Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulfs
Fick höra idag att man måste ha en fjärrkontroll för att den ska fungera?
Låter väldigt underligt. Jag ska ju inte sitta i baksätet och navigera.
av andersuw
Ja det låter som en "anka". Nu har jag en senare version av RTIn i min 02:a (med DVD istället för CD). Men den behöver definitivt ingen fjärrkontroll för att man skall få upp skärmen. Fjärren är ju bara tänkt för att en passagerare vid behov skall kunna hjälpa till med att sköta navin och jag kan aldrig tänka mig att det är annorlunda med den saken på äldre varianter än min egen.

Har du för övrigt någon fjärr? På min modell och troligen även din följde fjärren med som standard om man hade navigation. Det var först senare fjärren blev ett extra tillbehör. Om du har en fjärr eller kan få låna en (t.ex. på Volvoverkstad) kan du ju testa med den och se om det hjälper. Det slog mig att en möjlighet är att det är fel på knappsatsen eller dess kommunikation och att systemet därför inte reagerar på kommando.

Ytterligare en sak värd att kolla är om du hör/ser någon reaktion från RTIns centralenhet. På min DVD-baserade vill jag minnas att den går igång med att läsa skivan direkt tändningen slås på, även om jag inte slagit på navin med knapparna. Man hör det även från förarplats om man inte har motorn igång.
av ulfs
Om jag har haft batteriet urkopplat så hör jag när jag ansluter det igen att någon enhet söker skiva? Men om det är CD-växlare eller nav måste jag få återkomma om.
av andersuw
Om du inte har en HU-803 med inbyggd växlare där fram borde det vara navin där bak du hör. Vill minnas att man inte på den gamla RTIn med kartorna på CD kunde ha både navi och reguljär CD-växlare (för musik) där bak utan att det var antingen eller.
Användarvisningsbild
av johnnype
Mmm S80 kunde ha 10CD audio växlare samtidigt som 6CD RTI-växlare.

på v70 var det utrymmesbrist eller att man han helt enkelt inte gjorde en hållare, kanske reserverades för premiummodellen.

Det måste väl vara en kabel urkopplad någonstans. Ex.vis bakom stereon? Har du någon slags AUX-adapter inkopplad där istället?

Om man tar ur CD-magasinet till växlaren för RTI så ska skärmen poppa upp och säga något i stil med "Sätt in navigations CD...". Om den inte är urkopplad på något sätt förstås...
av andersuw
HU-603 har ingen inbyggd CD-växlare och om jag har rätt i att du inte kan ha två CD-växlare där bak samtidigt, en för navin och en för musik, borde det vara den till navin du hör. Det, plus det faktum att du inte har någon felkod på RTI-systemet tyder ju på att systemets kärna är friskt och att det bara är någon mer perifer del som trilskas, t.ex. skärmen eller rattknapparna.
av andersuw
johnnype skrev:Mmm S80 kunde ha 10CD audio växlare samtidigt som 6CD RTI-växlare.

på v70 var det utrymmesbrist eller att man han helt enkelt inte gjorde en hållare, kanske reserverades för premiummodellen.

Det måste väl vara en kabel urkopplad någonstans. Ex.vis bakom stereon? Har du någon slags AUX-adapter inkopplad där istället?

Om man tar ur CD-magasinet till växlaren för RTI så ska skärmen poppa upp och säga något i stil med "Sätt in navigations CD...". Om den inte är urkopplad på något sätt förstås...
Trevligt att du tittar in här Johnny. Jag tänkte väl att du hade lite att komma med på den här punkten. ;-)

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]