Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jbl
Det är mina egna oljebyten jag grundar mängden på. Jag har en 2003:a och vad jag vet så har jag fått alla uppgraderingar som ska vara gjorda.

Är det så att det är fel oljesticka i min bil så är det fel mängd jag har angivit.

Men detta skulle betyda att Volvo använt fel oljesticka i flera år. Låter ju nästan otroligt.

Nä i dom volvo jag har haft mellan årsmodell 2001 till 2003 = fyra stycken Volvos så har det varit för mycket med 5.8 liter olja enligt stickan.

Bilen har varit varmkörd samt att jag väntar tills det inte droppar så värst mycket. Väntetid ¨på runt 20 minuter samt oljefiltret är förståss utbytt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag brukar hälla i 5 liter i min 2.4T-01, då hamnar det precis under mitten på stickan. Helt perfekt enligt mig.

/Martin
av jbl
Och slår du ~0.5liter till så är du på max strecket. Precis som den 2003:a jag har nu.
Användarvisningsbild
av Janne3
Ja kan inte förstå problemet, om nu din bil har rätt oljesticka,ja skulle kollat på stickan och se var nivån är ,är den över max är de väl förmycket och är de under min för lite , jag brukar aldrig mäta oljan ja tappar ut, brukar slå i ca 5 liter starta bilen en kort stund och titta på stickan och se var nivån ligger och sedan fylla på tills rätt nivå visas på denna ??:-/
av jbl
Jag har inga problem med att fylla i rätt mängd då jag känner mina bilar. Men Volvo tippar alltid i 5.8liter då dom har det förprogrammerat i sina tapp kranar.
Användarvisningsbild
av Janne3
?visade de för mycket på stickan då? då var de förmycket och då får man väl snacka med de som fyllt på oljan, sen vet ja inte om de är någon större fara om olje nivån ligger några mm över max,troligen ingen fara alls
av jbl
Ja det blir 3mm över max om jag har i eller Volvo har i 5.8liter.

Det är aldrig bra med för mycket olja. 3mm är väl inget att bråka om men nog får man mer olja ut till spjället, laddrör osv. Beror på hur pedant man är med bilen.

Jag vill min bils bästa och ser till att suga ur ca 3 dl olja efter att Volvo har bytt på ordinarie service. Nu kommer jag att lösa det med att jag lämnar med min egen olja. Då blir det lättare vid ordinarie service för meken att inte fylla över max.
Användarvisningsbild
av CarMan
du får inte mer olja på gas spjället om motorn är överfylld.
men om motorn är kraftigt överfylld så kommer vevslängen att göra en himla massa "magplast" i oljan vilket är mycket skadligt
Användarvisningsbild
av Bänktsson
På S60 -04 är det ca 5.8 liter, från och med 05- med
3000 mils intervaller och oljenivågivaren i sumpen är
det 5.5 liter olja i motor och filter.

Jag förmodar att du har en 5 cylindrig bensin-motor
danjo966?
Användarvisningsbild
av CarMan
i rubriken står der S60-01:a 2,4t = han har 5,8 liter inklusive filter.
Bakre ljuddämpare hål

Hej. Jag upptäckte kondens på marken o[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&a[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Jag upplevde ett "slingrande" beteende v[…]

Angående 0W-20 olja mot 0W/5W-30/40 olja. […]