Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Så vitt jag vet fanns DSTC att tillgå som tillval från allra första början, även före MY -02. Det kostade dock en vacker slant (drygt 10000) och var bland annat av det skälet inte vanligt. Troligen gick priset ner lite när STC blev standard under modellåret 2001.

Ytterligare ett par punkter för TS att överväga när vi nu pratar säkerhet är krockkudde på passagerarsidan och xenonljus. Passagerarkudden var aldrig standard och många valde bort den, särskilt till en början när den inte kunde kopplas ur med nyckel. Fr.o.m. 2005 gick den att få med nyckelavstängning och då var det väsentligt fler som valde till den tror jag. Xenon gick att få fr.o.m. -02 men då bara på T5. Fr.o.m. -03 fanns det som tillval över hela linjen. Även xenon är nog rätt ovanligt, i alla fall i de första årsmodellerna det fanns att tillgå.
Användarvisningsbild
av Frrla
Vi har tagit oss en diskussion, och en -05 lockar ju såklart mer. och när man tittar närmare så är dom inte så vansinnigt mycket dyrare.
men samtidigt finns de inte så många till försäljning just nu. ska man vänta med is i magen ett par månader eller ser de ut såhär året om?

De är ju bra att man får veta såna här saker. så man kan vara säker på vad man ska titta efter och inte göra bort sig :)
Gör inte anspråk på att ha mer än gissningar om hur utbudet varierar månadsvis. Sannolikt är det inte några jättelika variationer men troligen blir utbudet lite bättre fram på vårkanten än det är just nu. Många passar på att byta bil efter vinterns vedermödor snarare än mitt i dem men vill också få det gjort före sommaren.
Får man verkligen mer V70 för pengarna om man köper en 2005+? Alltså, kanske lite fräschare i utförandet och marginellt modernare men rent bruksvärdesmässigt känns väl 02:an som en bra deal utifrån vad som sagts om prisnivån hittills. Alltså att lägga pengarna på en väl omhändertagen bil istället för att gapa efter mer och kanske få ett "sämre" exemplar av en 05:a. DSTC är väl det enda jag kan tänka på men jag blir lite osäker om referensbilen är en 240.
Jag har ju själv en 02:a och vill inte säga något elakt om den. Men så är den också a) topputrustad för sin tid, b) delvis uppgraderad till "facelift" och c) har fått sina svaga punkter utbytta mot bättre (kombinationsinstrument och RTI). När jag köpte den 2007 var det förstås stor prisskillnad jämfört med en 05:a. Därför blev det inte det senare. Men om jag tittade på saken idag skulle jag nog dra mot en ansiktslyft bil. Det är trots allt rätt mycket som skiljer en 02:a från en 05:a, genomsnittligt sett, och jag tror som sagt inte man betalar så väldigt mycket mer för 05:an i dagsläget. Här är vad jag kommer på till 05:ans fördel på rak arm.

DSTC standard
Stereo (en rätt bra sådan) standard
Färddator standard
KIR (Key Integrated Remote, nyckel och fjärrkontoll i ett)
Passagerarkrockkudde kan kopplas ur med nyckel (om det tillvalet gjordes från fabrik)
Xenon tillgängligt som tillval även för andra modellvarianter än T5
Möjlighet till parkeringshjälp även fram (tillval)
Mindre felbenäget gasspjäll (jämfört med sugmotor -02; turbomotorerna fick det bättre spjället -02)
Mindre felbenäget (och på marginalen snyggare) kombinationsinstrument
Mindre felbenägen RTI-enhet
Torkararmar för flatblades
Mycket snyggare och mer praktisk tunnelkonsol (den gamla är ett missfoster i alla avseenden)
Snyggare mittkonsol
Bättre och snyggare inre dörrhandtag fram
Charcoal (svart) istället för grafit (blygrå) på plastdetaljer i inredningen
Nytt och snyggare Volvoemblem i ratten
Annan front med andra strålkastare (mest en fråga om tycke och smak)
Annan akter med klarglas (återigen mest en fråga om tycke och smak)
Färganpassade nederdelar på plasten runt om
Längre serviceintervall på bensinmotorerna (3000 mil istället för 2000)
Troligen lite högre genomsnittlig utrustningsnivå även bortsett från det som blivit standard istället för tillval
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Nja så mycket blir det ju inte eftersom det inte hände särskilt mycket med bilarna mellan 02 och 04. Mellan 04 och 05 skiljer däremot en hel del.

2003
Xenon tillgängligt som tillval även för andra modellvarianter än T5
Mindre felbenäget gasspjäll även på sugmotorer

2004
KIR (Key Integrated Remote, nyckel och fjärrkontoll i ett)
Mindre felbenäget (och på marginalen snyggare) kombinationsinstrument
Charcoal (svart) istället för grafit (blygrå) på plastdetaljer i inredningen

2005
DSTC standard
Stereo (en rätt bra sådan) standard
Färddator standard
Passagerarkrockkudde kan kopplas ur med nyckel (om det tillvalet gjordes från fabrik)
Möjlighet till parkeringshjälp även fram (tillval)
Mindre felbenägen RTI-enhet (osäker på exakt när den bättre versionen började levereras från fabrik)
Torkararmar för flatblades
Mycket snyggare och mer praktisk tunnelkonsol (den gamla är ett missfoster i alla avseenden)
Snyggare mittkonsol
Bättre och snyggare inre dörrhandtag fram
Nytt och snyggare Volvoemblem i ratten
Annan front med andra strålkastare (mest en fråga om tycke och smak)
Annan akter med klarglas (återigen mest en fråga om tycke och smak)
Färganpassade nederdelar på plasten runt om
Längre serviceintervall på bensinmotorerna (3000 mil istället för 2000)

När det gäller strålkastartorkarna hade jag kanske hållt med dig tidigare. Efter att ha provat båda systemen i praktiken är jag inte så säker. Har efter en och en halv vinter med min V70 D4 -15 ännu aldrig behövt separatrengöra strålkastarna eller märkt nedsatt funktion. Inte heller har behövt fylla spolarvätska oftare än tidigare. Snarare tvärtom.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Frrla
Schmoyoho skrev:Får man verkligen mer V70 för pengarna om man köper en 2005+? Alltså, kanske lite fräschare i utförandet och marginellt modernare men rent bruksvärdesmässigt känns väl 02:an som en bra deal utifrån vad som sagts om prisnivån hittills. Alltså att lägga pengarna på en väl omhändertagen bil istället för att gapa efter mer och kanske få ett "sämre" exemplar av en 05:a. DSTC är väl det enda jag kan tänka på men jag blir lite osäker om referensbilen är en 240.
Absolut. Man kan ta diskutionen hur långt man vill. Därför känns det som man ska snacka med en handlade å se vad man kan komma överens om. Brukar faktist vara ganska bra på att snacka så de är värt ett par försök :)

Sen känns de bra att vara ute i god tid. Och jag tänker också att det brukar få lite mer fart med bilbytandet på höst och vårkanten. Men vi får se. Ska inte panikköpa. Men dyker ett bra exemplar upp så tar jag den dealen. Eller så kanske man faller tillbaka på denna bilen de var frågan om i början.
Användarvisningsbild
av SRT
Bytte själv senast en läckande packbox och i samband med detta även kopplingen samt slavcylindern när växellådan ändå var borta på en S80.Gick på ca 20 000:- på Volvo, inget roligt alls.Den uppdaterade modellen från -04 känns mer rolig än tidigare version om denna uppdatering nu även gäller på V70 versionerna.Jagar du sedan ifatt en Turbo och sätter lite trim på denna så blir varje runda en solskenstur.Har själv haft en 140 hk -01 och den duger bra ibland även om man får vara mycket flitigare på gasen och växlandet i samband med mer aktiv körning om man vill komma om.

Dom vanligaste felen är annars uppslitna stabilisatorstag fram och bak, trasiga fjädersäten och fjäderbenslagringar, styrleder, slirande eller felväxlande automatlådor, läckande packbox och slavcylinder, kondens i främre lamphus, defekta mätarehus, defekta fönsterhissar fram, dålig kvalite på material i vanligtvis uppslitet förarsäte samt mittarmstöd.

Personligen blev jag så glad i kärran ändå så att jag har laggt ner rent för mycket kontanter i en S80 2.5T som jag aldrig lär få igen i trimdelar, effektavgassystem, fälgar och däck, lackförsegling, stereokomponenter, fjädringen mm mm.Men visst har jag kul varje gång tändningsnyckeln vrids om. :D
Senast redigerad av 2 SRT, redigerad totalt 0 gång.

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]