Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av farmerswalk
Jäkla fin bil du har. Själv har jag en gammal 01:a med lackade lister..... Men men. det är väl snart dags för byte.

Mvh Tomas
av ingo ten
Har du autodämpare ?
Finn bil ,synd med reilsen det ska lackat oxå
Användarvisningsbild
av falcon
Snyggt riktigt snyggt.
blir en 30mm sänkning för mig
av cme
Jag har sänkt med Sachs Performance Kit och är mycket nöjd. Har då bytt både stötdämpare och fjädrar. Stötdämprna är ju avstämda mot fjäderhårdheten så jag är väldigt tveksam till att bara sänka utan att byta stötdämparna samtidigt. När man ändå gör jobbet fram så är merkostnaden ganska liten att sätta dit korrekta dämpare samtidigt. Man ska ju också justera hjulstället så totalbudgeten blir ju inte så himla hög om man tar med dämparna också.

Jag ska undersöka vad man kan förvänta sog för beteende om man bara byter till hårdare och lägre fjädrar (ni vet väl att de alltid blir hårdare?) utan att byta dämpare. Visst kan det se snyggt ut men man riskerar att få ett konstigt beteende på bilen. Möjligtvis går det bra om man bara är ute efter utseende men inte jagar prestanda och handling.

cme
av cme
[quote="koneo"]Ja det är det (Eibach), här kommer ett par bilder till

Koneo: Vad fick du för cambervinkel bak efter sänkningen?
Jag frågar eftersom våra V70 verka "sätta sig" med tiden och eftersom din är så ny. Vore kul om du kunde kolla mätprotokollet.

cme
Användarvisningsbild
av koneo
Visst kan det se snyggt ut men man riskerar att få ett konstigt beteende på bilen. Möjligtvis går det bra om man bara är ute efter utseende men inte jagar prestanda och handling.
Slänger in en brandfackla i forumet:
Jag valde att inte byta dämpare då min personliga uppfattning är att i en Volvo åker man, man kör inte. Detta framförallt pga av den okänsliga styrningen. Då spelar det ingen roll om man byter dämpare också, om man i första hand är ute efter ett snyggare utseende på bilen. Konstigt beteende=nej.
Styrningen är förbättrad på nya S40/V50/C30 och kommer även att vara ändrat på nya V70, och tur är väl det. Varför jag valde en Volvo och inte en BMW? Volvon är mer praktisk (I)
Användarvisningsbild
av koneo
Koneo: Vad fick du för cambervinkel bak efter sänkningen?
Har letat efter protokollet men hittar inget. Tror inte jag fick något tyvärr. Givetvis gjordes 4-hjulsinställning. Jag hämtade ut bilen med sänkningssatsen monterad av den lokala handlaren när den var ny. Ja, de hade vänligheten att montera dit den trots att de inte sålde satsen. Man kunde tyvärr inte välja till sportchassie till en AWD i tillbehörslistan så därför blev det en 3:e parts produkt. 30mm sänkning passade dock perfekt.
Farthållare 945

Den drivs av vakuum. Dock inte från motorn, […]

Problemet är på en v70 d3 2012. P broms[…]

V70 2.4d startar ej [LÖST]

har precis samma problem , bilen går bra ,s[…]

Tja, först och främst grått, silv[…]