få fram ljudet genom att gunga bilen på förarsidan så hör jag hur något låter. Ska i helgen inspektera närmare, ta av hjulet och känna på krängningsstaget.
av MickeM
kievY skrev: ons 06 maj 2020, 09:26 Jag misstänker det är fjädersätet ihop med lagret.. eftersom jag inte gjort något med bilens dämpning under alla år och mil. Sen att det hörs vid minsta lilla ojämnhet knappt att ens dämparen jobbar.. och jag kan få fram ljudet genom att gunga bilen på förarsidan så hör jag hur något låter. Ska i helgen inspektera närmare, ta av hjulet och känna på krängningsstaget.
Tänk på att krängningsstaget blir i spänn med hissad bil.
Du får alltså använda något att bryta krängnings"armen" ner och upp. Tex en längre skruvmejsel mot subframen. Absolut vanligast är glapp i nedre leden på staget. Den leden rör sig mest eftersom den vrids också.

Även spindelleden är svår att känna glapp i med lyft bil, för då är leden i annan vinkel än när den står på hjulen. Styrled likaså.
Man KAN ibland känna spindelleden om någon kraftigt ruskar bilen i sidled. Dvs får den att "vicka på baken" med en fot på draget (om man har) och en annan känner på spindelleden med handen.
Man måste "vicka på bilens bak" hårdare än man tror.

Styrleder känner man på med handen medan en medhjälpare vrider ratten fram och tillbaka.
Utgå från läge rakt fram, och inte vridet.
Ett "klockande" när man med avstängd motor vrider på ratten lute hårdare är ofta bara hjälpkolven i styrväxeln som låter. Den kan ha ett litet glapp.
av kievY
Om man byter fjäderlager och säte, måste man göra en hjulinställning eller bara om man byter dämpare + fjäder?
Användarvisningsbild
av Hygglo
Min klonkade när gummiplatten under fjädern på fjäderbenet gått sönder det var på en xc60..
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]