Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1109493
Med bromskraftförstärkaren (bromsservon) bytt, sä är ju allt nytt, och det måste bli bra.

Beskriv gärna sen hur det gick, och hur du gjorde.
I grova drag i alla fall..
Användarvisningsbild
av adrian_vg
#1109503
MickeM skrev:Med bromskraftförstärkaren (bromsservon) bytt, sä är ju allt nytt, och det måste bli bra.

Beskriv gärna sen hur det gick, och hur du gjorde.
I grova drag i alla fall..
Kommer att få hjälp av en mekpolare.

Ska se om jag kan dokumentera bytet med lite bilder.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
#1117752
Liten uppdatering, bytte bromsservot i söndags med hjälp av mekpolaren.
Skaffade ett beggat servo från en nästan lokal skrot, från en V70 som var ett år yngre och hade gått ca 3000 mil mer än fruns dito. Kostade ca 1600 kr inkl frakt.

Dessvärre hanns det inte med bilder pga de där fyra muttrarna som håller fast servot på kupésidan. Jag höll på i ca en timme (kändes det som) med att lossa på en jämrans mutter från en av de överjevligt långa fingängade pinnarna som sticker ut på insidan.
Medan jag svor och svettades i avancerad akrobatisk ställning i fotbrunnen mellan stol och instrumentbräda, hann polaren få loss huvudbromscylinder, övre motorstaget, säkringshållare, luftfilterhållaren och skyddsplasten om kabelhärvan.
Han hann dessutom leta fram en skruvdragare att dra av muttrarna på insidan och ta de resterade tre medan jag stod och svettades i ett hörn och såg allmänt surmulen ut.
Iaf, under testkörningen hem pyste det inte mer om servot.

Så här såg det ut efteråt. Bromsservot är den svarta biten mitt i bild och närmast torpedväggen, med klisterlappen på.
IMG_20161016_124810.jpg
IMG_20161016_124810.jpg (561.07 KiB) Visad 1791 gånger
Och så här såg servot innan montering.
IMG_20161010_184810.jpg
IMG_20161010_184810.jpg (1.36 MiB) Visad 1789 gånger
Bilen fick en genomspolning runt om med ny bromsvätska efteråt. Gick åt ca 1,5 liter Biltemavätska inkl spillandet jag gjorde medan jag fyllde på i hydraulbehållaren.
Tycker jag fick bättre bett efteråt vid bromsning.

Bromsljuset som stod på gav oss lite huvudbry först, innan jag kom ihåg att kontakten vid brompedalen måste "kalibreras" efteråt.
Kalibreringen går till så att man drar fram hela kontakten i hållaren, trycker ner bromspedalen och släpper upp den. Kontakten knattrar då i sin hållare och ställer in sig. Bromsljusen slocknade sedan efteråt när man inte tryckte på pedalen, dvs pedalen var i sitt viloläge..

I korthet kan man säga att bytet i sig inte är speciellt svårt, men placering av servo och muttrar i kupén samt att man måste montera ur så mycket i motorrummet för att få i och ur servot, gör det hela till något av ett halvdagsprojekt om man har assistans.
Enl Haynes mekmanual är detta svårighetsgrad fyra av fem skiftnycklar, kompetent hobbymek eller nåt sånt om jag minns rätt.

Har full förstående över att verkstäderna tar ca 8000 kr för bytet...
Användarvisningsbild
av adrian_vg
#1589475
stensturemedvolvo skrev:Vart sprayar du PFT!
Den pyser tills jag trycker in den ca 5 till 8 mm

Så jag undrar givetvis VART man justerar bromspedalens höjd!
Hej!

Nu var det åtta år sen jag skrev detta, så minnet är lite bristfälligt.

Men om jag minns rätt sprejade jag på den grå biten och stången som syns på viewtopic.php?p=1109097#p1109097.

Bromspedalens höjd har jag bestämt för mig att man inte kan ställa utan det är bromskontakten som justeras, enl beskrivningen i viewtopic.php?p=1117752#p1117752.
#1589689
Kollat upp exakt -
PFTE sprayen har torkat upp. Ingen smörjning finns.
Man behöver eventuellt lossa den grå damasken på pistongen MEN:
I de flesta fall räcker det med att spruta runt den lilla packningen mellan damasken och bromsservot (långt upp bakom bromspedalen).
SAMT snurra på damasken och lite på den svarta packningen.

KLART
Torka av.

Det tyder på att dina glidkolvsok spontant […]

Luktar avgaser i kupen

Garanterat vevhusventilationen då. Har du gj[…]

Bilen har fungerat utan problem sedan i mitten av […]

klimatanläggnig traig?

hej. jag hade batteriet urkopplat under en tid d&[…]