Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

olof00 skrev:Hej
Du skriver att motorn snabbt kommer upp i normaltemperatur (tempmätaren står rakt upp) om det är så är det inget fel på termostaten. Den öppnar bara när kylvätskan kommit upp i temperatur och leder ut kylvätska till kylaren i fronten. Cirkulationen till in till cellpaketet är konstant och styrs inte av termostaten.
Du skriver att slangen in till cellpaketet är varm men den utgående är kallare. Troligen är det dåligt flöde eller bara flöden genom viss del av cellpaketet i kupén för om det var så att det var mycket värme som leds bort så skulle det bli varmt inne i bilen
Olof

Hej Olof,

tack för ditt svar.
Som en av mina åtgärdspunkter sköljde jag cellpaketet med hett vatten från en trädgårdsslang åt båda håll för att få så rent som möjligt.
Jag ansåg inte att det var dåligt flöde - men utan att gjort likadant på ett felfritt paket kan jag inte jämföra.

Ska jag tolka ditt inlägg som att jag bör byta paketet?
Kanskje dårlig sirkulasjon grunnet luft.
Ha kald system, åpne lokket til trykktanken.
Forsøk å åpne litt på hver av koblingene ved torpedovegg for å "lufte", når det kommer væske ut er det OK.
eddar skrev:Kanskje dårlig sirkulasjon grunnet luft.
Forsøk å åpne litt på hver av koblingene ved torpedovegg for å "lufte", når det kommer væske ut er det OK.

Hej Eddar,

tack för ditt svar.
Efter jag tömde den gamla kylvätskan som var rejält kontaminerad sköljde jag med rent kranvatten via påfyllningslocket och använde tryckluftpistol för att blåsa ut så mycket orenheter som möjligt genom dräneringspluggen längst ner under kylaren.
När rent vatten kom ut använde jag en vaccuum-påfyllningsutrustning för att undvika att luft kommer in i systemet.
Allt efter konstens regler så luft ska det inte finnas i systemet.

??:-/ ??:-/
Du skriver att du bytt aspireringsfläkten (till kupegivaren), men den är bara fläkt. Givaren sitter strax innanför gallret, och finns inte som reservdel.
Man kan köpa en och löda dit, men inte på Volvo.
Hursomhelst, så skulle det inte spela nån roll, om du har värmen på max, eller min på båda vreden.
Då struntar CCM i tempgivaren och kör max värme resp kyla.

Antar att du testat att ha på max, och inte litat på systemet med 22' inställning?

Vad var kylvätskan kontaminerad av?
Hur såg den ut?
MickeM skrev:Du skriver att du bytt aspireringsfläkten (till kupegivaren), men den är bara fläkt. Givaren sitter strax innanför gallret, och finns inte som reservdel.
Man kan köpa en och löda dit, men inte på Volvo.
Hursomhelst, så skulle det inte spela nån roll, om du har värmen på max, eller min på båda vreden.
Då struntar CCM i tempgivaren och kör max värme resp kyla.

Antar att du testat att ha på max, och inte litat på systemet med 22' inställning?

Vad var kylvätskan kontaminerad av?
Hur såg den ut?
Hej MickeM

Jag har nämnt allt jag gjort för att sålla bland hjälpen jag tacksamt tar emot här.
Visst struntar jag i skalorna och provat max värme. Kyler gör den allt!

Vätskan var gul och grumlig, lite åt bruna hållet. För mig såg den ut som gammal kylarvätska.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Hej
Jag tycker det mesta tyder på att värmepaketet är igensatt. Prova att spola det igen, fram och baklänges ev med lösningsmedel. Eller bara byt det.

Kanske kan du känna på värmepaketet om det är varm eller inte? Är det varmt och värmen är jämn över hela så är det ju inte igensatt då är det något annat fel som gör att luften inte styrs igenom. Men du skrev du väl att du redan kollat spjällen.
Är det inte varmt så kan det vara luftficka någonstans så att vattnet inte vill passera igenom men mest troligt att det nu efter några år blivit igensatt och att vattnet inte kan passera igenom hela värmepaketet på ett bra sätt.
mvh Olof
olof00 skrev:Hej
Jag tycker det mesta tyder på att värmepaketet är igensatt. Prova att spola det igen, fram och baklänges ev med lösningsmedel. Eller bara byt det.

Kanske kan du känna på värmepaketet om det är varm eller inte? Är det varmt och värmen är jämn över hela så är det ju inte igensatt då är det något annat fel som gör att luften inte styrs igenom. Men du skrev du väl att du redan kollat spjällen.
Är det inte varmt så kan det vara luftficka någonstans så att vattnet inte vill passera igenom men mest troligt att det nu efter några år blivit igensatt och att vattnet inte kan passera igenom hela värmepaketet på ett bra sätt.
mvh Olof

Hej Olof,
jag har kontrollerat spjällen och de rör sig likadant på båda sidor och det verkar som de jobbar från max till max. Jag mätte även med IR termometer på de rör som går in i paketet och det var samma värme som jag mätt i motorrummet men rören upplevdes varmare än gummislangarna då de är av metall. Jag var nära bränna mig när jag tog på de med fingrarna så värme in i paketet finns och den borde vara tillräcklig.

Jag tror jag får bita i det sura och byta cellpaketet.

:-O)
Hej alla forummedlemmar,

tack för all hjälp med tips och idéer.
Det känns kul att få hjälp när den behövs vilket jag inte upplevt på andra forum.

När jag fått ordning på problemet kommer jag delge vilken åtgärd som var lösningen här. Kanske kan det hjälpa nån annan...

Trevlig sommar alla :D
Bakerman skrev:
eddar skrev:Kanskje dårlig sirkulasjon grunnet luft.

Hej Eddar,

tack för ditt svar.
Efter jag tömde den gamla kylvätskan som var rejält kontaminerad sköljde jag med rent kranvatten via påfyllningslocket och använde tryckluftpistol för att blåsa ut så mycket orenheter som möjligt genom dräneringspluggen längst ner under kylaren.
När rent vatten kom ut använde jag en vaccuum-påfyllningsutrustning för att undvika att luft kommer in i systemet.
Allt efter konstens regler så luft ska det inte finnas i systemet.

??:-/ ??:-/
Nytt vatten inneholder alltid endel luft.
Jeg hadde samme problem grunnet luftlommer i rørene ved torpedovegg.
God sommer.
:D :D :D
För er som följt tråden men så klart även för er som hjälpt till med tips och råd vill jag nu berätta att problemet är löst.
Orsaken var ett igentäppt cellpaket eller värmepaket vad man nu vill kalla det.
Gaveln där rören ansluts är av plast och ska vara vit till färgen - mitt var brunt vilket mekanikern tror beror på att nån tidigare ägare haft för låg glykolhalt i vattnet så korrosion uppstått vilket sedan resulterat i utfällningar som satt igen systemet. Cirkulation har alltid funnits så det var inte tilltäppt men värmeutväxling kunde inte ske.
Tips: använd rätt glykol och framför allt - använd glykol!

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]