Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det låter som misständning, kan vara en tändspole eller en spridare; rätt felkodsavläsning bör kunna ge besked. Om motorn drar olja fast du knappt kör med bilen är det ju nåt konstigt. Kör till närmaste verkstad eller bärga till favoritverkstaden. Knacksensorn påverkar tändinställningen (känner av om knackningar uppstår vid förbränningen), har inget direkt med bränslet att göra.
rid54 skrev:Det låter som misständning, kan vara en tändspole eller en spridare; rätt felkodsavläsning bör kunna ge besked. Om motorn drar olja fast du knappt kör med bilen är det ju nåt konstigt. Kör till närmaste verkstad eller bärga till favoritverkstaden. Knacksensorn påverkar tändinställningen (känner av om knackningar uppstår vid förbränningen), har inget direkt med bränslet att göra.
Tackar för den infon. Det låter onekligen som att vi börjar närma oss problemet.

Vad jag kan se, har dock inte kört bilen nu på ett par dagar, drar den inte mycket bensin. Vill bara få den till verkstaden så snabbt som möjligt. I det här läget önskar jag att jag hade en felkodsläsare till bilen. Det verkar finnas en uppsjö av sådana på nätet. Om man exempelvis vill skaffa en sådan som man kan koppla till mobilen, kan dessa vara vettiga att ha?
Det finns vissa koder som är tänkta att vara "generiska", dvs standardiserade för alla system och de är de koder som har med miljöfaktorer att göra (avgasrening typ). Sedan har många fabrikat en mängd koder som är utöver dessa standardkoder och Volvo tycks ha drivit detta rätt långt, så man kommer inte ända fram med en "vanlig läsare" i många fall. Om detta är nåt som täcks av standardkoderna så lär du kunna se det med en ELM, men annars kan det bli fråga om att tvingas använda en Volvospecifik läsare.
Stefans 968

Ville byta bultarna till bromsoksadaptern och det […]

Volvo car UX

hmmm :bored: Nu blev jag förvånad,[…]

Tack för snabbt svar! Gummibussningen vid &ou[…]

Hurra. Äntligen en som förstår att[…]