Det ligger nått i VOLVOs reklam :
Har du bra däck? Eller har du rätt däck? :roll:
Man behöver inte köpa dom på VOLVO för det!
Moderator: Moderatorer
Marbas skrev: Men ack så fel jag hade, bilen blev riktigt instabil. När man svänger bilen vid farter över ca 40 km/h, så känns det som om däcken är gjorda av gelé. Det känns som att framvagnen svänger lite, men att bakvagnen hänger med först efter ca 0.5 sekunder. Riktigt obehagligt.Vad är det för underlag du pratar om igentligen. Hankook är ju som sagt inte kanon på blankis eller snö.
En annan grej gäller väggreppet. Kan inte köra ut från en rondell utan att antispinnen går in, och jag kör inte aggresivt. Vid ett tillfälle skulle jag köra om två bilar, startade i 80 på fyrans växel, gasade lite (inte fullt), och när jag var halvägs om (ca 100 - 110 km/h) så började antispinn lampan blinka, dvs jag tappade greppet på vägen!
/Martin
VolvoB20 skrev: Vad är det för underlag du pratar om igentligen. Hankook är ju som sagt inte kanon på blankis eller snö.Bor i södra Småland vilket innebär att underlaget inte var is eller snö (i alla fall nu)... Vid de tillfällen som antispinnen gått in har det varit halvblött, dvs det regnade inte men vägbanan var inte torr, och temperaturen ca 8 - 10 grader.
Är det på blank-is du får släpp i 40 km/h i rondellerna och i 110 på rakorna. Det är väl det du menar antar jag. Det får jag också vid fullgas med Michelin Maxiice.
På torr eller våt asfalt brukar ju hankook hålla i bra och för att få det att släpppa i 110 i motorvägstempo behöver man ju flera hundra hästar till än vad det är i 163 hästarn.
Marbas skrev:I så fall är det nog knappast släpp utan antispinnen reagerar på att däckmönstret "flexar" lite. Om antispinnen är superkänslig så reagerar den på det och drar av lite.VolvoB20 skrev: Vad är det för underlag du pratar om igentligen. Hankook är ju som sagt inte kanon på blankis eller snö.Bor i södra Småland vilket innebär att underlaget inte var is eller snö (i alla fall nu)... Vid de tillfällen som antispinnen gått in har det varit halvblött, dvs det regnade inte men vägbanan var inte torr, och temperaturen ca 8 - 10 grader.
Är det på blank-is du får släpp i 40 km/h i rondellerna och i 110 på rakorna. Det är väl det du menar antar jag. Det får jag också vid fullgas med Michelin Maxiice.
På torr eller våt asfalt brukar ju hankook hålla i bra och för att få det att släpppa i 110 i motorvägstempo behöver man ju flera hundra hästar till än vad det är i 163 hästarn.
Jag har haft Hankook tidigare, både som sommar- och vinterdäck (alltid odubbat), och upplevde aldrig detta fenomen då...
Ringt runt efter ett beg batteri då jag inte[…]