Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Alminjo skrev:Ett tips är att kolla på andras strålkastartorkare... volvo löste problemet genom att ta bort de helt :)
volvo löste inte problemet genom att ta bort dom
1. dom har inte haft problemet
2. dom bytte til strålkastare i plast o dom blir repiga om man har torkare.
Användarvisningsbild
av CarMan
Drogen skrev:För min del är det andra bilen med rostiga torkararmar. I mitt fall är det vid leden det börjar rosta. Det verkar som det räcker med att fälla armarna upp och ner några gånger för rengörning så släpper ytbehandlingen och det börjar rosta. Dessutom blir anliggningen mot glaset sämre när armen kärvar i den rostiga leden.
är bilen "ovordad" så kan torkararmarna kärva i leden p grund av avsaknad av "omsorg"
när du sedan rör armen så kan du skava av färgen
av Pebben
CarMan skrev:
Drogen skrev:För min del är det andra bilen med rostiga torkararmar. I mitt fall är det vid leden det börjar rosta. Det verkar som det räcker med att fälla armarna upp och ner några gånger för rengörning så släpper ytbehandlingen och det börjar rosta. Dessutom blir anliggningen mot glaset sämre när armen kärvar i den rostiga leden.
är bilen "ovordad" så kan torkararmarna kärva i leden p grund av avsaknad av "omsorg"
Jag anser att tvättar man bilen regelbundet skall det räcka, man skall inte behöva sitta med tandborsta på torkararmarna för då är det för dålig ytbehandling.
Förresten, såg på ett annat forum. Är det du Carman som har renoverat badrummet? Isf. har du gjort en väldigt bra jobb! Jättefint.
Användarvisningsbild
av deska
hade oxå lite problem med detta (med betoning på lite) men ja tog lite rostätare å sen rostskydd å det verkar fungera fint. inge rost :D
av Drogen
CarMan skrev:
Den "omsorg" dom får är "normal" tvätt. D.v.s. dom tvättas tillsammans med resten av bilen någon gång i veckan vintertid och kanske varannan vecka sommartid. Då i både uppfällt och infällt läge. Dessutom får dom lite smörja när jag smörjer lås m.m. någon gång i månaden. Krävs det mer omvårdnad än så så tycker jag nog att det är en brist.

Det är ett utsatt läge för väder och vind, framförvarande bilar m.m. Då borde man göra en kontruktion som pallar för det. Men å andra sidan skulle det kanske kosta mer. Nåja, det är inget jag ligger sömnlös över. Nu ska jag gå ut och tvätta bilen... ;)
av Alminjo
CarMan skrev:
Alminjo skrev:Ett tips är att kolla på andras strålkastartorkare... volvo löste problemet genom att ta bort de helt :)
volvo löste inte problemet genom att ta bort dom
1. dom har inte haft problemet
2. dom bytte til strålkastare i plast o dom blir repiga om man har torkare.
De löste ju 2 problem genom att ersätta torkarna. Rosten kan aldrig komma och det kan inte heller bli repor. De flesta har rost på sina torkare, dom som inte har fått rost ÄN riskerar att få det.
Användarvisningsbild
av CarMan
Drogen skrev:
CarMan skrev:
Den "omsorg" dom får är "normal" tvätt. D.v.s. dom tvättas tillsammans med resten av bilen någon gång i veckan vintertid och kanske varannan vecka sommartid. Då i både uppfällt och infällt läge. Dessutom får dom lite smörja när jag smörjer lås m.m. någon gång i månaden. Krävs det mer omvårdnad än så så tycker jag nog att det är en brist.

Det är ett utsatt läge för väder och vind, framförvarande bilar m.m. Då borde man göra en kontruktion som pallar för det. Men å andra sidan skulle det kanske kosta mer. Nåja, det är inget jag ligger sömnlös över. Nu ska jag gå ut och tvätta bilen... ;)
ja det var den där droppen olja jag syfta på. om man åker myck motorväg som är välsaltad & vältrafigerad så tar dom mycke stryk o behöver lite extra omsorg
av Pebben
Sådär ja... Du har de klassiska svaret kommit.

"Det har jag aldrig sett förut" Det kostade "bara" 900kr för att få bytt 1par med torkararmar i samband med service. Dessutom var det inget problem vilket innebär att det är samma typ av ytbehandling. Han bekräftade att det bara är lackat med pulver på metallen.

Han tyckte jag skulle slipa och spraya dem lite själv, grattis tänkte jag då håller det väl säkert flera hunda mil innan de är lika dana igen.

Så det blir att plocka ner dem, blästra dem, in på ED och svart pulver här på jobbet så kommer det att bli kanonbra. Synd bara att man själv måste ha tillgång till ED bad för att få den kvalitén på grejerna som man förväntar sig från början.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]