Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
På videon ser det ut som om du försöker stoppa in skivan lite snett nedåt. Den skall föras in så att den är helt parallell med topp/botten på lådan. När det hela funkar som det skall drar spelaren in skivan på egen hand. Man behöver bara föra in skivan ett litet stycke innan man känner att spelaren greppar tag om den och ordnar resten på egen hand. Du måste förstås ha bilen med tändning på eller åtminstone "radioläge". Annars får spelaren ingen ström.
av andersuw
JaguarV12 skrev:Du vet inte var detta hål sitter? Jag vet att många andra cd/dvd-läsare har det men jag har letat men hittar inte det.
Vet tyvärr inte om det finns något sådant hål i det här fallet och i så fall var.
JaguarV12 skrev:Originalskivan saknas men i en annan tråd frågade jag om just detta och då var den allmänna uppfattningen att systemet var bakåtkompatibelt dvs har man kartor från 2014 installerat kan man fortfarande köra 2008 års skivor (typ).
Vissa kartskivor innehåller data som uppgraderar navigatorns mjukvara, inte bara det kartmaterial den arbetar med. Om det efter sådan uppgradering går att använda äldre kartdata är jag inte säker på. Men inget av detta kan förklara problemet med att få in skivan i apparaten. Även om det är en skiva som apparaten inte förstår sig på (en musik-CD t.ex.) kommer den att dra in den om spelaren är frisk.
JaguarV12 skrev:Om jag ska demontera spelaren måste jag då riva inredningen? För den sitter väl inte med några snabbfästen (med tanke på stöldrisken).
Du måste demontera vänster sidopanel i lastutrymmet men det är ingen större konst. Ta bort insynsskyddet om du har något. Lossa de två skruvarna i panelens överkant. Dra sedan panelen utåt (bort från fönstret) i ovankant så att även clipsen släpper. Sedan är det bara att vika ut panelen i ovankant och ta bort den. Minns inte riktigt om man också måste ta bort lastluckorna (båda skall bara dras rakt bakåt, den bakre sitter fastsnäppt, den främre inte). Sedan är det en enkel sak att ta bort lådan, som innehåller inte bara DVD-spelaren utan också den dator som är centralenhet i RTI-systemet.

Du hittar bilder på hur det ser ut sedan man fått bort panelen i den tråd på svxc.se jag länkar till nedan. Scrolla ner till bild 19 (som visar en äldre variant av enheten) och bild 20 (som visar den du har). Du måste vara inloggad på svxc.se för att få tillgång till tråden men det går ju fort att regga sig där om du inte redan är det.

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=10240
av JaguarV12
Tack för bra information och bra länk.
Jag tror det är något som sitter i läsaren eftersom den inte drar in skivan samt att det verkligen tar tvärstopp när jag försöker föra in den i läsaren.

Jag får riva bort skiten och se om jag ser något och därefter köpa en begagnad på Blocket. Gissar att jag måste vara noga med att den "nya" är exakt likadan som den gamla annars lär väl systemet börja protestera.
av andersuw
Skulle tro att bildelsbasen/skroten kan vara ett väl så bra ställe att leta på som blocket. Och ja, du bör leta efter en låda som har samma artikelnummer som din (tror inte själva DVD-spelaren inne i lådan går att hitta separat). Sedan kan det hända att du behöver ladda om mjukvara hos Volvo för att bilen skall acceptera den nya enheten. Det behövs ofta när man byter ut någon del i bilens datanät (CAN) även om man ibland kan klara sig utan. Alternativt kan man kanske tänka sig att flytta över DVD-spelaren från den ena lådan till den andra om det nu är just bara spelaren det är fel på.

Ytterligare en möjlighet är att kolla upp om du kan få din enhet reparerad. Utöver den firma som nämns i tråden jag länkade till (Gerner Electronics i Tyskland; vet inte om de finns kvar och fortfarande pysslar med detta) ser jag att även VolvoTech.EU (i Holland) åtar sig att reparera RTI-enheter. Se här:

https://www.volvotech.eu/rtirepair?search=repair

Sedan kan det ju hända att det finns sådan här service i Sverige också men det vet jag inte. Vad jag vet är att det finns en firma i Göteborg (Megalans) som renoverar audio- och navigationsutrustning för Volvos räkning.

http://www.megalans.se/

Tror dock inte de åtar sig jobb från privatkunder. Men det är ytterligare ett ställe där man kan höra sig för och kanske få lite råd och tips. Vill minnas att jag själv ringt dem ett par gånger när jag haft problem med audioutrustning av ett eller annat slag.
av JaguarV12
Ska kolla med det svenska företaget.

Det ante mig att man (troligtvis) var tvungen att gifta in "ny" ersättningsutrustning.

Egentligen har jag ingen nytta av original RTI men har jag utrustningen i bilen vill jag att det ska fungera. Jag hatar trasiga saker och ser alltid till att min bil fungerar så bra det vara är möjligt.
av andersuw
JaguarV12 skrev:Egentligen har jag ingen nytta av original RTI men har jag utrustningen i bilen vill jag att det ska fungera. Jag hatar trasiga saker och ser alltid till att min bil fungerar så bra det vara är möjligt.
Förstår det. Jag är likadan. :D När jag lät laga RTIn i min V70 -02 efter att ha köpt den var det delvis av det skälet. Var alls inte säker på att jag skulle föredra den framför den lösa GPS jag redan haft installerad i tidigare bil och vid behov avsåg att installera även i den "nya".

Men till min glädje fann jag att RTIn fungerade fantastiskt bra när jag väl fick igång den trots att den då (2008) redan framstod som gammalmodig. Grafiken är exempelvis primitiv och många "bells & whistles" som finns på nyare navigatorer saknas. Men den primitiva grafiken är bara en estetisk fråga och grundfunktionaliteten är mycket bra i de flesta avseenden (vilket den inte alltid är hos nyare och "flashigare" system). Möjligen kan man med dagens mått mätt klaga på att det tar lite väl lång tid för systemet att räkna om färdvägen när man av ett eller annat skäl inte följer dess instruktioner beträffande färdväg. Men i de flesta fall är det inget större problem.

På plussidan finns att den stora skärmen har god läsbarhet (även om den kan vara lite väl mörk när skärmen är kall, såsom den är vid start en kall vinterdag; det bättrar sig när skärmen värmt upp sig). En särskild finess är att den kan visa två bilder, en översiktskarta och en mer detaljerad, samtidigt. När man närmar sig en korsning (e. motsv.) får man också, istället för översiktskartan, upp en mycket detaljerad bild av korsningen och hur man skall agera i den. Skärmen är också väldigt väl placerad och helt ur vägen när den inte används.

Knappsatsen på baksidan av ratten fungerar ypperligt, faktiskt bättre än dem på nyare bilar eftersom där finns en "four-way button", inte bara ett "scroll wheel". Ljudkvaliteten är också utmärkt och volymen på radion (e. motsv.) dras automatiskt ner när navigatorn vill prata. TMC och omdirigering till följd av köer eller andra trafikhinder funkar också utmärkt i de flesta avseenden. GPS-mottagningen är mycket bra, åtminstone för sin tid, och signalen stabil under de flesta förhållanden. Sammanfattningsvis är systemet väldigt väl utformat för sin tid och också perfekt integrerat i bilen.

Dessutom behöver man inte plocka ur och stoppa i navigatorn varje gång man lämnar/kommer tillbaka till bilen så som man måste göra med en lös GPS. Den finns där alltid, redo att jobba vid behov.
Läsbara hjulbultar. Igen

Med förbikopplad tryckregulator på komp[…]

De som då måste ladda, får ta e[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]