- tor 26 okt 2017, 23:45
Själv ser jag det som en fördel att de båda bilar jag ibland kan behöva meka med (V70 -02 och V70 -15) är så digitaliserade. Med VIDA/DiCE kan jag ju "prata" med bilen och få den att berätta om på vilket/vilka sätt den mår dåligt. Det gör det många gånger lättare att hitta felet/felen än det var förr.
Några exempel på elektronikfel som jag snabbt och billigt åtgärdat på min V70 -02:
Fel på centrallåsfunktionen, vänster bakdörr. Felkoden pekade på låskistan. Köpte begagnad låskista för en knapp tusenlapp och satte dit den.
Fel på centrallåsfunktionen, höger framdörr. Felkoden pekade på PDM. Köpte begagnad PDM för några hundralappar och satte dit den.
Fel på klimatanläggningen. Felkoden pekade på IAQS-sensorn. Köpte begagnad sensor för några hundralappar och satte dit den.
Fel på larmreduktionsfunktionen. Felkoden pekade på knappen för att reducera larmfunktionen. Köpte ny knapp för några hundralappar och satte dit den.
Fel på växlingen mellan hel- och halvljus. Ingen felkod vilket gjorde själva spaken till troligaste felorsak. Köpte en begagnad spak för några hundralappar och satte dit den.
fatqudo skrev:Tack andersuw. Ditt inlägg är ju precis vad jag skrev.Nä det håller jag alls inte med om.
fatqudo skrev:Men vad jag skrev om, som du kanske missade, var att det ibland är så att felkoderna, som du för övrigt ofta kan visa direkt på instrumentpanelen (om den är vid liv) liksom fastnar. Det är som att de bränns fast någonstans i bilen.Nä jag missade inte det. Tvärtom påpekade jag att det inte stämmer. Felkoderna "fastnar" inte utan kan raderas utan att återkomma förutsatt att det felsymptom som utlöste dem åtgärdats. Inte heller kan man se felkoderna i kombinationsinstrumentet. Vad man kan se där är bara om man har felkoder på en styrenhet eller inte, inte vilken felkod det är eller vad den betyder.
fatqudo skrev:Skillnaden är att jag skriver om att själv försöka laga till Volvobilar med mindre elektronikfel. Ditt alternativ är mer att fixa lagningen via att BETALA, även om det kanske kostar mer än bilens värde.Jag har själv åtgärdat en rad elektronikfel på min V70 -02 för småpengar. Och även om man helt eller delvis låter någon annan göra jobbet kostar det i normalfall inga stora pengar att få en styrenhet reparerad eller utbytt förutsatt att man köper de produkter och/eller tjänster som behövs på rätt ställe.
Själv ser jag det som en fördel att de båda bilar jag ibland kan behöva meka med (V70 -02 och V70 -15) är så digitaliserade. Med VIDA/DiCE kan jag ju "prata" med bilen och få den att berätta om på vilket/vilka sätt den mår dåligt. Det gör det många gånger lättare att hitta felet/felen än det var förr.
Några exempel på elektronikfel som jag snabbt och billigt åtgärdat på min V70 -02:
Fel på centrallåsfunktionen, vänster bakdörr. Felkoden pekade på låskistan. Köpte begagnad låskista för en knapp tusenlapp och satte dit den.
Fel på centrallåsfunktionen, höger framdörr. Felkoden pekade på PDM. Köpte begagnad PDM för några hundralappar och satte dit den.
Fel på klimatanläggningen. Felkoden pekade på IAQS-sensorn. Köpte begagnad sensor för några hundralappar och satte dit den.
Fel på larmreduktionsfunktionen. Felkoden pekade på knappen för att reducera larmfunktionen. Köpte ny knapp för några hundralappar och satte dit den.
Fel på växlingen mellan hel- och halvljus. Ingen felkod vilket gjorde själva spaken till troligaste felorsak. Köpte en begagnad spak för några hundralappar och satte dit den.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
- By Bio70