Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#88080
dartpro skrev:Jag har en V70n, och det kostade 10.600 kr att serva den
16000 milaservice+ byta oljan i automatlådan
2300kr för växellådsoljebytet,resten för vanlig service. Inget märkvärdigt som byttes ut!
ni ser, det har redan kört ihoppsig.

10600:- vad det inklusive oljebyte i växellådan?

ingen märkvärdigt som bytes ut, betyder det att du hade någre enklare reprationenr isamband med serviccen & att dom är inräknade i priset?



jag sa det från början o säger det igen, vi komer inte få ut nått vettigt av en sånhär tråd.
av OrsonGbg
#88137
Frigge skrev:
CarMan skrev:ja den drivs av kamremmen.
hitils har jag inte råkat ut för att en vattenpump på denna motortyp orsakar ett ras.
det är tillomed mycket ovanligt att dom behöver bytas. vid dethär laget finns det mängder med bilar som rullar både 20, 30 & 40 tusen mil utan att byta vatten pump. vatten pumpen är av bra kvalite & behöver inte bytas vid 16 000 mils service

Det är min erfarenhet oxå, finns ingen anledning att byta den vid 16000 mil om den inte är märkbart defekt. Dom går MYCKET mer än så.
Kan inte de som gör Volvos vattenpumpar även bygga deras hjullager :wink:
Användarvisningsbild
av greeeken
#88142
Så 16 000 mils servicen är en vanlig service bara att det tillkomme rett byte av kamremmen?
av Totte_T6
#88144
OrsonGbg skrev:
Frigge skrev:
CarMan skrev:ja den drivs av kamremmen.
hitils har jag inte råkat ut för att en vattenpump på denna motortyp orsakar ett ras.
det är tillomed mycket ovanligt att dom behöver bytas. vid dethär laget finns det mängder med bilar som rullar både 20, 30 & 40 tusen mil utan att byta vatten pump. vatten pumpen är av bra kvalite & behöver inte bytas vid 16 000 mils service

Det är min erfarenhet oxå, finns ingen anledning att byta den vid 16000 mil om den inte är märkbart defekt. Dom går MYCKET mer än så.
Kan inte de som gör Volvos vattenpumpar även bygga deras hjullager :wink:
hehe dream on!, dom räknar ören vid inköp av hjullager så istället
för högklassiga lager från SKF så blir det öststats Drabant kvalitet !

men den erfarenhet jag har av vattenpumpar är att volvos original är
mycket bra, pirat pumpar som jag köpt genom åren börjar läcka
efter 1-2år /2-3000mil så vad gäller vattenpumpen så blir det inget
annat än "Volvo Original Reservdelar" som det så fint heter :)
Användarvisningsbild
av camaro69
#88148
Totte_T6 skrev:
OrsonGbg skrev:
Frigge skrev:
Det är min erfarenhet oxå, finns ingen anledning att byta den vid 16000 mil om den inte är märkbart defekt. Dom går MYCKET mer än så.
Kan inte de som gör Volvos vattenpumpar även bygga deras hjullager :wink:




hehe dream on!, dom räknar ören vid inköp av hjullager så istället
för högklassiga lager från SKF så blir det öststats Drabant kvalitet !

men den erfarenhet jag har av vattenpumpar är att volvos original är
mycket bra, pirat pumpar som jag köpt genom åren börjar läcka
efter 1-2år /2-3000mil så vad gäller vattenpumpen så blir det inget
annat än "Volvo Original Reservdelar" som det så fint heter :)
Det är väl en himla tur att kvaliteten på vattenpumparna är bättre än på hjullagren.
För annars skulle det stå en massa Volvobilar med "ventilsallad" utefter vägkanterna.

Tycker i alla fall att den stolle till inköpare som tagit beslut om att köpa in dessa "skithjullager" skulle få någon mer kvalificerad arbetsuppgift som vederbörande är lämpad för. (Exvis, toalettstädning) :*O/

SKF m fl måste ju garva sig harmynta åt Volvos dumsnålhet. Nästa upphandling lär inte billigare.
"Ja Volvo, vill ni köpa våra fina lager som håller längre så har priset gått upp med 75%. :lol: Annars kan Ni ju behålla Era hjullager och missnöjda kunder" :lol: säger säljaren från fina hjullagerfabriken med ett illa dolt leende på läpparna.

Snacka om taskig förhandlingssits. :oops: :shock:
av linnar
#88163
Ni som säger att Volvos hjulager är dåliga måste haft otur eller så är det
jag som haft tur.

Min förra S80 har tills idag (min son har den nu) gått 20500 mil.
Det som är bytt på den under denna tid (nyligen) är höger yttre
styrled/stag och högre bromsslang. K-stagen behöver också bytas.
Möjligtvis kan bromsskivorna bak behöva bytas. Inget annat är
bytt eller reparerats vad jag vet. Bilen har nyligen fått något elfel
som tydligen beror på att generatorn laddar för dåligt.

På 20500mil tycker jag det är ett bra resultat. Några hjullager är ännu
inte bytta och de verkar fortfarande bra.

Till 20400 mil har inget bytts och inga fel noterats. Även om K-stagen hördes
då med.

Jag tycker det är jättebra!!
Min arbetskompis med en omhuldad Skoda har vid 6000 mil haft avsevärt
mer reparationer än vad jag på 20400 mil.

Dessutom kan man ha riktigt kul med hans service.
Jag meddelar han att "din bil" har ringt att bilen är färdig. Han svara -Va!? varför ringer min bil till dig....
Användarvisningsbild
av camaro69
#88176
linnar skrev:Ni som säger att Volvos hjulager är dåliga måste haft otur eller så är det
jag som haft tur.

Min förra S80 har tills idag (min son har den nu) gått 20500 mil.
Det som är bytt på den under denna tid (nyligen) är höger yttre
styrled/stag och högre bromsslang. K-stagen behöver också bytas.
Möjligtvis kan bromsskivorna bak behöva bytas. Inget annat är
bytt eller reparerats vad jag vet. Bilen har nyligen fått något elfel
som tydligen beror på att generatorn laddar för dåligt.

På 20500mil tycker jag det är ett bra resultat. Några hjullager är ännu
inte bytta och de verkar fortfarande bra.

Till 20400 mil har inget bytts och inga fel noterats. Även om K-stagen hördes
då med.

Jag tycker det är jättebra!!
Min arbetskompis med en omhuldad Skoda har vid 6000 mil haft avsevärt
mer reparationer än vad jag på 20400 mil.

Dessutom kan man ha riktigt kul med hans service.
Jag meddelar han att "din bil" har ringt att bilen är färdig. Han svara -Va!? varför ringer min bil till dig....
Det är främst vi som åker AWD som har problem med bakhjulslager.

Om man åker Skoda (stridsvagn) får man skylla sig själv.

:D
av Totte_T6
#88188
linnar skrev:Ni som säger att Volvos hjulager är dåliga måste haft otur eller så är det
jag som haft tur.

Min förra S80 har tills idag (min son har den nu) gått 20500 mil.
Det som är bytt på den under denna tid (nyligen) är höger yttre
styrled/stag och högre bromsslang. K-stagen behöver också bytas.
Möjligtvis kan bromsskivorna bak behöva bytas. Inget annat är
bytt eller reparerats vad jag vet. Bilen har nyligen fått något elfel
som tydligen beror på att generatorn laddar för dåligt.

På 20500mil tycker jag det är ett bra resultat. Några hjullager är ännu
inte bytta och de verkar fortfarande bra.

Till 20400 mil har inget bytts och inga fel noterats. Även om K-stagen hördes
då med.

Jag tycker det är jättebra!!
Min arbetskompis med en omhuldad Skoda har vid 6000 mil haft avsevärt
mer reparationer än vad jag på 20400 mil.

Dessutom kan man ha riktigt kul med hans service.
Jag meddelar han att "din bil" har ringt att bilen är färdig. Han svara -Va!? varför ringer min bil till dig....
Vet ej om det stämmer men jag har för mig att det var en kille här
på forumet som hade "inside information" att när Ford tog över kontrollen
2002/2003 så började den här dumsnålheten/vinstmaximering genomsyra Volvo förlåt..Ford! som helhet med sämre kvalitet som följd.

Och om nyare bilar har genomgående sämre kvalitet på hjullager, så i
detta läge så är det nog fan bättre att köpa pirat delar då dom ofta
har kända fabrikat typ FAG/SKF etc, köper jag tex från MECA till min T6
så kan jag välja mellan SKF eller tyska FAG
kostar mig 1750:-/sida med SKF lager.
original kostar 1886:-/sida med okänt (FAG?) fabrikat på lagren

Pratade med en leverantör av kullager och han sade att Volvo fabriken
normalt använder FAG/SKF kullager till S80 modeller i tillv.linan
och tydligen så skiljer det om det är fram eller bak lager.
men att det kan vara andra fabrikat på andra bilmodeller...
han nämde att en annan bilfabrikant överväger att gå över till
kinesiska lager...huga!

Det verkar lite snårigt, kanske kan det vara andra orsaker till
problemen tex dåliga packboxar/tätningar som ska skydda mot
smuts & vatten?

så valet är klart för min del...pirat delar blir det när detta problem uppstår för mig, och det passar bra då jag befinner mig i ett "ökänt piratnäste"
dvs Sverige :D
Användarvisningsbild
av CarMan
#88259
greeeken skrev:Så 16 000 mils servicen är en vanlig service bara att det tillkomme rett byte av kamremmen?
nä det tillkommer bränslefilter också & om det är en turbo så ska nippeln till vevhusventlationen göras rent också
#88260
bluuman skrev:Vad betalade ni för er 16000milar service? Vad gjordes(kam + vattenpump eller bara kammen?)
Det här med service priserna skiljer ju en del. prata idagmed en som sa att han tjäna 1200:- på sin service genom att åka helavägen till oss, istället för att ta det där han brukkar serva

(jag väljer att inte nämna någon av verkstäderna, det ser så illa ut)
B200ft svårstartad

Temp.givaren (1) till temp.mätaren har runda […]

230fk går snålt

Har läst lite om hur en kass spjällä[…]

Slang ifrån luftfilterburk

Ska inte anslutas till något, är fö[…]

Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]