Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Metzger
Jag har gjort allt enligt rutin, men utan framgång. Idag provade jag starta den kall och lägga i drive, inget driv först men efter säg 20 sekunder så känner man lådan komma igång och så börjar den driva
Användarvisningsbild
av milktrucker
dåligt oljetryck till lamellerna låter det som.

jag hade kört vida och provkört solenoiderna styckvis och se vad som händer
av lennart lundberg
Hej!

Har du rätt mängd olja i växellådan?
Finns det oljesticka (automatlådan) på den årsmodellen?

Lennart
av Metzger
https://www.dropbox.com/s/taq4qajetcm06 ... t.JPG?dl=0

Körde en kort sväng runt kvarteret, den växlar upp till tvåan sen slår den i och ur växeln några gånger tills felmeddelande lyser upp sen gick den i limp mode 1 (låser vxl 3) och när jag gasade på för att komma mig hem så gick den i limp mode 2 (låser vxl 5). Knappt någon drivning framåt. Börjar kännas som ett ventilpaketsbyte, men sura pengar om det är nåt annat mekaniskt i lådan som felar.. Om den skummar oljan så kan den inte bygga tryck heller. Jag funderar på att skarva in en genomskinlig slang kring kylaren så man ser oljan.
av Metzger
lennart lundberg skrev:Hej!

Har du rätt mängd olja i växellådan?
Finns det oljesticka (automatlådan) på den årsmodellen?

Lennart
Jodå, nivån är ok!
Tyvärr finns det ingen sticka på tf80, man kollar nivån via ett nivårör under lådan mellan 50-60 grader. Knäpp lösning, men Aisin tyckte säkert det var smart när dom designade lådan..
av Metzger
Tänkte bara uppdatera tråden med lösningen på mitt problem.

Jag provade först med ett nytt ventilpaket men problemen kvarstod. Efter flera samtal med en kunnig tekniker på STM, så kom vi fram till att ett lamellpaket hade packat ihop och sen stockat filtret i lådan, vilket gör att pumpen inte får olja = kaviterar.
Så nu har jag monterat in en bättre begagnad låda med det nya ventilpaketet i och bilen går som den ska.
av Metzger
Schmoyoho skrev:Bytte du lådan själv eller vad kostade det kalaset?
Jag bytte själv hemma i garaget, det gick bra men det tog två helger då det var första gången jag bytte en automat.
Jag skulle tro att volvo tar bra pengar för arbetet, har dock inte kollat pris eftersom jag skruvar allt själv!
av Metzger
osla skrev:går det inte byta filter i dom dära lådorna? det är ju det man byter först om en pump börjar kavitera
Filtret sitter längst in i lådan och går ej att byta utan att riva HELA lådan.
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]