Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _Rick_
Du har ju lite parametrar du kan gå efter: Bränslemängd i tanken (tankgivare) luft/bränsle som passera (LMM & Lambda), Insprutningstid samt sträcka (hastighetsgivare ABS/BCM)

Man borde får det hyffsat rätt. Men det räcker ju att hjulomkretsen är lite fel. så räknar den fel
Användarvisningsbild
av VolvoB20
_Rick_ skrev:Du har ju lite parametrar du kan gå efter: Bränslemängd i tanken (tankgivare) luft/bränsle som passera (LMM & Lambda), Insprutningstid samt sträcka (hastighetsgivare ABS/BCM)

Man borde får det hyffsat rätt. Men det räcker ju att hjulomkretsen är lite fel. så räknar den fel
Hjulomkretsen spelar ju ingen roll alls. Motordatorn har ju koll på hur mycket bränsle som sprutas in, särskilt noga på en diesel bara genom att hålla reda på spridarnas öpningstider och bränsletryck.

Sen får ju färddatorn exakt samma vägsträcka som trippmätaren så att få färddatron att visa rätt i förhållande till tankning/tripp är superenkelt.

Enda gången hjulomkretsen spelar roll är om du börjar mäta distansen exakt med GPS tex istället för trippen.

Nej, man felprogrammerar färddatorn för att det ska se snålare ut än det är bara.
Användarvisningsbild
av Scania
Efter ett antal tankningar och manuella uträkningar av förbrukningen som man jämför med färddatorn så lär man sig hur stor felvisningen är. Därefter har man rätt bra koll; bara att lägga till procenten som fattas i färddatorvisningen.

Den allra största nytta med färddatorn är kanske att man direkt ser om medelförbrukningen drar iväg, dvs om något är fel?
Användarvisningsbild
av volvos80
ja min färdator visat håt helvete fel med bensin förbrukning....
när ja har 140km till tom tank så visar tankmätarn tom tank? men den röda soppa mätarn som börjar lysa när man är nere o reserv lyser ej ett fenomen som inte volvo kan svara på tydligen.. dom säger att det är ett två kretssystem o den"röda lampan" inte är beroende av fördataor inte likaso tankmätaren heller dom två jobbar parrallelt med varandra.... då till fenomenet... om inte "den röda lampan jobbar i hop med tankmätaren o inte färddatorn jobbar i hop med tankmätaren hur fan vet man då vilken som stämmer???? på volvo hitta dom inget fel alla kretsar var hela o ingen fel på diagnosten kunnde dom hitta...... märkvärdigt....

men nu funkar den igen detta var ett tag sen men efter många diskutioner så lämna ja in den på volvo sen har den funkat
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:10% felvsining är inomtoleranserna. datorn kan ju inte mäta den exakta mängden, den beräknar mängden utefrån öppningstiden å insprutarna.
färd datorn ger en fingervisning om bränsleförbrukningen, den är inte det exakta instrumentet du skagå på.
om du kar bränsle värmare så tar ju den bränsle som ej räknas med!
om du står still med motorn igång så räknas inte detta med.
Borde ju vara busenkelt att göra en färddator som visar rätt om man bara vill. Dagens motorstyrningar och insprutningar är ju precitionsinstrument som har stenkoll på hur mycket bränsle som det sprutar in.

Inte fasiken skickar styrnigen i min -06 diesel in lite bränsle på en höft (så där 20% fel), nej idag är det oerhört noga styrning för att uppfylla alla krav på motor/miljö/förbrukning.

Är nog tillverkarna som bara "programerar fel" medvetet för att man ska få bättre siffror i displayen och bli glad. Jag har aldrig hört om någon som har en färddator som visar 20% för mycket, de är programmerade att visa för lite så man ska tro bilen är snålare än den är.
bränsle styrenheten vet inte vilken volym bränsle som skickas in!!!
den har koll på hur länge spridaren är öppen & räknar utefrån detta ut hur mycke bränsle som den borde skicka in. den mäter avgas värdena & korigerar så blandningen blri rätt, men den har ingen exakt koll på mängden bränsle som slickas in!
Användarvisningsbild
av CarMan
volvos80 skrev:ja min färdator visat håt helvete fel med bensin förbrukning....
när ja har 140km till tom tank så visar tankmätarn tom tank? men den röda soppa mätarn som börjar lysa när man är nere o reserv lyser ej ett fenomen som inte volvo kan svara på tydligen.. dom säger att det är ett två kretssystem o den"röda lampan" inte är beroende av fördataor inte likaso tankmätaren heller dom två jobbar parrallelt med varandra.... då till fenomenet... om inte "den röda lampan jobbar i hop med tankmätaren o inte färddatorn jobbar i hop med tankmätaren hur fan vet man då vilken som stämmer???? på volvo hitta dom inget fel alla kretsar var hela o ingen fel på diagnosten kunnde dom hitta...... märkvärdigt....

men nu funkar den igen detta var ett tag sen men efter många diskutioner så lämna ja in den på volvo sen har den funkat
du vet väll ganska snart om du borde ha 140 km kvar!
låter ju som felet liger i tank mätaren (inte givaren)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:10% felvsining är inomtoleranserna. datorn kan ju inte mäta den exakta mängden, den beräknar mängden utefrån öppningstiden å insprutarna.
färd datorn ger en fingervisning om bränsleförbrukningen, den är inte det exakta instrumentet du skagå på.
om du kar bränsle värmare så tar ju den bränsle som ej räknas med!
om du står still med motorn igång så räknas inte detta med.
Borde ju vara busenkelt att göra en färddator som visar rätt om man bara vill. Dagens motorstyrningar och insprutningar är ju precitionsinstrument som har stenkoll på hur mycket bränsle som det sprutar in.

Inte fasiken skickar styrnigen i min -06 diesel in lite bränsle på en höft (så där 20% fel), nej idag är det oerhört noga styrning för att uppfylla alla krav på motor/miljö/förbrukning.

Är nog tillverkarna som bara "programerar fel" medvetet för att man ska få bättre siffror i displayen och bli glad. Jag har aldrig hört om någon som har en färddator som visar 20% för mycket, de är programmerade att visa för lite så man ska tro bilen är snålare än den är.
bränsle styrenheten vet inte vilken volym bränsle som skickas in!!!
den har koll på hur länge spridaren är öppen & räknar utefrån detta ut hur mycke bränsle som den borde skicka in. den mäter avgas värdena & korigerar så blandningen blri rätt, men den har ingen exakt koll på mängden bränsle som slickas in!
Varför bry tillverkaren sig om att att sätta dit en färddator om "den har ingen exakt koll på mängden bränsle som slickas in" i alla fall.

Har kört 2000 mil med min bil nu och värden verkar stabila, min färddator visar 18% för lite vid varje tankning. Det vore väl busenkelt att ta mätvärdet som motorstyrning tar fram och lägg på 18% så skulle ju färddatorn visa rätt hela tiden..

Man kan ju inte behöva vara någon Einstein för att lägga till 18%.
Användarvisningsbild
av Scania
VolvoB20 skrev:Varför bry tillverkaren sig om att att sätta dit en färddator om "den har ingen exakt koll på mängden bränsle som slickas in" i alla fall.

Har kört 2000 mil med min bil nu och värden verkar stabila, min färddator visar 18% för lite vid varje tankning. Det vore väl busenkelt att ta mätvärdet som motorstyrning tar fram och lägg på 18% så skulle ju färddatorn visa rätt hela tiden..

Håller helt med dig VolvoB20! Borde vara lätt att få korrigerat. Eller kanske Volvo kan fixa det om man ber om det?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Scania skrev:
VolvoB20 skrev:Varför bry tillverkaren sig om att att sätta dit en färddator om "den har ingen exakt koll på mängden bränsle som slickas in" i alla fall.

Håller helt med dig VolvoB20! Borde vara lätt att få korrigerat. Eller kanske Volvo kan fixa det om man ber om det?
Nej, vad jag förstår så fattas totalt varje form av konfigureringsmöjligheter i volvos mjukvara oavsett om det gäller halvljusautomatik, klima, färddator, bältesvarnare osv.

Det enda du kan göra är att byta till annan mjukvara som kanske har annan funktion.
Användarvisningsbild
av CarMan
det är klart att dom skulle rätta till felet om det var så att den var felprogramerad.
men nu kan det ju vara så att den inställning dom har gör att den visar mäst rätt = kan vara + på några bilar & - på några andra.
OCH den mäter bara vad motorn drar!!!

du har ju bränsle värmare & jag tror inte du kört med den bort kopplar hela tiden så du kan ju inte räkna med det bränslet den drar!!!
desutom så tror jag itne du kontrollmätt om din tankstation har en korekt mätare.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Upplever att bilen drar lite väl mycket soppa[…]

Hej! 6f9d52e1-a345-4c34-aa31-f8629f146849.jpg […]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&[…]

Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är s[…]