koneo skrev:Så här skriver KCR på sin hemsida:
KCR boxen ökar inte laddtrycket utan ändrar styrningen för bränslet, vilket ger en säker och trygg trimning. Detta kan göras pga av att moderna dieselmotorer går på ett överskott av luft. En ökning av laddtrycket skulle öka påfrestningarna i motorn
Jag vet inte vilket som är bäst eller sämst, men jag är i alla fall nöjd med resultatet och har tecknat 3 års maskingaranti vilket passar bra då jag byter kärra var 3:e år.
Helfel trimning enlig mig på alla punkter. Tycker texten är mest bullshit.
1. Man ändrar styrningen av bränslet på helfel sätt. Istället för att säga till spridarna att ändra mängd bränsle så plågar man skiten ur pumpen att pressa mera bränsle utan att öppna dem mera.
2 Dessutom slår det på alla insprutningsfaser. Ska du trimma ska du bara öka huvudfasen, inte pilot eller efterfaserna.
3. Det är ju helgalet att bara vräka in tex 20% mera diesel för att öka effekten med 20 hk. Öka BÅDE bränsle med 10% och luft med 10% på fullast så får du korrekt förbränning utan sot som dödar både turbolager och partkelfilter.
4.Färddatorn kommer att visa helfel.
5. Mappar eller PPC-ar du så ändrar du tex bara fullasten (dvs vid fullgas) som man kanske kör 1% av tiden, Det är mycket skonsammare än en box som plågar pumpen så fort motorn är igång, t.o.m. på tomgång. Som att köra runt med plattan i mattan och reglera farten med bromsen. :D
Men varför är boxar så populärt då ??? Jo, det är ju enkelt, i princip bara ett motstånd som sänker spänningen lite från tryckgivaren i common-railen, borde inte kosta många ören.
Alla former av trim ökar påfrestning, men en riktig om-mappning på verkstad eller av dig själv ala PPC är ohyggligt mycket skonsammare än KCRs ved-bod trimning. Känns mera som ett spett genom ljuddämparen :lol:
Om jag hade lagt 350-400 tusen på bilen och tänkt trimma hade jag inte snålat in någon tusing på en box utan trimmat på ett skonsammare och bättre sätt, tex PPC.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.