Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

valln skrev:
Arnold skrev:Ja jag byter nog hela länkarmen denna gången istället för bara bussningen. Valln och Andis bytte ni själva länkarmarna? Var det i så fall knepigt, tycker ni?
Nej en verkstad och det blev ambulansbussning. Det behövdes ingen hjulinställning för den var nyss gjord efter dämparbyte och mekaniken är jättenogran och duktig.
Är det nån speciell bussning då?
av Andis
Arnold skrev:
Andis skrev:
Arnold skrev: Ok. Vi har olika bilar och då förändras förutsättningarna något.
Ja men dom är väldigt lika. På V70 går armarna mer rakt ut på XC liten krok på slutet neråt.
av valln
greeeken skrev:
valln skrev:
Arnold skrev:Ja jag byter nog hela länkarmen denna gången istället för bara bussningen. Valln och Andis bytte ni själva länkarmarna? Var det i så fall knepigt, tycker ni?
Nej en verkstad och det blev ambulansbussning. Det behövdes ingen hjulinställning för den var nyss gjord efter dämparbyte och mekaniken är jättenogran och duktig.
Är det nån speciell bussning då?
Ja, extra förstärkt och köpt i volvohandeln.
av Arnold
Jag öppnar tråden igen för en kompletterande fråga. Som jag beskrivit innan så drar bilen åt höger vid inbromsning. Jag har konstaterat att en av länkarmsbussningarna på vänster sida är slut. Det fungerar väl så att om bilen drar åt höger så finns felet på vänster sida? Kan jag i så fall utgå ifrån att jag inte har samma fel på höger sida?
valln skrev:

Behövdes inte för att den var nyligen gjord?
Så snart du gör ngt i en framvagn så tarvar det dessvärre en ny inställning.
av Andis
Arnold skrev:Jag öppnar tråden igen för en kompletterande fråga. Som jag beskrivit innan så drar bilen åt höger vid inbromsning. Jag har konstaterat att en av länkarmsbussningarna på vänster sida är slut. Det fungerar väl så att om bilen drar åt höger så finns felet på vänster sida? Kan jag i så fall utgå ifrån att jag inte har samma fel på höger sida?
Nog inte omöjligt.

Men på min var det höger länkarm som jag byte nu sist och då drog den väldigt mycket höger vid bromsning.

Är dina länkarmar lika gamla eller har du byt en tidigare? Om inte skulle jag byta båda samtidigt. Jag byte mina båda för 2 år sen fick då 2 olika fabrikat varav den ena kändes dålig från början. Var den som var helt slut nu och nu byt till en original bärarm. (Kommer fortsätta med orginal framöver) Den andra bärarmen ser och känns dock helt ny fortfarande i bussningarna. Därav byte jag inte den nu.
av Arnold
oldtimersmc skrev:
valln skrev:

Behövdes inte för att den var nyligen gjord?
Så snart du gör ngt i en framvagn så tarvar det dessvärre en ny inställning.
På Mechanum sa de att det inte krävs framvagnsinställning efter byte av länkarm.
I den bästa av världar så är det så, dessvärre så är det inte alltid på det viset men du kan ju ha tur framdäcken och ratten brukar skvallra om det inte är så.

Rullar runt i en V40 från 1998, lågmil[…]

Tack för svar. Jag har nu bytt batteriet och […]

Vacuumsugning verkar ha gjort susen. Inget öv[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]