Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

P-bromsbackarnas friktionsyta släpper med tiden från järnet, och när de har lossnat helt finns risk för att de kilar fast och låser hjulet helt och hållet, kan dessutom orsaka en hel del skador internt.
Så det kan vara en god idé att kolla tillståndet på dom också, och ja du måste med all säkerhet släppa sträckningen vid spaken för att få loss skivorna.
De e alltid enkelt att döma ut.

Iallafall så har bromsok en extremt simpel konstruktion vilket gör att det ska ganska mycket till innan de rasar. Jag antar att det är därför det är så vanligt att man renoverar och säljer ok som nya i utbyta mot den gamla.

Det vanligaste problemet är att kolven som puttar ut innersta bromsklossen går trögare och trögare och tillslut sätter sig. Förutom sämre bromsvärden på besiktningen så är det vanligt att bromsskivorna blir ojämnt slita och samlar på sig rost så min erfarenhet är att man brukar kunna som på skivorna om ett ok är kastt. Anledningen till att cylinder slutar fungera beror främst på att tätningen ger med sig på ett eller annat vis, kanske rostar en del av cylindern som då blir ojämn mot tätningen eller så råkar det komma fel typ av olja eller fet på den(tydligen väldigt känslig), eller så går det hål i den av andra anledningar. De yttre stavarna verkar kunna klara sig ganska länge utan någon fett konstigt nog, har än så länge inte stött på något ok där dessa varit grundproblemet.

I mitt fall så gick båda oken relativt enkelt att motionera och ännu enklare blev det när jag sprutat in lite bromsolja under tätningen till cylindern. De yttre stavarna var ganska torra som de så gott som alltid är så där öste jag på med fett som klarar av höga temperaturer. Bromsbeläggen var ganska slitna, faktiskt så passa att det gått ner till metallen på ena sidan(inte problem sidan), båda byttes ut men tyvärr kunde jag bara få tag på Biltema(de hade iallafall vibrationsplattor :)).

Jag skulle kontrollera handbromsbeläggen med men fick inte av bromsskivorna utan att va på inställningarna till handbromsen vilket jag ville undvika, dessutom hade jag inte tillgång till några belägg vilket jag gärna vill ha innan jag börjar skruva ner det. Jag kunde ju höra att de rasslade emot bromsskivan när man rullade på hjulen så troligen har de inte gått sönder men det är omöjligt att veta utan att ta av allt vilket jag får göra om jag fortsätter att ha problem. Visst kan beläggen lossna från hållarna, det har jag varit med om på tidigare bilar och man tycker ju att det borde vara en överhängande risk att de sätter sig så att hjulet tvärbromsar men ändå verkar detta fenomen väldigt ovanligt, har själv aldrig hört någon som råkat ut för det. Iallafall fungerar handbromsen utmärkt även efter bromsbelägg bytet.

Bromsskivorna var spårade ca 1 mm och det finns egentligen ganska mycket gods kvar. Dessutom var inte anläggningsytorna rostiga så jag ser ingen anledning till att byta ut dem än. Att det blir spår på skivorna är vad jag vet standard och jag har varit med om bra mycket värre än detta utan att det varit problem.

Jag har varit ute en sväng med bilen och kan ju höra att handbromsbeläggen ligger på ganska mycket men nu verkar inte detaljerna bli särskilt varma längre förutom då själva skivorna ;)

Vi får se hur bra denna "hotfix" löser problemet. Om inte annat får jag på det igen och byta ut handbromsbeläggen och då får jag lossa och kalibrera om handbromsen för den verkar vara ganska hår in justerad just nu.
snowman skrev:De e alltid enkelt att döma ut.

Iallafall så har bromsok en extremt simpel konstruktion vilket gör att det ska ganska mycket till innan de rasar. Jag antar att det är därför det är så vanligt att man renoverar och säljer ok som nya i utbyta mot den gamla.

Det vanligaste problemet är att kolven som puttar ut innersta bromsklossen går trögare och trögare och tillslut sätter sig. Förutom sämre bromsvärden på besiktningen så är det vanligt att bromsskivorna blir ojämnt slita och samlar på sig rost så min erfarenhet är att man brukar kunna som på skivorna om ett ok är kastt. Anledningen till att cylinder slutar fungera beror främst på att tätningen ger med sig på ett eller annat vis, kanske rostar en del av cylindern som då blir ojämn mot tätningen eller så råkar det komma fel typ av olja eller fet på den(tydligen väldigt känslig), eller så går det hål i den av andra anledningar. De yttre stavarna verkar kunna klara sig ganska länge utan någon fett konstigt nog, har än så länge inte stött på något ok där dessa varit grundproblemet.

I mitt fall så gick båda oken relativt enkelt att motionera och ännu enklare blev det när jag sprutat in lite bromsolja under tätningen till cylindern. De yttre stavarna var ganska torra som de så gott som alltid är så där öste jag på med fett som klarar av höga temperaturer. Bromsbeläggen var ganska slitna, faktiskt så passa att det gått ner till metallen på ena sidan(inte problem sidan), båda byttes ut men tyvärr kunde jag bara få tag på Biltema(de hade iallafall vibrationsplattor :))

Jag skulle kontrollera handbromsbeläggen med men fick inte av bromsskivorna utan att va på inställningarna till handbromsen vilket jag ville undvika, dessutom hade jag inte tillgång till några belägg vilket jag gärna vill ha innan jag börjar skruva ner det. Jag kunde ju höra att de rasslade emot bromsskivan när man rullade på hjulen så troligen har de inte gått sönder men det är omöjligt att veta utan att ta av allt vilket jag får göra om jag fortsätter att ha problem. Visst kan beläggen lossna från hållarna, det har jag varit med om på tidigare bilar och man tycker ju att det borde vara en överhängande risk att de sätter sig så att hjulet tvärbromsar men ändå verkar detta fenomen väldigt ovanligt, har själv aldrig hört någon som råkat ut för det. Iallafall fungerar handbromsen utmärkt även efter bromsbelägg bytet.

Bromsskivorna var spårade ca 1 mm och det finns egentligen ganska mycket gods kvar. Dessutom var inte anläggningsytorna rostiga så jag ser ingen anledning till att byta ut dem än. Att det blir spår på skivorna är vad jag vet standard och jag har varit med om bra mycket värre än detta utan att det varit problem.

Jag har varit ute en sväng med bilen och kan ju höra att handbromsbeläggen ligger på ganska mycket men nu verkar inte detaljerna bli särskilt varma längre förutom då själva skivorna ;)

Vi får se hur bra denna "hotfix" löser problemet. Om inte annat får jag på det igen och byta ut handbromsbeläggen och då får jag lossa och kalibrera om handbromsen för den verkar vara ganska hår in justerad just nu.
Så du kan smörja upp tvivelaktiga bromsok, men tycker att det värsta var Biltema bromsklossar?
Verkligen??.

Hursomhelst så HAR DU INGEN JUSTERING för handbromsen på V70N.
Muttern inne vid handbromsen är bara en spännare för att ta upp handbromsvirarnas utsträckning.
Skall endast justeras så att man känner ett litet glapp innan själva viren rör sig.
Det är allt den gör.

När du upptäcker att bromsoksuppsmörjning med olja funkar en månad eller två, så kan du köpa nya grejer, och följa min instruktion om hur man hanterar handbromsen.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=129179

Då köper du också eftermarknadsjusterare och sätter ute vid hjulen.

Ska man promt smörja bromskolvar, ska man använda bromsoksfett.
Oljan (petrolium) är väck efter en vecka, och i sämsta fall fått också packningen att svälla.
Bromsvätska (inte olja) kan lossa tillfälligt, men kärvandet är kvar.
Men det är konstgjord andning, lämplig på bil med månader till skrot, tex....

Bättre då att ta isär och putsa upp kolven och loppet ordentligt.
Packningssats brukar inte vara dyrt, men det är mycket lätt att kvadda bromskolvspackningen om man klämmer in det minsta snett.
Köp en packningsats extra, är min rekomendation, om en går åt HE. Bromsoksfett är nästan ett måste.

Biltema = skräp = 10% sanning, 30% skitsnack, och 60% märkessnobberi!

Jag vill dock höja varningens finger till alla för Brembo's bromsok!
Jag har bytt tre stycken på två olika personers bilar, vars ok varit drygt tre år gamla, och läckt bromsvätska förbi kolven.
Riktigt allvarligt! Jag vet inte vart det ena var köpt, men två var Autoexperten. Inte för att jag anklagar dom, men det var inte från nån obskyr internetsida.
Dom var för gamla för garantin på 2 år i alla fall, men såg fortfarande fina ut.
Men farligt skräp!
Dom har varit väldigt bra förr, men nått allvarligt har hänt....

Inga synpunkter på Brembo skivor eller klossar dock.
Micke M hann skriva innan jag skrivit färdigt. Det jobb du gjort var sånt vi gjorde på taxibilarna lördag natt för att kunna köra till verkstad/reservdelsbutik öppnade på måndag morgon. Längre än så vågade vi inte köra med "hubbabubba" tillsynen. Och att dina skivor inte var rostiga var väl en sanning med modifikation. Vilka var det du fotade då?
MickeM skrev: Så du kan smörja upp tvivelaktiga bromsok, men tycker att det värsta var Biltema bromsklossar?
Verkligen??.
Varför är oket tvivelaktigt? För att det har lite rost? Vi vet ju inte med säkerhet än vad som genererade värmen. Oket är ett original som fungerat bra i många år, det läcker inte och kolven sitter inte fast, skivorna har ingen ytrost på anläggningsytan.

Biltemas kvalité varierar kraftigt, trotts det köper jag en hel del grejer där, men då grejer som jag har lägre krav på, d.v.s inte till bilen i regel. Tyvärr har jag endast dålig erfarenhet av deras reservdelar till bilar. Förra bilen jag hade(en S70) köpte jag Luftmassemätare, Bromsskivor, Bromsklossar från Biltema och allt strulade.
MickeM skrev: Hursomhelst så HAR DU INGEN JUSTERING för handbromsen på V70N.
Muttern inne vid handbromsen är bara en spännare för att ta upp handbromsvirarnas utsträckning.
Skall endast justeras så att man känner ett litet glapp innan själva viren rör sig.
Det är allt den gör.
Jo jag vet att det är så, har haft bilar med justeringshjul i trummorna förr och för mig var det mycket svårare att få rätt på det än det system V70N har men så är jag ju inte direkt ett proffs på det. Men oavsett så har jag läst i flera trådar att man ändå kan behöva släppa på skruven i kupén på V70 och jag har en viss aning om att jag faktiskt fått göra det vid tidigare reparationer. Jag är inte insatt i exakt hur det fungerar men kanske kan man hamna i ett läge där neutral läge på handbromsen ändå har vajern spänd till viss grad? Har ju för mig att instruktionerna egentligen bara sa att bromsen skulle nypa åt rejält på steg 2 eller 3.
MickeM skrev: När du upptäcker att bromsoksuppsmörjning med olja funkar en månad eller två, så kan du köpa nya grejer, och följa min instruktion om hur man hanterar handbromsen.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=129179

Då köper du också eftermarknadsjusterare och sätter ute vid hjulen.

Ska man promt smörja bromskolvar, ska man använda bromsoksfett.
Oljan (petrolium) är väck efter en vecka, och i sämsta fall fått också packningen att svälla.
Bromsvätska (inte olja) kan lossa tillfälligt, men kärvandet är kvar.
Men det är konstgjord andning, lämplig på bil med månader till skrot, tex....
Det är bromsolja jag lägger innanför tätningen och det är givetvis inte jag som kommit på det. Volvo verkstad gjorde detta på fram oket på V70in för säkert 6-7 år sen då kolven låste sig, det har fungerat perfekt sen dess. Jag gjorde samma procedur på bak oken på vår S60 för 2 år sen och de bromsarna tar riktigt bra fortfarande. Så visst kan det lösa problem även långsiktigt.
MickeM skrev: Bättre då att ta isär och putsa upp kolven och loppet ordentligt.
Packningssats brukar inte vara dyrt, men det är mycket lätt att kvadda bromskolvspackningen om man klämmer in det minsta snett.
Köp en packningsats extra, är min rekomendation, om en går åt HE. Bromsoksfett är nästan ett måste.
Jo jag var lite inne på det en gång i tiden men kom fram till att det var mycket bättre att köpa ett inbytes OK för 800-900 kr istället.
MickeM skrev: Jag vill dock höja varningens finger till alla för Brembo's bromsok!
Jag har bytt tre stycken på två olika personers bilar, vars ok varit drygt tre år gamla, och läckt bromsvätska förbi kolven.
Riktigt allvarligt! Jag vet inte vart det ena var köpt, men två var Autoexperten. Inte för att jag anklagar dom, men det var inte från nån obskyr internetsida.
Dom var för gamla för garantin på 2 år i alla fall, men såg fortfarande fina ut.
Men farligt skräp!
Dom har varit väldigt bra förr, men nått allvarligt har hänt....

Inga synpunkter på Brembo skivor eller klossar dock.
Bra att veta, har än så länge inte haft något ok som läckt som tur är.
snowman skrev:
Jo jag var lite inne på det en gång i tiden men kom fram till att det var mycket bättre att köpa ett inbytes OK för 800-900 kr istället.
Du är lite "märklig". Du argumenterar emot, men ändå har du vid tidigare tillfälle gjort som du rekommenderas här :wink: Till och med ett OK från Biltema fungerar bättre än att "arbeta upp" ett trilskande OK.
Jag har "i protest" smort upp fast/rostkärvande bromskolvar åt flertalet som "krävt det" som första lösning, men det funkar bara ett tag.
Längst håller med bromsoksfett på kolven under skyddsdamasken, och sedan klämd in och ut, samt roterad mellan.

Det kan då löpa prima när oket är kallt, men när man gör en häftogare inbromsning så oket och kolven värms upp, fastnar det igen, och ligger an till det kallnar igen.
Kolven expanderar i för trångt lopp, så den nyper.
Försiktigt körd, kan det funga längre, men.....

En bromskolv som kärvat av rost, och bara smörjts upp håller inte 6år.
Det kan jag garantera.

Smörja lös GLIDANORDNINGEN är en annan sak.
Det fungerar långsiktigt rätt gjort, och rätt smort.

Men der verkar ju som om TS problem ligger i handbromsen, och då kvittar oket.
Att själva oket ser rostigt ut, betyder inte att det är dåligt. Fick intrycket att oket var dålig pga rostkärvande, men smörjning kanske gjordes "utifall att" eller i förebyggande...?

Bromsskivan vill jag påstå är tveksamt bedömt som godkänd av bilprovningen.
Skulle den nog inte egentligen. 90% ska vara aktiv bromsyta, tror jag.
Dvs 45mm av 50mm tex.
Det låter som att du är mekaniker vilket jag inte är, jag gör dock det mesta själv med våra egna bilar vilket fungerat bra hitintills. Hur oket som skärvade kan ha hållit i ca 6 år med injicerad bromsolja vet jag inte men det är uppenbarligen ett faktum i detta fall, jag var med inne i verkstaden när de gjorde det.

Numera har jag det som standard att olja upp och fetta in när klossar och skivor bytas.

När det gäller bromsskivor, menar du att anläggningsytan är för dålig här?

Bild
Bild

Isåfall får jag bara hoppas på att den blir bättre med de nya klossarna, de gamla var ju ganska trasiga trotts allt.

De gånger jag fått underkänt på skivor så har det antingen varit ytrost på anläggningsytan och bra mycket värre än det på bild eller om skivan varit uppsliten, d.v.s en rejäl kant. Jag vet dock inte var gränsen går men rent funktionellt känns det ju inte som ett problem i detta fallet. Håller ni dock fast vid att de är kassa kan jag såklart köra in till Volvo o se vad de säger, har en bra kontakt där.

Att skivor rostar runt anläggningsytan är ju inget konstigt, iallafall inte på lite äldre bilar som ägs privat.

Det kan ju vara så att jag spänt åt handbromsen lite väl mycket men det var ju ganska länge sen jag gjorde det och beläggen blir ju inte direkt större. Kanske något i samband med att kolven var lite seg även om den rörde sig med skruvtvingen.
D4 VEA dricker olja

Nu har jag kört 1400 km och bilen går f[…]

Blir nog billigare att köpa ett diagnoskitt f[…]

Felkodsläsare V60 -19

Det funkade 👍🏼

Hej! Misstänker att jag kommer att behöv[…]