Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
-Jag beställde byte av B4-lock och dom påpekade att i samband med detta så gör man en "spolning" av lådan samt oljebyte samtidigt.

Och jag ser att oljerören fram till kylaren har varit demonterade.

Men jag är nyfiken på vad servicemedelandet säger som jag skrev i mitt förra inlägg.

/Lennart
Användarvisningsbild
av CarMan
då har du alltså beställt b4-lock + spolning
& därmed kan du påpeka att bilen var oljig & att det fattades olja.
samtidigt kan du ju fråga vad service medelendet sägar, när du endå har dom på tråden.
av LJN
-Den lokala verkstaden tog in bilen under tisdagen och fyllde upp oljenivån i växellådan.

/Lennart
av D-man
Fick en tid på bilbolaget (Östersund) på måndag för uppgradering av lådan och för det skulle dom ha 360:- Frågade vad dom tar för ett oljebyte och det skulle kosta 1750:- men tänkte inte på att fråga om det var inkl. spolning. Skulle knappast tro det men jag får återkomma om det när det är klart.
Användarvisningsbild
av CarMan
D-man skrev:Fick en tid på bilbolaget (Östersund) på måndag för uppgradering av lådan och för det skulle dom ha 360:- Frågade vad dom tar för ett oljebyte och det skulle kosta 1750:- men tänkte inte på att fråga om det var inkl. spolning. Skulle knappast tro det men jag får återkomma om det när det är klart.
en spolning är ett dubbelt olje byte
av D-man
TCM-uppgraderingen gjorde susen!! Växlar mycket mjukare nu, känner inte ens när den växlar ner och man behöver inte använda halv gas för att få bilen att backa. Och jovisst!! 1750:- för en spolning, tycker iaf jag är billigt jämf med andra priser jag läst om på forumet.
Gjorde dock ingen spolning då men står i valet o kvalet (ska väl inte va så smart när bilen rullat en bit).
Användarvisningsbild
av _Rick_
Ang slirning på min låda. Märker att när lådan är kall så slirar den mellan 2-3 och 3-4.

Jag vet att lådan kör ett annat program under uppvärmning (högre varv) så att katten skall värmas upp snabbare. Men vad tror ni? Oljan byttes på Bilia och växellådan spolades när den var inne på 8000-mila servicen. Nu har den gått 9400 mil.

Har inte kollat oljenivån eller så. Det är ett h-e att komma åt stickan som sitter under en slang (ca 5 cm tjock). Man undrar ju varför de inte gjorde en förlängning på röret så man kom åt. Som på T6an tex.

Skall byta B4 locket vid 10000 servicen tänkte jag. Och då får de kolla oljenivå etc. Är det skadligt att köra omkring såhär? Tycker lådan är allmänt seg, tex en kickdown dröjer lite sen jävlar så slänger den i växeln.
av Jan Falk
Jag bara undrar vad B4 locket är för något och vad den gör?? Har själv en v70 T5 -01 med geartronic och ca.9500 mil på mätaren. Har precis bytt oljan men känner inte till B4 locket....???

Mvh Jan
av EvilEd
Har liknande problem på min bil, lite "ryckig" speciellt vid lägre hastigheter.

Har uppdaterat TCM (finns det nyare versioner förresten ? Bilia fixade det
i februari i år). hjälpte inte, sköljde lådan hjälpte inte heller.

Så nu blir det och prova B4 locket, köpte ett "Piston kit":

http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=56209
(tror det var _Rick_ som postade länken för ett tag sen)

Kan vara värt ett försök, 185kr kostade locket.

/ed
Användarvisningsbild
av _Rick_
Jepps. det var jag som postade det. Det var innan jag fattade eg vad JRL menade :)

Nu skall jag testa det iaf. Det är ju en relativt billig grej att byta och om det hjälper. Annars får jag se om jag kan få en ny låda eller dyl på motor/drivlineförsäkringen. För min låda känns inte riktigt frisk
Ökad komfort med 17”

Däckdimensionen 245/55R18 är vad jag sku[…]

Då förstår jag. Det kan vara v&au[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]