Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av blackadder
camaro69 skrev:Ännu ett bevis på att snålheten bedrar visheten.

Jag undrar varför man snålar in på att göra oljebyte i automatlådan. Tyvärr drabbas många som köper begagnat av tidigare ägares snålhet att inte byta olja i automatlådan.

Hur många presumtiva bilköpare kollar färgen och lukten på automatoljan innan köp?

Oljan skall vara röd och klar som hallonsaft. Är den minsta smutsig, byt för guds skull i tid, innan lådan rasar.

Är oljan svart i automaten, köp en annan bil.

Det är inte kul att vara RAMA:s kläder när "raset" kommer. :cry:

Ett oljebyte för 1 500 kronor kunde ha varit räddningen.
är oljebyte i automatlådan med på någon service, eller det måste man säga till om på verkstaden?
S60 -02 Aut
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
På V70:n var den inte med i ng service utan jag var tvungen att säga till.
//
Micke
av jbl
Ja man måste säga till. Har man taxi eller utryckningsfordon så ingår det i service planen var 7500mil.

I min tidigare V70NT5-02 med automat så fick dom bytta den vid 5000mil. Lådan växlade mjukare efter bytet. Vid 6000mil så fick Volvo återigen byta oljan och det blev ytterligare ett lyft.

Bytet rekommenderas att göras på Volvo då man ska kolla nivån vid viss temperatur. Tror mig minnas 70-80 grader.
Användarvisningsbild
av camaro69
Som skrivs i tidigare inlägg.

Man måste själv säga till om oljebyte i automaten. Det räcker med minsta smuts för att en ventil eller liknande skall hänga sig.

Sen kan man ju genom mindre lämpligt körsätt plåga lådan.

Häng på en supertung husvagn, och ligg och "fiskör" på högsta växeln, för att spara bränsle.
Ett mycket bra sätt att plåga sin automatlåda. :oops:

Nej grabbar, lyft på oljestickan på automaten, och kolla hur bra din automatlåda mår.
av Totte_T6
Kan inte annat än hålla med!
Jag gjorde idag en jämförelse med urtappad olja från automatlådan och
ny olja, hällde oljorna i två glasklara flaskor och håller dom mot ljuset
snacka om skillnad!
Den nya ser ut som klar hallonsaft den gamla hade mörkröd färg

Det är rätt svårt att se det när man checkar med oljestickan man luras
av det tunna lagret av olja på pinnen.

Så imorgon blir det 14liter olja, sumpfilter o packningar, nu skall det bytas!!
av Rama
bra att ni skriver tydligt hur viktigt det är att kolla upp oljan i lådan vid köp så ingen annan behöver hamna i samma sits som mig för jag kan konstatera att det suger.

det kosntiga med lådan är att först när lådan började knasa sig så hände det väldigt sällan för att sedan hända allt oftare, tillslut händer det varje gång jag drar ut på en landsväg med en hastighet över 80. kör jag långsamt tex. i stan så händer det inte. jag bytte olja i lådan så fort den började bli konstig men det hjälpte inte.
Solgardin bakdörrar

De som sitter i min XC90 är inbyggda i dö[…]

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]