Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

gnestakalle skrev:
Mätte styrkan på batteriet i går eftermiddag och det var fullt ös i det.
Vad är fullt ös. Vilka var mätvärdena?

Mvh GK
Kan inte skalan i siffror så här på rak arm, men när bilen var igång så visade den full laddning, in i det grönaste av det gröna på mätaren. :mrgreen:
En sak kom till mitt minne nu när jag sitter så här på morgonen och funderar igenom problemen samt studerar lite på YouTube om diverse problem...

Jag minns nu att en sak jag reagerade på var att farthållaren inte ville fungera strax innan det här inträffade.
Har bara ägt bilen i nån månad, minns att farthållaren inte ville starta när jag körde hem den första dagen, men då stannade jag längs vägen, stängde av, tände igång igen och då fungerade farthållaren. Tänkte att det kanske var så att bilen stått stilla ett tag innan jag köpte den så av något säkerhetsskäl skyddades den lilla kräm som fanns i batteriet genom att bilen inaktiverade bekvämlighetsfinesser. Men då allt fungerade igen tänkte jag ju inte mer på det.

Fortsatte att äga bilen, helt enkelt - och sedan dess bytt till en eftermarknadsstereo. Det är det enda pillandet med elen jag gjort. Minns också att jag fick spänna batteripolerna rätt rejält igen, för de envisades med att hoppa av. Jag körde ju utan stereo ett tag, så jag valde då att inte montera tillbaka alla skyddskåpor och sådant kring batteriet eftersom jag ändå skulle få koppla ur det igen när jag pillade med stereon.

Och om någon undrar hur det gick till med stereon så köpte jag en adaptersats som omvandlar de uråldriga kontakterna till det nya som är aktuellt i dagens stereoanläggningar. Inga fula skarvar eller klippande med andra ord - förutom i antennkabeln, för den skalade jag och satte in i en pinnkontakt. Utgick från informationen jag fick av olika, av varandra oberoende källor, att de två kablarna till antennkontakten består helt enkelt av skärm och ledning.

Jag hoppas/tror inte jag har lyckats korsa någon koppartråd där bakom. Dock ligger misstankarna där vad gäller den oerhört snabba dräneringen av batteriet. Som sagt, i dag åker stereon ut och kablaget skall granskas!

Nu i tisdags när mina tomgångsproblem började så märkte jag ju inte att det var problem med just tomgången förrän jag skulle svänga av på en stor parkering för att just stanna och starta om så att farthållaren skulle kicka in igen. Men så långt kom jag ju inte som bekant...

Så om någon känner igen det där med att farthållaren plötsligt inte fungerar i samband med liknande problem är jag glad om ni kan meddela era kunskaper/lärdomar här. Tacksam för all typ av brainstorming!

En sak/fråga till! Redan när jag köpte bilen märkte jag att när jag larmat av/låst upp och satte mig i bilen så surrade det ganska så märkbart från ac-panelen. Detta surrande håller i sig i någon minut för att sedan upphöra. Vrider jag sedan om nyckeln till tändning så surrar det igen. Ska det surra så? Hur låter era ac-paneler?
Bubbe skrev:
gnestakalle skrev:
Mätte styrkan på batteriet i går eftermiddag och det var fullt ös i det.
Vad är fullt ös. Vilka var mätvärdena?

Mvh GK
Kan inte skalan i siffror så här på rak arm, men när bilen var igång så visade den full laddning, in i det grönaste av det gröna på mätaren. :mrgreen:
Vad jag vill veta är vad du mätte upp på batteripolerna före och efter laddning.

Mvh GK
gnestakalle skrev:
Vad jag vill veta är vad du mätte upp på batteripolerna före och efter laddning.

Mvh GK
Det gjorde jag inte. Jag bara snabbkollade hur mycket kräm det kom i cigguttaget.
Hej
Ta det lugnt och gör varje åtgärd ordentligt.
Om jag förstått dig rätt hade jag börjat med att låna ett annat batteri och se om det gör skillnad. Mätning av batteri ger inte alltid sanningen.

Mvh
monza skrev:Hej
Ta det lugnt och gör varje åtgärd ordentligt.
Om jag förstått dig rätt hade jag börjat med att låna ett annat batteri och se om det gör skillnad. Mätning av batteri ger inte alltid sanningen.

Mvh
Det där var kanske inte alls en sån dum idé! Tack!

Har nu varit i bilen och ryckt ut stereon för att utesluta att något är fel där. Kollade också alla säkringar vid insidan av förardörren, alla är hela. Minuskabeln sitter på igen och bilen är helt tömd på kräm. Ryckte säkringen för sirenen så förhoppningsvis kommer jag kunna sova gott i natt, ostört. ;-//

Nu återstår att utesluta problem med batteriet och sedan vet jag inte hur jag går vidare. Luftmassemätaren? Generatorn? Vilket ligger närmast till hands att tro/gissa på, tycker ni?
Mitt exempel:

Mitt förra batteri belastningstestades av batteriåterförsäljare och batteriet klassades som fullt friskt.
Jag gjorde därför ett eget manuellt belastningstest: laddade upp batteriet max med mina eleganta ctek-laddare. Därefter tog jag bort laddaren, slog på tändningen och startade stereon o spelade lagom högt. Efter 5-10 min gick det inte att starta bilen. Så mycket för ett belastningstest. Jag lånade då ett annat batteri som inte passade i bagaget, utan jag kopplade startkablar mellan batteriet som fick stå på marken o kablaget. Efter 30 min stereo så startade ändå bilen= batteri kasst= byte. :)

Min ac-panel (troligen länkage och klaffar) pyser o justerar till sig efter att bilen stått utan ström.

Mvh
"Min ac-panel (troligen länkage och klaffar) pyser o justerar till sig efter att bilen stått utan ström."
Vad menar du med det? finns inget där som drivs av vacum eller med länkage,eller tappar läget pga,strömlöshet..
S6024t skrev:"Min ac-panel (troligen länkage och klaffar) pyser o justerar till sig efter att bilen stått utan ström."
Vad menar du med det? finns inget där som drivs av vacum eller med länkage,eller tappar läget pga,strömlöshet..
Hmm... Du kan ha rätt ang (inget) pysljud.

Jag ska byta bromsljusrelät imorrn o tar då o passar på att lyfta av "plussen" för att lyssna av igen, därefter.
Däremot efter att den stått utan ström så har jag mer aktivitet i vad jag tror är ventilationssystemet vid första uppstart. Låter som "klaffljud".

Mvh
monza skrev:Mitt exempel:

Mitt förra batteri belastningstestades av batteriåterförsäljare och batteriet klassades som fullt friskt.
Jag gjorde därför ett eget manuellt belastningstest: laddade upp batteriet max med mina eleganta ctek-laddare. Därefter tog jag bort laddaren, slog på tändningen och startade stereon o spelade lagom högt. Efter 5-10 min gick det inte att starta bilen. Så mycket för ett belastningstest. Jag lånade då ett annat batteri som inte passade i bagaget, utan jag kopplade startkablar mellan batteriet som fick stå på marken o kablaget. Efter 30 min stereo så startade ändå bilen= batteri kasst= byte. :)

Min ac-panel (troligen länkage och klaffar) pyser o justerar till sig efter att bilen stått utan ström.

Mvh
Liten uppdatering!

Talat med mekaniker om det här. "Äh, det är nån luftslang som hoppat av nånstans", sa han bara. :roll:

Han lät så j-a lugn att jag blev helt lugn själv. Tänkte att "ja men det låter ju rimligt". Kom överens med honom om att kabelstarta bilen och få iväg den till honom på måndag. Ska ta kräm av fästmöns Saab i morgon. Blir nog bra. Laddar upp den sen samtidigt som jag eventuellt ber en kunnigare vän om att söka efter läckage.

Jag ska faktiskt ta och eventuellt klargöra en sak... Jag önskar härmed att forumet skapar en helt egen ikon till mig att kasta in i texten. Det ska vara ett gult runt nylle med en DUMSTRUT på huvudet! Men jag säger "eventuellt" än så länge tills jag vet. För jag såg nämligen vid en närmare titt på bilen att jag dragit på parkeringsljusen den kvällen jag kom hem med andan i halsen efter fem mil hem utan att släppa gasen.

Det gick ett gäng snorungar och blängde ruttet på mig när jag satt där med tändningen igång och försökte felsöka samtidigt som halvljusen stod och sken i mörkret. Så jag slog om till parkeringsljus för att slippa nyfikna obehöriga och - SPARA PÅ BATTERIET medan jag pillade! Har ni hört något så urbota korkat någon gång tidigare?

Jag är inte säker på att det är orsaken till urladdningen, men det kan mycket möjligt vara det. Därför ser jag till att ladda upp den och återkomma med svar om detta. Jag är inte den som förnekar att jag är dum i huvudet ibland, en riktig man ska kunna erkänna sina misstag! 8)

Ja, så det här låter helt enkelt som att någonting ändå har skuttat av mot förmodan under filterbytet. Känsliga j-a motor! :-(O) Aldrig varit med om något liknande! Men visst kan det fortfarande ha hänt något med luftmassemätaren. Det återstår att få domen i början av nästa vecka helt enkelt.

Fortsätt gärna spåna lite här om ni vill, själv tar jag helg nu, men om något mirakel inträffar så loggar jag in och meddelar er. Man måste fylla på och komplettera trådarna och tänka på de googlande människorna som kommer efter en. :)

(Det med ac-panelens surrande i endast någon minut ska jag kolla upp mer om, den har gjort så under hela den månad jag ägt bilen! Ungefär en minut efter att bilen låsts upp och nån minut efter att man stängt av tändningen. Oavsett batteritryck!)
Byta ac rem på Volvo 940

Vet inte exakt hur det ser ut på din bil. Ha[…]

Erfarenheter XC90?

Har en gammal XC90 automat fullt utrustad -07. Tyv[…]

Kostnad för halvljus?

Just för verkstäder som tar hutlösa[…]

Jag rekommenderar oljabyte var ~10.000mil bå[…]