Kan någon svara på hur bilarna som rullar i Brasilien inte tar skada var den bensinen dom har där som är 22-26%ig??? CarMan hävdar att bilen tar skada av E85 i vilken blandning som helst när man kör på det i Sverige, men i Brasilien tar bilen inte skada enligt Volvo..... konstigt va??? :roll:
I brasilien körs ALLA bilar på E22 allstå 22-26% etanol i bensinen och volvo säger följande via mail:
"Jag har en fråga om det har gjorts någon särskild anpassning på Era bilar som sålts i Brasilien för att dessa ska kunna köra på etanolhaltig bensin. Idag kör många av oss på bensin med 5% etanol och i USA används ofta 10% etanol i bensinen. I Brasilien innehåller all bensin 22-26% etanol, källa BAFF - http://www.baff.info Om jag minns rätt så började man för ganska många år sedan använda etanol i Brasilien för att minska sitt oljeberoende. Nu är etanol även intressant som en av flera möjligheter att minska utsläppen av fossilt uppkommen koldioxid. Min fråga är således om några särskilda anpassningar har gjorts på motorer/bränslesystem eller programvaran till motorstyrningen på de Volvobilar som sålts i Brasilien där det så kallade E22-bränslet används?"
Svaret blev:
De bilar vi säljer till Brasilien går på europa specen och de klarar E22 i det varma klimatet. Inga speciella anpassningar således.
I vårt kalla klimat, skulle kallstarterna bli ett problem om man inte ändrade vissa material och motorstyrning.
MVH
Volvo Personbilar Sv. AB