rid54 skrev:Felkod på katalysatoreffektiviteten tror jag inte fixas med en ny LMM. Troligtvis sätts koden när ECU noterar att värdena varierar "på fel sätt" mellan främre och bakre lambdasonden. Och då är det katen som är boven, i vanliga fall. Det borde väl gå att få nån kunnig verkstad att mäta avgaserna och då bör man se om katen inte gör sitt jobb.
Det är helt rätt, och vad jag sagt i princip.
ECM reagerar på analyssondens (bake sonden) fluktuationer. Den ska ligga ganska stilla med tänd kat, annars reagerar den med felkod på effektiviteten.
Man kan logga den sonden under körning, men datorn har ju satt felkod på just detta, så det är egentligen meningslöst.
Avgasvärderna är säkert ok, iaf enl bilprovningen, då bilen säger ifrån långt innan.
Volvo kanske kan mäta mer exakt.
Frågorna är egentligen:
1, VARFÖR renar katen dåligt? Det är ingen förbrukningsvara, men kan kvaddas av mycket småkörning, fel/dåligt bränsle, eller andra fel, dvs är ett följdfel.
2. Är det analys-sonden som lurar datorn? Inte troligt.
Kör du mycket småkörning i perioder?
Det skulle kunna förklara "intermittent" som jag hängt upp mig på.
Tyvärr har du sannolikt ett katalysatorbyte i din framtid....
Men jag håller med "rid54"
Byt inget på en bil som går BRA och saknar övriga felkoder. Det skulle troligen vara felkod på LMM om den vore bakom det hela.
Troligare att den är "sönderkörd".
Ser att du svarat medan jag skrev:
P0420 är enl ISO9141-protokollet "katalysatoreffekt under gränsvärde. bank1". (V70 har ingen bank2.)
Iso-protokollet är EU-standard i alla bilar efter 2001, och vad bilprovning och billiga felkodslösare använde, och är inte exakt, men nära, kan man säga.
Universal är alltid €£¥₩#@!!! Som att översätta danska med norskt lexicon.
P0421 betyder samma sak i ISO
Du kanske ska kosta på en Volvo felkodsläsning som är exakt, och pratar samma språk som bilen, eller om nån i din närhet har Vida/Dice och vill hjälpa till ....
En "lamdadiffuser" ser nog bilprovningen och säger ajabaja.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.