Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henrik65
Bänktsson skrev:Dels är det en rekommendation från mej personligen men även Volvo
har haft en rekommendation sedan långt tillbaka på värmare, har för
mej att det fortfarande står i instruktionböckerna.

En värmare lever ett hårt liv där den sitter monterad, under bilen.
Komponenterna är känsliga på batterispänning, luft- och bränsletillfrösel.
Mycket korta körningar som t ex en snabbrunda till affären eller stan
gör att värmaren bara går en kort stund, batteriet tar stryck vilket
resulterar i att värmaren sotar och tillslut stannar.

smärgel, vad har du för bil och årsmodell?
Håller med Perjak om att det är rent ut sagt skit kvalite' på Volvos dieselvärmare. Har själv en D5 -02 som förra vintern inte fungerade en månad i sträck. Åkte ut och in på Volvo verkstad, bytte delar, putsade etc. Värmaren gick ett par veckor så var det dags igen. Kostade sammanlagt ca 600 euro dvs över 6000 kr. Senaste gången den var inne var i mitten på mars, dvs värmaren gick inte många gånger efter det den våren. I höst var det dags igen. Direkt det blev litet minusgrader slutade värmaren att fungera och låste sig. Samma cirkus börjar igen tydligen.
Konstigt att Volvos värmare skall vara så utsatta att de behöver en putsning varje höst. Andra värmare, typ Webasto, fungerar mycket tillförlitligare, vilket Volvo vet om. I nya S80 sitter inte Ardics värmare utan Webasto.

Klart att värmaren skall ha service, men minst 1gång i året för att den överhuvudtaget skall fungera är enligt mitt tycke tecken på felkonstruktion och dålig kvalite på en så dyr bil som V70

Skit av Volvo att inte ta sitt ansvar för en dåligt designad värmare och reparera gratis tills man kommit på ett sätt att få värmaren att fungera som det var tänkt.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag servar inte min värmare o den bara går o går varje år
Användarvisningsbild
av henrik65
CarMan skrev:jag servar inte min värmare o den bara går o går varje år
Carman:
Har du bilen i varmt garage ibland? Min teori är nämligen att värmaren inte tål att vara i kallt hela tiden , dvs dieseln blir aningen mera trög ,trots vinterkvalite, och förbränningen oren. Värmaren sotar. Men om man har bilen i varm garage hela tiden eller åtminstone ibland så är förbränningen fullständigare ibland vilket leder till att en del av sotet förbränns. Lösningen kunde vara förvärmning av bränslet.

Andra alternativet är att den fransktillverkade värmaren helt enkelt hållern normal fransk kvalite, dvs ojämn. Därför fungerar vissa felfritt och andra aldrig. Hur som helst borde Volvo åtgärda detta GRATIS tills man funnit en lösning.
Användarvisningsbild
av henrik65
Finns felkoden till värmaren kvar om man kopplar bort batteriet ?
Användarvisningsbild
av CarMan
henrik65 skrev:
CarMan skrev:jag servar inte min värmare o den bara går o går varje år
Carman:
Har du bilen i varmt garage ibland? Min teori är nämligen att värmaren inte tål att vara i kallt hela tiden , dvs dieseln blir aningen mera trög ,trots vinterkvalite, och förbränningen oren. Värmaren sotar. Men om man har bilen i varm garage hela tiden eller åtminstone ibland så är förbränningen fullständigare ibland vilket leder till att en del av sotet förbränns. Lösningen kunde vara förvärmning av bränslet.

Andra alternativet är att den fransktillverkade värmaren helt enkelt hållern normal fransk kvalite, dvs ojämn. Därför fungerar vissa felfritt och andra aldrig. Hur som helst borde Volvo åtgärda detta GRATIS tills man funnit en lösning.
den står ute hela tiden. men jag har en bensin driven värmete (V70N T5)
960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)

Vänster helljus lyser inte (c30)

Kolla säkring F59 på CEM-modulen. Om de[…]