Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
Speed sensor, hastighetsavläsare......räknas på abs-kransarna om jag inte är ute o seglar, vilket förklarar att ABS-lampan lyser. Fortfarande givare eller krans.

P0600 kan vara ärgad kontakt i nätverket, även kallar canbus. Alternativt kabelbrott.

nr 3: ODM bör rimligen stå för ODOMETER som betyder hastighetsmätare. Det förklarar att mätartavlorna inte fungerade...

Nr 6. Felkoden är relaterad till farthållaren....

Om man tittar uppifrån på alltihop så har de alla, utom nr 1, en sak gemensamt: hastighetsavkänning genom hjulets rörelse. Jag tror att löser du det där med ABS så kommer resten att fungera, eftersom de alla har det som gemensamt.
av oldtimersmc
Hastighetsmätaren triggas av abs-sensorerna
33volt! Låter som ett hyfsat högt flås i generatorn...
Även Cruise controlen hänger i hop med abs-kransarna
Kolla viker volt tal du har över batteriet både i vila och när motorn går, finns billiga voltmätare /multi instrument att köpa.

P1670 betyder elektronisk återsignal ej detekterad inte hastighetsmätare
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Tackar för det Milktrucker. Då har jag bara en liten undran, jag har ju inte fått ut att det är på ett specifikt hjul så demontering och att syna alla kransar inser jag och jag kan ju byta alla då dom kostar 70:-/st på Biltema men kan jag mäta på något bra sätt för att veta att givarna är OK. Att byta alla givare kostar från 1700 kr (Biltema).
Fråga: Hur läser givarna bak, hittar bara kransar fram till drivaxlarna?
av oldtimersmc
TotanTotan skrev:Tackar för det Milktrucker. Då har jag bara en liten undran, jag har ju inte fått ut att det är på ett specifikt hjul så demontering och att syna alla kransar inser jag och jag kan ju byta alla då dom kostar 70:-/st på Biltema men kan jag mäta på något bra sätt för att veta att givarna är OK. Att byta alla givare kostar från 1700 kr (Biltema).
Fråga: Hur läser givarna bak, hittar bara kransar fram till drivaxlarna?

kolla de främre för det brukar vara där det ger sig först, hissa upp och palla ordentligt bra pannlampa är ett bra hjälpmedel använd ex en skruvmejsel Oceanien peta bort rost mm så att du kan se ordentligt att det är helt eller att ingen kugge är mindre än någon annan knacka försiktigt i sidled om det verkar misstänkt.
De bakre kransarna sitter bättre skyddade så dessa är det antagligen inte + att du får indikationer på crus/hast så fram är det
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Tack oldtimersmc. Jag har ju roat mig med drivaxlarna tidigare när jag bytte motor så min tanke är att byta kransar ändå så är det gjort. Frågan är om Biltemas (70kr/st) kransar duger eller om det är Mekonomens (314kr/st) som gäller.
av oldtimersmc
TotanTotan skrev:Tack oldtimersmc. Jag har ju roat mig med drivaxlarna tidigare när jag bytte motor så min tanke är att byta kransar ändå så är det gjort. Frågan är om Biltemas (70kr/st) kransar duger eller om det är Mekonomens (314kr/st) som gäller.
Jag har iaf kört med Biltemas och utan problem se till att använda bra lim ex locktite och gör rent innan du återmonterar +försäkrar dig om att de sitter rätt så att de inte " kastar" i sidled.
Användarvisningsbild
av TotanTotan
En uppdatering av läget.
Jag köpte ABS-kransar och började med att byta på vänster fram, sprayade även Bräkleen på ABS givaren för att få bort en massa skit. Rengjorde LMM med Bräkleen för att lambdalampan hade lyst. När allt var återmonterat så ryckte jag säkring 14 till ECU men det kanske man bara ska göra vid byte? I alla fall så nu startar den inte, den går runt men inget händer och nu står det BROMSFEL STANNA OMGÅENDE. Lossade minuskabeln på batteriet men inget resultat. Jag får inte ut några felkoder heller, dom är borta dom som var tidigare men borde det inte komma några nya, speciellt med det felmeddelandet?
Tar emot alla förslag
Användarvisningsbild
av milktrucker
varför drog du säkringen?

vad tror du händer om du monterar tillbaka säkringen?
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Jag läste på forumet om de som byter LMM att säkringen till ECU ska ryckas i 10 minuter, trodde att det var detsamma när den varit lossad. Vad har hänt när säkringen lossades jämfört med när man byter? Är det kört att få igång den nu?
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Fick igång bilen när jag tog bort luftfiltret, var tydligen skitigare än vad det såg ut. Med fritt blås så startade den och nu har jag vänt bilen så att byte av kransar kan fortsätta på höger sida.
Stefans 968

Ville byta bultarna till bromsoksadaptern och det […]

Volvo car UX

hmmm :bored: Nu blev jag förvånad,[…]

Tack för snabbt svar! Gummibussningen vid &ou[…]

Hurra. Äntligen en som förstår att[…]