Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

heckles skrev: Lämnade min bil där och fick låna en V70 över helgen och den är ju verkligen en pråm, hur stor som helst.. Det har tidigare varit anledningen till att jag avskrivit just V70, men nu har man ju blivit äldre, klokare och dessutom förälder..
Och jag som tycker att V70:n är riktigt kompakt. Snudd på liten. :) V50:n måste verkligen vara liten och nätt.

Du blir nog nöjd med den nya bilen. Lycka till!
Användarvisningsbild
av A80TD
koneo skrev::D

Märke:OZ Racing
Modell: Canyon 8x18
Pris: Runt 20 komplett med Nokian Z 225/40

:D
Mycket snygg bil :-)-)

Hur går den med KCR? Är det en markant skillnad jämfört med original? Prisvärt?
Användarvisningsbild
av MartinS
Bosa skrev:

Hmm...Det var inte bra, jag hade ju planerat att köpa mig en andrabil för skattepengarna i vår och så kommer du dragandes med den där bilden. Dumma dig! ;)
Du skall inte ha massa låga profiler på dina däck Bosa, har du inte lärt dig det ännu? :)

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
A80TD skrev:

KCR kommer ALDRIG in i min bil. Varför, jo en billig box som bara gör en enda sak, nämligen sänker signalen från bränsletrycksgivaren i common railen så motorstyrningen tror att pumpen ger dåligt tryck.

Vad händer då, jo motorstyrningen drar upp pumpen ännu mer vilket är alls bra då common rail redan har superhögt tryck och grejerna mår skit. Även om du fis-kör så plågar du pump och insprutning då trycket alltid är höjt. Det enda som händer är alltså att man häver in mera diesel, hur kommer partikelfiltret att må i längden.

Detta är ju fasiken rena vebo-trimmet......... visst mera effekt men till vilket pris i slitage. :shock:

OM jag någon gång skulle trimma min diesel skulle jag göra en om-mappning, eller tex använda BSRs PPC som iställer manipulerar spridarstyrningen (då får du in mera bränsle utan att döda pumpen :D ) plus att man drar upp torbotrycket lite (endast på fullgas) så att man fortfarande har rätt blandning bränsle/luft så att man inte sotar ihjäl filtret :D .
av Frigge
VolvoB20 skrev:
A80TD skrev:

KCR kommer ALDRIG in i min bil. Varför, jo en billig box som bara gör en enda sak, nämligen sänker signalen från bränsletrycksgivaren i common railen så motorstyrningen tror att pumpen ger dåligt tryck.

Vad händer då, jo motorstyrningen drar upp pumpen ännu mer vilket är alls bra då common rail redan har superhögt tryck och grejerna mår skit. Även om du fis-kör så plågar du pump och insprutning då trycket alltid är höjt. Det enda som händer är alltså att man häver in mera diesel, hur kommer partikelfiltret att må i längden.

Detta är ju fasiken rena vebo-trimmet......... visst mera effekt men till vilket pris i slitage. :shock:
Helt rätt, det lurar systemet att tro det är lågt tryck och pump kraken får jobba ÄNNU hårdare. Fullständigt vansinnigt trim, kommer kosta pumpar vart efter och kunderna som har dom kommer spy galla övar att kvalitèn är sååå dålig
Användarvisningsbild
av koneo
Så här skriver KCR på sin hemsida:
KCR boxen ökar inte laddtrycket utan ändrar styrningen för bränslet, vilket ger en säker och trygg trimning. Detta kan göras pga av att moderna dieselmotorer går på ett överskott av luft. En ökning av laddtrycket skulle öka påfrestningarna i motorn
Jag vet inte vilket som är bäst eller sämst, men jag är i alla fall nöjd med resultatet och har tecknat 3 års maskingaranti vilket passar bra då jag byter kärra var 3:e år.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
koneo skrev:Så här skriver KCR på sin hemsida:
KCR boxen ökar inte laddtrycket utan ändrar styrningen för bränslet, vilket ger en säker och trygg trimning. Detta kan göras pga av att moderna dieselmotorer går på ett överskott av luft. En ökning av laddtrycket skulle öka påfrestningarna i motorn
Jag vet inte vilket som är bäst eller sämst, men jag är i alla fall nöjd med resultatet och har tecknat 3 års maskingaranti vilket passar bra då jag byter kärra var 3:e år.
Helfel trimning enlig mig på alla punkter. Tycker texten är mest bullshit.

1. Man ändrar styrningen av bränslet på helfel sätt. Istället för att säga till spridarna att ändra mängd bränsle så plågar man skiten ur pumpen att pressa mera bränsle utan att öppna dem mera.

2 Dessutom slår det på alla insprutningsfaser. Ska du trimma ska du bara öka huvudfasen, inte pilot eller efterfaserna.

3. Det är ju helgalet att bara vräka in tex 20% mera diesel för att öka effekten med 20 hk. Öka BÅDE bränsle med 10% och luft med 10% på fullast så får du korrekt förbränning utan sot som dödar både turbolager och partkelfilter.

4.Färddatorn kommer att visa helfel.

5. Mappar eller PPC-ar du så ändrar du tex bara fullasten (dvs vid fullgas) som man kanske kör 1% av tiden, Det är mycket skonsammare än en box som plågar pumpen så fort motorn är igång, t.o.m. på tomgång. Som att köra runt med plattan i mattan och reglera farten med bromsen. :D

Men varför är boxar så populärt då ??? Jo, det är ju enkelt, i princip bara ett motstånd som sänker spänningen lite från tryckgivaren i common-railen, borde inte kosta många ören.

Alla former av trim ökar påfrestning, men en riktig om-mappning på verkstad eller av dig själv ala PPC är ohyggligt mycket skonsammare än KCRs ved-bod trimning. Känns mera som ett spett genom ljuddämparen :lol:

Om jag hade lagt 350-400 tusen på bilen och tänkt trimma hade jag inte snålat in någon tusing på en box utan trimmat på ett skonsammare och bättre sätt, tex PPC.
Användarvisningsbild
av Bosa
MartinS skrev:
Bosa skrev:

Hmm...Det var inte bra, jag hade ju planerat att köpa mig en andrabil för skattepengarna i vår och så kommer du dragandes med den där bilden. Dumma dig! ;)
Du skall inte ha massa låga profiler på dina däck Bosa, har du inte lärt dig det ännu? :)

/Martin
Du vet det där med gamla hundar och sitträning. :oops:

Men det blir ju lite skillnad med 225/40 jämfört med 205/40. *övertygar* :lol:
Användarvisningsbild
av koneo
4.Färddatorn kommer att visa helfel.
Tack för tipset, ska faktiskt ta o kolla detta i verkligheten. Fdd visar 0.68 bl körning. Enligt boken ska den dra 0.73. Kanske är glädjesiffror? :shock:
Fukt i ena strålkastaren

Hej! Jag har problem med att ena min strål[…]

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Sp[…]

Att bilen har gått 14200 mil förmodat […]

Hög framvagn biltema

Är det inte rätt typiskt Biltema, deras […]