Kena skrev:Tjenare Larre!
Har du aldrig funderat på hur de som lämnade kan förstöra? även fast du har 1000 nöjda högt skrikande, lyssnar ändå "massan" på han som är missnöjd.
Klart att jag har det. Men vad jag har tänkt på spelar liksom ingen roll. Jag har aldrig varit "religiös" i mitt jobb, är det inte och kommer aldrig att vara det.
Det är vad de som fattar affärsbesluten tänker på som spelar roll. De har synat kunderna på många olika marknader. Och se hur lönsamheten är i alla dessa branscher. Visst, någon kan ifrågasätta dem genom att peka på alla kunder som gick, men de kan bara svara: "De som gick var olönsamma, de var besvärliga och dit de går kommer de att sänka lönsamheten och dessutom maxa serviceorganisationen. De som lyssnar på dem är likadana och om de går så ska vi se i våra analyser att de också var olönsamma. Nu tjänar vi totalt sett mer pengar på de kunder som är kvar. Nu kan vi tjäna ännu mer pengar genom att spara på att dra ner på den överkapacitet som uppstår." Det funkar kanske inte på väldigt lång sikt, men i "kvartalsekonomier" så funkar detta väldigt bra.
Kan du förklara varför alla företag är så otroligt lönsamma i de branscher jag räknade upp? Fungerar de marknadskrafter som vi lärde oss i skolan? Varför lyssnar ingen på han om är missnöjd som du skriver om? Eller är det så att många lyssnar, men få gör något åt sitt eget leverantörsval?
Jag tror bilförsäljningsbranschen har en hyfsat fungerande konkurrens. Mellan märkena. Men inte bilverkstadsbranschen. Inom märkena. Här tror jag vi är väldigt många som inte törs svänga in på den lilla verkstaden för att prova om den gör samma sak, med samma eller högre kvalitet till lägre kostnad och högre servicenivå. Jag är sån själv. Jag har hittat en mekaniker jag litar på. Han jobbar på Bilia. Det enda som skulle få mig att byta är om han bytte jobb till en annan firma. För mig betyder förtroende allt. Så länge jag har råd att betala...