Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo tillverkar ju inga bromsbelägg eller skivor själva så att köpa Brembo, ATE, Bosch eller annat känt märke är likvärdigt med original. Gällande belägg kör mekonomen med Remsa om jag minns rätt. På alla mina bilar har jag använt Biltemas bromsskivor och belägg och det har funkat bra till vardags men beställer man från någon av nämnda sidor kan man få märkesvaror till biltemapriset så det kommer jag göra nästa gång jag behöver byta.

/John
Jag har nyligen köpt och installerat TRW skivor och belägg till min, ifrån Bildelaronline24.
Andra gången jag handlat där. Man får ha lite koll på vad man söker. Finns en tjänst där dom dubbelkollar åt dig kostnadsfritt fast att det tar en dag extra.
Fått känslan av att dom trögat med att bekräfta starten av ärendehantering för att vinna en dag. Tror jag fick vänta 4 dagar sedan jag lade ordern. Men dom kör ut paketet fram till dörren med "flygfrakt" vilket är lite imponerande emot hur andra skickar sitt.

Bromsarna... funkar som dom ska... lackade skivor.. känt märke..
Jag Köpte av Mekonomen Framskivor Art. nr 02-09.9130.11 305x28 mm. Minnet är illa men jag tror dessa är Brembo. De är Svarteloxerade och har inte efter ett halvår börjar bli rostbruna på sidorna. Bakskivorna av fabrikat Bosch har jag lackat med hammarlack så det ej blir rostiga. Det endast av anledningen att det inte ser snyggt ut med rostiga skivor bakom 18" femekrade fäljar.
Mycket bra bromsbelägg som dammar lite är EBC Greenstuff.
JohnB skrev:Bildelaronline24 är sammantaget helt ok, det kan vara rätt lång leveranstid samt att det ibland kan vara riktigt svårt att veta vilken reservdel man ska köpa då det finns 20st likadana att välja på. Jag beställde fjäderbenslagring samt övre fjädersäte därifrån och ett av lagren jag fick var ordentligt glappt vilket var lite trist. Ny komplett blinkers höger fram för runt 200 kan man dock inte klaga på och delarna till en standardservice var bara bosch och mahle och priset rejält mycket lägre så har man tid att vänta på levereansen (som i mitt fall var nästan 2 veckor) är det bara att handla med en liten varning för att välja de allra billigaste alternativen.

/John
När jag skulle byta skivor och belägg fram på min volvo och köpte från bildelaroline.se då var ena skivan lite skadad i kanten men kontaktade dom om detta men dom sa att dom inte lävererar inte skadade bromsskivor trots att jag skickade bild m,m så jag vart riktigt less :evil: men provade ändå att motera dom ändå men fick kraftiga vibrationer vid inbromsning så det var 1900kr rakt ner i bingen kommer inte att handla av dom något mera. :evil: Men fick tipps av en polare på jobbet om merbil.nu dom hade samma grejor för 1250kr med hemkörning av skivor+belägg och då sitter det ganska manliga skivor på min volvo v70 t-5 06 316mm skivor sitter samma skivor+ok på min som på dom flesta xc90 från 05 trodde det satt 305mm men sitter 316mm och körde in dom nya skivorna i c:a 85 mil och efter det började jag bromsa lite hårdare och i dag efter c:a 185 mil så nyper dom duktigt bra så jag kan rekomendera merbil.nu bra grejor till mycket bra priser :D
JohnB skrev:Volvo tillverkar ju inga bromsbelägg eller skivor själva så att köpa Brembo, ATE, Bosch eller annat känt märke är likvärdigt med original. Gällande belägg kör mekonomen med Remsa om jag minns rätt. På alla mina bilar har jag använt Biltemas bromsskivor och belägg och det har funkat bra till vardags men beställer man från någon av nämnda sidor kan man få märkesvaror till biltemapriset så det kommer jag göra nästa gång jag behöver byta.

/John

med tanke på liten prisskillnad mellan mekonomen och volvo original skulle jag köpa volvo original, så vet man passform för handbromsbelägg mm är perfekta, som många sagt så säkerhet ska inte snålas på, man kanske byter skivor engång under bilens livsstid så då är det inget att spara på.

Volvo tillverkar faktiskt egna bromsskivor, i deras fabrik i Floby har dom skivtillverkningen.
Vad heter den här kontakten?

Hej! Efter att v50 06/07 var inne på verksta[…]

Jag kör just nu på E5/98 oktan. Har B23[…]

Vårt yngsta barnbarn har också en C30 […]

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]