Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DagSa
Blåser liv i denna gamla tråd igen och läst tipsen ovan men hjälper inte mig. Har samma låsta bil pga utdraget batteri. Läst tipsen ovan.
V70N 2001
- Lås finns bara på förardörren, och får bara in nyckeln till hälften... Har alltid varit så.
- Inget lås på bakluckan.
+ Har släpvagnskontakt, men den gamla 7-poliga sorten.
- Handbroms och växel ligger i. Lite svårflyttad.
Läget är ganska trist med andra ord :-( .
Kan man komma åt underifrån och till startmotorn för att komma åt pluspolen???

En märklig sak är att sista tiden så när man låser bilen så far låsknappen på passagerardörren upp, dvs till synes olåst. Jag har inte provat att öppna, för då drar ju larmet igång. Nu när jag provar är passagerardörren den låst, fast knappen är uppe. Trodde det kunde hjälpa mig i denna stund, men icke.

Bilen står hemma så tomten så det är iaf inte på flygparkeringen o drar pengar.
Ska ta bort gula knappen på fjärren som tänder parkeringsljuset, antagligen den som jag kommit åt :-/ .
Tips emottages tacksamt!
av SubMarine
Jag skulle lyft upp bilen och tagit bort den lilla skyddskåpan på startmotorn och satt en startkabel där till ett externt batteri.
av DagSa
Extern batteri till startmotorn. Bra idé.
På rätt sida om bendix bör ju vara direkt till batteriet.
Det svåra är ju hissa upp bilen. Den står i bakåtlut.
Ska prova
av DagSa
Startkabeln hänger ganska löst vid tvärbalken mellan startmotor och batteripolen.
Jag skalar av en liten bit på kabelsidan så kanske det går att koppla på spänning där.
Får väl återställa med isoleringstejp sedan.
Det är förbannat kall om fingrarna nu -10 grader. brrr
av DagSa
Fan, Det var en jordkabel. Borde förstått det när den var svart.
Jag kommer inte åt plastkåpan med en armslängd. Plast och kallt är ingen bra kombo heller.
Även generatorn sitter dåligt till. Om man bara kunde lirka upp motorhuven.... Grrr. :bored:
Ger nog upp för kvällen, närmar sig -12 grader nu. Roligare lördagsnöje kan man ju ha.
Tips på lirka upp motorhuven??
av sicnarf
Ovanför/framför vänster framhjul går huvwiren. Stoppa in handen där och leta efter en kraftig wire. När du hittat den så ta tag och dra hårt. Huven kommer att öppnas nu som vanligt.
av MickeM
Och nu när läxan är lärd, så lagar du nyckellåset.

Fattar inte hur folk vågar strunta i det, med tanke på konsekvenserna om fjärrkontrollen skulle sluta fungera....
av SubMarine
Kåpan på startmotorn drar du bara rakt mot fronten på bilen, men det är ju trångt.

Tveksam till att nyckellåset hade hjälpt här för bilen har väl blockerat låsläge, eller togs det bort på V70N?
Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]