Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marbas
camaro69 skrev:En av de få detaljer som jag verkligen skulle lämna min bil till verkstaden för, är SRS-systemet.
Det är baske mig ingen lekstuga för glada amatörer att fippla med.
Tillåts man köpa "urkopplingskittet" på volvo och sedan koppla ur airbagen själv? Av säkerhetsskäl borde det vara lag på att man inte får göra det (om det nu inte redan finns en sådan lag). På min Nissan var det bara ett motstånd som skulle kopplas in i stället för airbagen, men ändå skulle verkstaden göra det. Känns tryggare att auktoriserade folk gör det när det gäller säkerhetsdetaljerna.
Användarvisningsbild
av CarMan
Marbas skrev:
camaro69 skrev:En av de få detaljer som jag verkligen skulle lämna min bil till verkstaden för, är SRS-systemet.
Det är baske mig ingen lekstuga för glada amatörer att fippla med.
Tillåts man köpa "urkopplingskittet" på volvo och sedan koppla ur airbagen själv? Av säkerhetsskäl borde det vara lag på att man inte får göra det (om det nu inte redan finns en sådan lag). På min Nissan var det bara ett motstånd som skulle kopplas in i stället för airbagen, men ändå skulle verkstaden göra det. Känns tryggare att auktoriserade folk gör det när det gäller säkerhetsdetaljerna.
momentet är inte tekniskt svårt. men det är viktigt med dokumentationen, så man 3 ägare fram vet om bilens airbag är in eller urkopplad. samt att man via vägverket kan ta reda på om bilen har in eller urkopplad airbag om det skule behövas vid en spaciell olicka eller liknande.
av säkerhets skäl tas aldrig slälva kudden ur bilen. den är säkrast att förvara i bilen. en lös kudde äe inte skydds jordad & om den förvaras på fel sätt kan den vara livsfarlig vid tillexempel en brand eller on nån leker med den m.m.
av Hemgårn
Bra svar. Ibland så funkar forumet.

Det är klart man ska ha säkerheten framfrö allt.
Vi ska också ha knodd, nr 2, och då måste passagerarbagen ur funktion.

Grattis till trådskaparen föresten! :D
Användarvisningsbild
av greeeken
Varför avaktivera? Barnet ska sitta bak, det är säkrast där. Ingen chans i världen att ja skulle ha en barnstol fram.

Ring runt o kolla me försäkringarna. Prata me din volvo verksta.
Jag frågade min, Bilia i Haga Norra , dom rekomenderade inte att staänga av den o ha varnstol där.
Krock kudden kan aktiveras vid en kradtig smäll enligt Dom o enligt försäkringsbolaget.

Va de kostar vet ja inte ,men måste man inte byta säkerhetsbälte oxå om man stänger av airbagen?
av Marbas
greeeken skrev:Varför avaktivera? Barnet ska sitta bak, det är säkrast där. Ingen chans i världen att ja skulle ha en barnstol fram.
Det finns väl idé att ha barnet fram? Om man t.ex. är själv i bilen med barnet har man ju mycket bättre uppsikt över barnet om det sitter fram. Det finns olyckor som hänt pga att föraren försökt ge barnet i baksätet nappen under färd... alla stannar inte för sådana saker fast man borde.

Sen ska ju inte airbagen vara aktiverad även om man har ett framåtvänt barn i framsätet (på bilkudde). Om barnen någon dag ska ha med sig kompisar hem från t.ex. skolan så blir bilen lätt "full" och vem ska då få "svarte-petter" och sitta fram med airbagen?
av haxpet
Hej

På min -05:a så kan jag koppla ur kudden med hjälp av startnyckeln. Kan jag lita på det?

Idag så har vi barnstolen bak enbart för att jag inte litar på att kudden inte ska lösas ut.
av Daddan
Som jag skrev i ett annat tidigare inlägg så ska vi också ha knodd i sommar. :)
Jag är inte ledsen för att ha missat att passagerar airbag saknas fram på vår bil...

Jag håller med om att det är säkrare bak, det är lättare att hålla koll när man kör och barnet kan sitta fram om man är ensam. Annars är det helt klart bättre bak.

Grattis till samcan!
av lirsa
Vi fick en liten i september och skulle aldrig lita på en nyckelavstängning. Därför valde jag bort passagerar-airbag i min nya bil.

Sen får Volvo eller andra bilmärken säga vad de vill om hur "säkert" det är. Jag skulle inte våga ha mitt barn där iaf.
av haxpet
Volvo var ju faktiskt ganska sena med att introducera airbag på passagerarsidan som standard, och det enbart för att dom tyckte att den inte gjorde så mycket nytta, och att det förhindrar att man kan ha en barnstol där. Det var marknaden som mer eller mindre tvinga fram dom att göra det.

En airbag på passagerarsidan gör ju marginel nytta, där finns inte någon ratt och man ska sitta så långt från instrumentbrädan att om du krockar så ska huvudet ändå inte ta i. Min S60 från 2002 som jag hade, den var utan eftersom det inte var standard då ännu.
Användarvisningsbild
av samcan
Hemgårn skrev:Bra svar. Ibland så funkar forumet.

Det är klart man ska ha säkerheten framfrö allt.
Vi ska också ha knodd, nr 2, och då måste passagerarbagen ur funktion.

Grattis till trådskaparen föresten! :D

Tack så mycket ! :) ska bli kul att bli farsa !

Långt mellan byten är en större ri[…]

Bakre ljuddämpare hål

Jag inte sett sådana hål på n&ar[…]

B230F går fett

Okej, då får jag kolla närmare p&[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&a[…]