Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

LaRy skrev:Hej igen. Enligt amerikanskt forum (Matthews) skall resistansen i sensorer, löskopplade, ligga på 900 till 1380 ohm. Du har gjort ett mätfel om du använder 600 VAC- området. Du skall gå till det lägsta, exempelvis mV -området, fortfarande AC. Denna film visar lite hur man kan testa:

Vid något tillfälle mäter han matning från ABS enhet till sensor, att detta är 12 volt DC. Kanske mindre nödvändigt. Håll dig till att mäta på frånkopplad sensor, resistans och mV. Som videon visar, handfart på hjul i rotation ger ca 0.5 till 0,8 V AC (500 till 800 mV).
Ok, undrar varför jag då får 570 på både de gamla och de nya sensorerna då. Löskopplade? Jag mäter kontakten (hanen) som kopplas in i "hon-kontakten" uppe i motorrummet. Självklart har jag kopplat loss kontakterna när jag mäter.

Sorry, sa fel där angående volt. Menade ju såklart 200. Jag har en Multimeter från Biltema, kan bara ställa in 200 eller 600. Men 200 har en decimal så den bör ju visa utslag på 0.5 då. Jag får dock inget mätvärde när jag snurrar på däcken. Kransarna är hela också.
Tills jag ser felkoder så kommer jag anta att det beror på Jupiters position i relation med Jorden. :lol:
Någonting skrev:Tills jag ser felkoder så kommer jag anta att det beror på Jupiters position i relation med Jorden. :lol:
Meeeeen! Att du inte sa det från början! Nu har jag lagt en massa tid och pengar på nya sensorer och styrenheter!! Galet! När jag bara behövde vänta på att Jupiter ska ligga rätt mot vår planet!! Vet verkstäderna om detta?!!
Användarvisningsbild
av jaun
Du har säkert redan kollat men har du dubbelkollat säkringarna(Ohm med multimeter) för abs vid förarplatsen t.ex. en liten sketen 5A säkring på plats 9 i min bil, rycker jag den i min får jag bromsfel stanna bums och hastighetsmätaren dör.
av LaRy
Hej! Jag såg att du skrev att du ej lyckats mäta spänningen, att du endast har 200 resp 600 V AC. Glöm det där med decimalvisning, noggrannheten på mätområde 200 VDC gör att instrumentet ej kan visa låga värden som 0.5 volt med tillförlitlighet. Du måste kunna välja mätområde betydligt närmare de förväntade 0,5 - 0.8 volt. Om ej, köp nytt. Biltema's för 119 kronor har valbara mätområden både på 2 volt och 0,2 volt. Förmodligen har ditt instrument ej heller lämpat sig för att mäta resistans med önskvärd noggrannhet eftersom värdet för samtliga givare avviker så mycket från förväntat värde.
Detta är ett problem med digitala multimetrar, folk tror på värdet utan att läsa specifikationen för dess noggrannhet.
ABS-kransarna kan vara trasiga utan att det syns. En hårfin spricka i en tand resulterar i två pulser = felkod.
Sedan håller jag med om att du skall skaffa eller låna en bättre multimeter.
jaun skrev:Du har säkert redan kollat men har du dubbelkollat säkringarna(Ohm med multimeter) för abs vid förarplatsen t.ex. en liten sketen 5A säkring på plats 9 i min bil, rycker jag den i min får jag bromsfel stanna bums och hastighetsmätaren dör.
Kollat den nu för andra gången, hel och fin.
Jag hade ABS/antisladd service erfodras (V70 2005). Larmet kom och gick för att till slut ligga framme hela tiden. Fick felkod på en bakre givaren i underkant på Huvudbroms cylindern. Den närmst torpeden. Tog bara bort och rengjorde kontakterna (på båda givarna), men felkod gick ändå inte att återställa, kör en runda = felkod försvinner och det har varit lugnt i ca 2mån nu.
Var på returbilen och letade givare ifall det kommer tillbaka, och av 4 bilar utav 5 möjliga så var givaren närmst torpeden plockad. Den främre satt kvar på alla. / Kan kanske vara något?

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]