Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cartech
Jag använder inte VIDA men du borde hitta det i listan för livevärden. Det är många saker som kan orsaka "tvekande" som du beskriver. Utan en riktig felsökning och referenser kan det bli dyrt om man bara börjar byta saker.
Hej igen. Nu har jag restat bilen ett par gg med datan inkopplad och fåt fram samma värden på bränsletryck.
Bör ligga på tomgång. 400 kpa ligger mellar 395-407 kpa. Vid hård belastning bör ligga 400kpa ligger på 400 -420 kpa.
Den börjar gå orent när man dra den och den dör den efter 3000v ca. Men växlar jag upp till högre växel så går den igen.
Laddtrycket ligger precis som det ska enligt datan. Inga felkoder.
Bränsletrycket som du får via VIDA kommer från bränsletrycksgivaren. Det vore intressant att mäta det verkliga bränsletrycket med en vanlig manometer och jämföra det med vad som visas i VIDA. Om bränsletrycksgivaren indikerar högre tryck än det är i verkligheten, så får man ju precis de problem som du beskriver. Det brukar finnas en typ däcksventil på fuel-railen där man kan ansluta en manometer.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Har inte hittat någon tryckmätare. Byggde istället en själv bestående en nippel från "LUFTMAN"(luftningsverktyg för bromsar), manometer från BILTEMA, en bit bensinslang och slangklämmor. Detta fungerar men kanske någon har ett bättre tips?
Byta ac rem på Volvo 940

Detta kanske hjälper dig: https://www.jagrull[…]

Serviceintervall Volvo v60 2013

Hej, Är det någon med tillgång[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Behöver byta drivremmen på min v90. Ant[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok! Men tar inte batteriet stryk av det? Men jag s[…]