Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
Du har en intressant fråga ang. DSTC på en 02:a. Vi har på jobbet en V70XC med modellår 02. Denna har också DSTC.... Inte STC som min egen 02:a har. Utan just DSTC... Mycket skumt, eftersom den har visco och inte haldex.

/Henrik
Användarvisningsbild
av Tone
Jag har en V70 AWD -02med viscokoppling (Tillverkad i Augusti) den har ingen DSTC knapp.
Användarvisningsbild
av _Rick_
Tone:

DSTC är extra tillbehör på 02:or jag har ingen knapp på min heller (fast jag har en lös i källaren, men det gills ju inte :P)

Alla S60 AWD har Haldex, medans V70 fick det väl officiellt 03 ?
Användarvisningsbild
av Pelle-Bäck
Nu har jag gjort vissa efterforskningar och fått fram att bilen är byggd i slutet av -02 och hamnade i Sverige Mars 03. Det står med 100% säkerhet DSTC på knappen.
Det måste allså röra sig om en årsmodell 03! Bra för mig :lol:

Nu återstår frågan hur mycket olja som kan accepteras att vinkelväxeln tyrcker ur sig i själva vinkeln? Det är vad jag kan se inget läckage vid utgående axel.

Är det en prislapp på 4-5000:- kan det ju gå an.. men drar det iväg mot 15+ njaa då vette katten....
Användarvisningsbild
av Pelle-Bäck
Jaha då var det dax igen... :roll:

Satt och funderade ..... var det inte så att 2.5 T motorn kom i och med 03 :shock: ? Eller fanns det 03:or med 2.4T i?

Blir inte klok på detta

Har dock fått ett tips om att titta i bakluckan på bilen. Om det sitter säkringar och en styrbox där. Då är det Haldex i Bilen. :idea:
av Frigge
matzen10 skrev:
Pelle-Bäck skrev:Jag lyfte upp bilen och skruvade av plastskyddet under motorn för att se om det läckte olja från vinkelväxeln. Vad kostar sånt?
Själva vinkelväxeln är relativt billig; 1100:- betalade jag.
Då jag hade växellådan nere för ett annat jobb så slapp jag den kostnaden. Du får räkna med kostnaden att riva & sätta ihop växellådan med alltså. Riktpris på 4000:- för växellåderivning??

M V H
---> Matz
En ny vinkelväxel från Volvo kostar INTE 1100 kr !
Den ligger runt 9000 kr.
Hylsan mellan vinkelväxel och växellåda däremot kostar ca 1100 kr inkl 2 p-boxar som krävs. Har man växellådan nere kan det i förebyggande vara smart att byta denna hylsa som brukar kunna bli ren på splines och leder till att driften bak uteblir, oavsett om det är Haldex eller Visco.
av matzen10
Frigge skrev:
matzen10 skrev:
Pelle-Bäck skrev:Jag lyfte upp bilen och skruvade av plastskyddet under motorn för att se om det läckte olja från vinkelväxeln. Vad kostar sånt?
Då jag hade växellådan nere för ett annat jobb så slapp jag den kostnaden. Du får räkna med kostnaden att riva & sätta ihop växellådan med alltså. Riktpris på 4000:- för växellåderivning??

M V H
---> Matz
Den ligger runt 9000 kr.
Hylsan mellan vinkelväxel och växellåda däremot kostar ca 1100 kr inkl 2 p-boxar som krävs. Har man växellådan nere kan det i förebyggande vara smart att byta denna hylsa som brukar kunna bli ren på splines och leder till att driften bak uteblir, oavsett om det är Haldex eller Visco.
Stämmer! Det är hylsan jag menar! My mistake :oops: :oops:

M V H
---< matz
Användarvisningsbild
av Pelle-Bäck
Frigge skrev:
matzen10 skrev:

M V H
---> Matz
Den ligger runt 9000 kr.
Tack. det var värdefullt vetande :-);
// Pelle-Bäck
av Moody
Pelle-Bäck skrev: Det måste allså röra sig om en årsmodell 03! Bra för mig :lol:
Angående modellår: Ett gammalt beprövat trick är att kolla tionde tecknet i chassienumret, en tvåa för modellår 02 och en trea för modellår 03 osv
Användarvisningsbild
av CarMan
det är ju som vi sagt i andra trådar. modellåret som är det intresanta. inte årsmodellen
Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3G-[…]

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]