Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av buuyuu
#67394
Måste inte E85 bilar ha speciella packningar och beläggningar i cylindrar för att klara etanolen?

Minns inte riktigt, så rätta mig gärna om jag har fel.
av Lello
#67401
Kan någon svara på hur bilarna som rullar i Brasilien inte tar skada var den bensinen dom har där som är 22-26%ig??? CarMan hävdar att bilen tar skada av E85 i vilken blandning som helst när man kör på det i Sverige, men i Brasilien tar bilen inte skada enligt Volvo..... konstigt va??? :roll:



I brasilien körs ALLA bilar på E22 allstå 22-26% etanol i bensinen och volvo säger följande via mail:


"Jag har en fråga om det har gjorts någon särskild anpassning på Era bilar som sålts i Brasilien för att dessa ska kunna köra på etanolhaltig bensin. Idag kör många av oss på bensin med 5% etanol och i USA används ofta 10% etanol i bensinen. I Brasilien innehåller all bensin 22-26% etanol, källa BAFF - http://www.baff.info Om jag minns rätt så började man för ganska många år sedan använda etanol i Brasilien för att minska sitt oljeberoende. Nu är etanol även intressant som en av flera möjligheter att minska utsläppen av fossilt uppkommen koldioxid. Min fråga är således om några särskilda anpassningar har gjorts på motorer/bränslesystem eller programvaran till motorstyrningen på de Volvobilar som sålts i Brasilien där det så kallade E22-bränslet används?"

Svaret blev:

De bilar vi säljer till Brasilien går på europa specen och de klarar E22 i det varma klimatet. Inga speciella anpassningar således.

I vårt kalla klimat, skulle kallstarterna bli ett problem om man inte ändrade vissa material och motorstyrning.

MVH
Volvo Personbilar Sv. AB
Användarvisningsbild
av CarMan
#67451
Lello skrev:Kan någon svara på hur bilarna som rullar i Brasilien inte tar skada var den bensinen dom har där som är 22-26%ig??? CarMan hävdar att bilen tar skada av E85 i vilken blandning som helst när man kör på det i Sverige, men i Brasilien tar bilen inte skada enligt Volvo..... konstigt va??? :roll:



I brasilien körs ALLA bilar på E22 allstå 22-26% etanol i bensinen och volvo säger följande via mail:


"Jag har en fråga om det har gjorts någon särskild anpassning på Era bilar som sålts i Brasilien för att dessa ska kunna köra på etanolhaltig bensin. Idag kör många av oss på bensin med 5% etanol och i USA används ofta 10% etanol i bensinen. I Brasilien innehåller all bensin 22-26% etanol, källa BAFF - http://www.baff.info Om jag minns rätt så började man för ganska många år sedan använda etanol i Brasilien för att minska sitt oljeberoende. Nu är etanol även intressant som en av flera möjligheter att minska utsläppen av fossilt uppkommen koldioxid. Min fråga är således om några särskilda anpassningar har gjorts på motorer/bränslesystem eller programvaran till motorstyrningen på de Volvobilar som sålts i Brasilien där det så kallade E22-bränslet används?"

Svaret blev:

De bilar vi säljer till Brasilien går på europa specen och de klarar E22 i det varma klimatet. Inga speciella anpassningar således.

I vårt kalla klimat, skulle kallstarterna bli ett problem om man inte ändrade vissa material och motorstyrning.

MVH
Volvo Personbilar Sv. AB
vart har jag skrivit att alla blandningar är farligt?
jag har sakt att det är sgadligt att köra på E85 (alltså 85% etanol)
viss blandning medger bilfabrikanterna att bilarna tål, mins inte om det var 10% inblandning volvo godtjände, deta get en inblandning på ca 20% då bensisnen redan innehåller en skvätt. alltså samma som E22 som dom kör med i brasiliren.
för övrigt så har jag ingen fakta alls på vilken spec bilarna i brasilien har, det enda jeg vet där är att dom på Etanol forumet säger att det är helt omodifierade bilar.
Användarvisningsbild
av CarMan
#67452
buuyuu skrev:Måste inte E85 bilar ha speciella packningar och beläggningar i cylindrar för att klara etanolen?

Minns inte riktigt, så rätta mig gärna om jag har fel.
jag kan bara specen på fårdsnurran, den som sitter i V50.
där har man ökat ventilspelet, bytt ventilsäten på avgas sidan (eller var det insug?)
man har andra bränsle ledningen, annan fulerail, andra spridare, annan bränslepump& bränslemätare samt att man har tätare oljebyten
av Lello
#67560
CarMan skrev:
Lello skrev:Kan någon svara på hur bilarna som rullar i Brasilien inte tar skada var den bensinen dom har där som är 22-26%ig??? CarMan hävdar att bilen tar skada av E85 i vilken blandning som helst när man kör på det i Sverige, men i Brasilien tar bilen inte skada enligt Volvo..... konstigt va??? :roll:



I brasilien körs ALLA bilar på E22 allstå 22-26% etanol i bensinen och volvo säger följande via mail:


"Jag har en fråga om det har gjorts någon särskild anpassning på Era bilar som sålts i Brasilien för att dessa ska kunna köra på etanolhaltig bensin. Idag kör många av oss på bensin med 5% etanol och i USA används ofta 10% etanol i bensinen. I Brasilien innehåller all bensin 22-26% etanol, källa BAFF - http://www.baff.info Om jag minns rätt så började man för ganska många år sedan använda etanol i Brasilien för att minska sitt oljeberoende. Nu är etanol även intressant som en av flera möjligheter att minska utsläppen av fossilt uppkommen koldioxid. Min fråga är således om några särskilda anpassningar har gjorts på motorer/bränslesystem eller programvaran till motorstyrningen på de Volvobilar som sålts i Brasilien där det så kallade E22-bränslet används?"

Svaret blev:

De bilar vi säljer till Brasilien går på europa specen och de klarar E22 i det varma klimatet. Inga speciella anpassningar således.

I vårt kalla klimat, skulle kallstarterna bli ett problem om man inte ändrade vissa material och motorstyrning.

MVH
Volvo Personbilar Sv. AB
vart har jag skrivit att alla blandningar är farligt?
jag har sakt att det är sgadligt att köra på E85 (alltså 85% etanol)
viss blandning medger bilfabrikanterna att bilarna tål, mins inte om det var 10% inblandning volvo godtjände, deta get en inblandning på ca 20% då bensisnen redan innehåller en skvätt. alltså samma som E22 som dom kör med i brasiliren.
för övrigt så har jag ingen fakta alls på vilken spec bilarna i brasilien har, det enda jeg vet där är att dom på Etanol forumet säger att det är helt omodifierade bilar.
Visst är det 10% volvo godkänner och bensinen i sverige inehåller 5% så man kan allstå bara blada i ytterligare 5% för qatt komma upp i 10% alltså INTE som du skirver 20%...

Du är medveten om att du börja snubbla nu va..!! HÅLLA DIG TILL FAKTA OCH SANNINGEN..! TACK
av Lello
#67561
CarMan skrev:
buuyuu skrev:Måste inte E85 bilar ha speciella packningar och beläggningar i cylindrar för att klara etanolen?

Minns inte riktigt, så rätta mig gärna om jag har fel.
jag kan bara specen på fårdsnurran, den som sitter i V50.
där har man ökat ventilspelet, bytt ventilsäten på avgas sidan (eller var det insug?)
man har andra bränsle ledningen, annan fulerail, andra spridare, annan bränslepump& bränslemätare samt att man har tätare oljebyten
Det där stämmer ju inte heller..!!!

Urklipp från annat forum:

"Vi har ju rett ut i en tråd tidigare att det där med ökat ventilspel inte stämmer.
Ford har samma ventilspel på alla Zetec-motorer oavsett om det är flexifuel eller inte. V6:an som sitter i Taurus FFV har hydrauliska ventillyftare, så där är spelet alltid lika med noll.

Det som avgör hur stort ventilspel en motor behöver är framför allt vad man väntar sig för värmeutvidgning hos ventilskaftet och andra delar i ventilmekanismen. Ju längre ventilskaft och sämre värmeavledning från ventilstyrningen en viss motor har, desto större ventilspel måste konstruktören ta till. Det är också vanligt att man väljer ett något större ventilspel på motorer med högt effektuttag, där lite slammer inte spelar någon roll. Stötstångsmotorer kräver också större ventilspel än motorer med överliggande kamaxel, eftersom en liten, okontrollerad temperaturändring hos den långa stötstången kan ge en stor ändring av ventilspelet."
Användarvisningsbild
av CarMan
#67642
Lello skrev:
CarMan skrev:
buuyuu skrev:Måste inte E85 bilar ha speciella packningar och beläggningar i cylindrar för att klara etanolen?

Minns inte riktigt, så rätta mig gärna om jag har fel.
jag kan bara specen på fårdsnurran, den som sitter i V50.
där har man ökat ventilspelet, bytt ventilsäten på avgas sidan (eller var det insug?)
man har andra bränsle ledningen, annan fulerail, andra spridare, annan bränslepump& bränslemätare samt att man har tätare oljebyten
Det där stämmer ju inte heller..!!!

Urklipp från annat forum:

"Vi har ju rett ut i en tråd tidigare att det där med ökat ventilspel inte stämmer.
Ford har samma ventilspel på alla Zetec-motorer oavsett om det är flexifuel eller inte. V6:an som sitter i Taurus FFV har hydrauliska ventillyftare, så där är spelet alltid lika med noll.

Det som avgör hur stort ventilspel en motor behöver är framför allt vad man väntar sig för värmeutvidgning hos ventilskaftet och andra delar i ventilmekanismen. Ju längre ventilskaft och sämre värmeavledning från ventilstyrningen en viss motor har, desto större ventilspel måste konstruktören ta till. Det är också vanligt att man väljer ett något större ventilspel på motorer med högt effektuttag, där lite slammer inte spelar någon roll. Stötstångsmotorer kräver också större ventilspel än motorer med överliggande kamaxel, eftersom en liten, okontrollerad temperaturändring hos den långa stötstången kan ge en stor ändring av ventilspelet."
men det är ju det jag säger. på "annat forum" sä tror man det man läst ät rätt bara för det står i en annan tråd!

jag har ett word dokument som inte är till för allmenheten jag skulle kunna skicka till dig!
jag skickar det endast om du tänker komentera det du läst i doknmentet. komentaren ska finnas i denna tråd & komma ganska omgående !
Dokumenter är från VPS
Användarvisningsbild
av CarMan
#67643
VJag tog bort lite sider i dokumentet istället. nu gör det förhoppningsvis inget om nån läser dokumentet.
här ligger det:
http://goto.glocalnet.net/carman/Techni ... ion_sv.doc
av hedlung
#67796
Jag kan inte annat än hålla med Carman... Visst, det går [b]säkert[/b] att köra på E85 ett (bra) tag, men det [b]är [/b]ju ett annat bränsle med andra egenskaper, så att bilen behöver moddas är väl rätt rimligt...! Beroende på om man bryr sig om livslängd och så då förstås...

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]