Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
Hade samma på min gamla S60 2009, endast vissa platser och i garaget. Började ofta efter en stund, typ 15-30 min. I garaget triggades larmet 95% av alla gånger jag öppnade garageporten, tills jag började avlarma innan.
av VolvoFinne
andersuw skrev:
VolvoFinne skrev:Men den där knappen som kan används för att stänga av rörelselarmet i bilen är avaktiverad (den förra ägaren hade hundar vilket troligen förklarar det).
Vet inte om jag förstår hur du menar här. Vad jag vet finns det ingen inställning för att reducera larmnivån permanent (rörelsesensor och nivåsensor satta ur spel) utan man måste göra det via den aktuella knappen varje gång det är aktuellt. Har man hundar som man lämnar kvar i bilen lär man ju behöva en fungerande knapp mer än de flesta andra.
Jag menade den där knappen mittkonsollen = en bil med tre bågar inuti.
av VolvoFinne
Nu fick jag mitt första falsklarm hemma med felkod UEM-0004. Det lutar alltså åt att alarmsirenen är trasig. Men varför nollades bilens klocka?? Är det i stället någon form av glapp i kablaget till bilens batteriet?
av andersuw
VolvoFinne skrev:Jag menade den där knappen mittkonsollen = en bil med tre bågar inuti.
Ja det är knappen för att tillfälligt reducera larmnivån. Men varför tror du den knappen är avaktiverad och varför skulle man vilja avaktivera den för att man har hundar som man lämnar kvar i bilen ibland. Då behöver man förstås knappen desto oftare.
VolvoFinne skrev:Nu fick jag mitt första falsklarm hemma med felkod UEM-0004. Det lutar alltså åt att alarmsirenen är trasig. Men varför nollades bilens klocka?? Är det i stället någon form av glapp i kablaget till bilens batteriet?
Är "nollningen" av klockan något du observerat vid tidigare falsklarm också eller bara nu senast?

Elavbrott som tänkbar förklaring till falsklarm är tyvärr svårt att skilja från trasig siren. Båda skulle troligen ge "siren" som larmorsak vid utläsning i VIDA och det är åtminstone tänkbart att UEM-0004 också sätts vid elavbrott, inte bara vid trasig siren. Enklaste sättet att skilja de båda ut torde vara att koppla in någon annan pryttel som "nollas" vid elavbrott på samma säkring som sirenen. Annars är det väl bara att vänta och se om fortsatta falsklarm alltid också innebär att bilens klocka "nollas".
av VolvoFinne
andersuw skrev:
VolvoFinne skrev:Jag menade den där knappen mittkonsollen = en bil med tre bågar inuti.
Ja det är knappen för att tillfälligt reducera larmnivån. Men varför tror du den knappen är avaktiverad och varför skulle man vilja avaktivera den för att man har hundar som man lämnar kvar i bilen ibland. Då behöver man förstås knappen desto oftare.
Men om knappen fungerar så borde i sådant fall dioden lysa när man trycker på knappen? Men visst, dioden kan ju vara trasig.
av VolvoFinne
andersuw skrev:
VolvoFinne skrev:Nu fick jag mitt första falsklarm hemma med felkod UEM-0004. Det lutar alltså åt att alarmsirenen är trasig. Men varför nollades bilens klocka?? Är det i stället någon form av glapp i kablaget till bilens batteriet?
Är "nollningen" av klockan något du observerat vid tidigare falsklarm också eller bara nu senast?

Elavbrott som tänkbar förklaring till falsklarm är tyvärr svårt att skilja från trasig siren. Båda skulle troligen ge "siren" som larmorsak vid utläsning i VIDA och det är åtminstone tänkbart att UEM-0004 också sätts vid elavbrott, inte bara vid trasig siren. Enklaste sättet att skilja de båda ut torde vara att koppla in någon annan pryttel som "nollas" vid elavbrott på samma säkring som sirenen. Annars är det väl bara att vänta och se om fortsatta falsklarm alltid också innebär att bilens klocka "nollas".

Tack för dessa råd. Vid tidigare falsklarm har klockan inte nollats. Därför fäste jag min uppmärksamhet på det.
av andersuw
VolvoFinne skrev:Men om knappen fungerar så borde i sådant fall dioden lysa när man trycker på knappen? Men visst, dioden kan ju vara trasig.
Har du tryckt på knappen i rätt läge?

Den funkar inte med nyckeln i läge 2 (tändning på). Den funkar däremot med nyckeln i läge 1 ("radioläge"). I det läget får du också meddelande om reducerad larmnivå i meddelandefönstret. Den funkar också med nyckeln i läge 0 förutsatt att tändningen varit på efter att du låst upp bilen.
VolvoFinne skrev:Tack för dessa råd. Vid tidigare falsklarm har klockan inte nollats. Därför fäste jag min uppmärksamhet på det.
Kan kanske också vara läge att kolla att kabelskorna sitter som de skall på batteriet särskilt som du nyligen kopplat bort den ena kabeln i testsyfte.
av MickeM
Jag brukar trycka på den, om ungarna väntar i bilen när jag snabbhandlar i mataffär. Jag tror att den också bryter dubbellåsningen, så man hela tiden kan öppna inifrån. Men främst för att stänga av rörelsesensorn, eftersom jag en gång kom ut till larmande bil och förvånande barn...

Du får också texten "Reducerat skydd" nån sekund i färddatorn.
När du startar igen står det "Fullt skydd" nån sekund i färddatorn.

Edit, Missade att det fanns en sida 2.
av andersuw
MickeM skrev:Jag tror att den också bryter dubbellåsningen, så man hela tiden kan öppna inifrån.
Stämmer (i alla fall enligt manualen; har inte testat). Det larmreduktionen sätter ur spel är deadlock, rörelsesensor och nivåsensor (om det finns en sådan).
serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Bensinpriser v2

Uh-oh.. Iran stänger Hormozsundet. 20% av v&a[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]